پلی استیشن 5 بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟

پلی استیشن 5 بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟

مقایسه کردن یکی از خصلت‌هایی است که ما آدم‌ها همیشه انجام می‌دهیم. حتی اگر این مقایسه برای خرید یک کنسول بازی باشد. معمولا افرادی که امروز قصد خرید یک کنسول بازی با کیفیت را دارند، دو محصول بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند. یکی کنسول پلی استیشن ۵ شرکت سونی و دیگری کنسول ایکس باکس سری ایکس شرکت مایکروسافت است. دو کنسول بازی که فوق‌العاده خوب هستند و شاید ترجیح یکی از آنها بر دیگری برای همه راحت نباشد. از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که پلی استیشن ۵ بخرید یا ایکس باکس سری ایکس؟ هر چند در نهایت این می‌تواند تا حدودی سلیقه‌ای باشد، اما در ادامه همراه ما باشید تا با بررسی هر یک، به شما در انتخاب گزینه بهتر کمک کنیم.
پیشنهاد مطالعهپیشنهاد مطالعه: بهترین کنسول بازی تاریخ چیست؟

مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس

پلی استیشن ۵ در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی توسط شرکت سونی عرضه شده است. این کنسول که جدیدترین کنسول بازی این شرکت است، با قدرت سخت افزاری بالا و قابلیت‌های جدید و بروز، تجربه بازی را به سطح بالایی رسانده است. در مقابل ایکس باکس سری ایکس نیز از جدیدترین کنسول‌های نسل نهمی بازی‌های ویدیویی از شرکت نام آشنای مایکروسافت است. این کنسول که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شده است، قدرت سخت افزاری بالا و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار بازیکنان می‌گذارد و توانسته سطح تجربه بازی را ارتقا بخشد. اما با این حال ما قصد داریم تا در این بخش به مقایسه این دو با یکدیگر بپردازیم و در خلال آن به برتری هر یک اشاره کنیم. لذا این می‌تواند به تصمیم ما کمک کند که پلی استیشن ۵ بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟ این مقایسه در ۷ مورد انجام گرفته که عبارت است از:

مقایسه سخت افزار

هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از پردازنده مشابه هم یعنی از پردازنده AMD Zen 2 با ۹ هسته و ۱۶ رشته پردازشی در کنار گرافیک RDNA 2 و 16 گیگابایت حافظه رم DDR 6 بهره می‌برند. این توان پردازشی بالا به این دو کنسول اجازه می‌دهد تا بازی‌های سخت و پیچیده را با سرعت بالا و بدون لگ اجرا کنند. اما با این وجود توان پردازشی ایکس باکس ایکس کمی بهتر از پلی استیشن ۵ است و از این نظر در پاسخ به سوال پلی استیشن ۵ بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟ باید بگوییم که ایکس باکس سری ایکس بخرید. چون با وجود نوع پردازنده و گرافیک مشابه، اما پردازنده پلی استیشن ۵ با فرکانس 3.5 گیگاهرتز و گرافیک با قدرت 10.28 ترافلاپس، کمی ضعیفتر از ایکس باکس سری ایکس با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و گرافیک با قدرت 12 ترافلاپس است.

نمای داخلی پلی استیشن 5
نمای داخلی پلی استیشن 5

 مقایسه بازی‌ها

هر یک از دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، از یک سری بازی‌های انحصاری محبوب و پرطرفدار برخوردار هستند. مثلا برخی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ایکس اعم از Halo: The master chief Collection، Quantom Break، Forza Horizon 5، Gears 5 و غیره است و همینطور پلی استیشن ۵ دارای بازی‌های انحصاری همچون Returnal، Horizon call of the Mountain، Final Fantasy 7 Remake intergrade، The nioh Collection و غیره است. با این حال هرچند در این خصوص سلیقه بیشتر موثر است که پلی استیشن ۵ بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟ اما باید به این موضوع اعتراف کنیم که با وجود بازی‌های باکیفیت و محبوب هر دو کنسول بازی، پلی استیشن ۵ در بازی‌ها به خاطر خط تولید توانمندتر از وضعیت بهتری برخوردار است.
پیشنهاد مطالعهمقاله پیشنهادی: بهترین‌ بازی‌های پلی استیشن پلاس

بازی های پلی استیشن
بازی های پلی استیشن

مقایسه دسته بازی

یکی از بخش‌های مهم در کنسول‌های بازی‌، دسته بازی آنها است که هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از دسته‌های بازی باکیفیت و راحتی برای انجام بازی برخوردار هستند. اما با این حال دسته بازی در پلی استیشن ۵ از کارایی بهتری به نسبت ایکس باکس سری ایکس برخوردار است. زیرا دسته پلی استیشن ۵ بلندتر است و مانع خستگی انگشت دستان شما می‌شود. حال اینکه پدال کنترلر ایکس باکس با فشار بیشتر عکس العمل نشان می‌دهد. لذا اگر جزو گیمرهای حرفه‌ای نیستید و زیاد با کنسول‌ها بازی نمی‌کنید، دسته بازی هر دو در یک سطح هستند. اما برای بازی‌های طولانی و حرفه‌آی دسته بازی پلی استیشن ۵ بهتر است. البته قیمت دسته بازی پلی استیشن ۵ نیز حدود ۱۰ دلار گران‌تر از دسته بازی کنسول ایکس باکس سری ایکس است.

دسته پلی استیشن
دسته پلی استیشن

مقایسه عملکرد

اگر منظورمان از عملکرد را در زمان اجرای بازی هر یک از این دو کنسول در نظر بگیریم، کفه ترازو به نفع کنسول پلی استیشن ۵ خواهد بود. زیرا در چند بازی مورد تست ما، در کمتر از یک دقیقه از منوی اصلی وارد بازی شد. حال اینکه این زمان برای ایکس باکس سری ایکس، یک دقیقه و حتی کمی بیشتر از آن بود. به علاوه هر دو کنسول بدون لگ و کاهش سرعت‌، بازی‌ها را با رزولیشن 4k و سرعت ۶۰ فریم اجرا کردند. اما وقتی بخواهید در حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه بازی کنید، ایکس باکس سری ایکس از عملکرد کمی نرم‌تر و روان‌تر برخوردار بود. با این حال در ارزیابی‌های ما عملکرد هر دو بسیار نزدیک به هم بودند و تفاوت موثری وجود نداشت.

کنسول ایکس باکس سری ایکس
کنسول ایکس باکس سری ایکس

مقایسه طراحی و ظاهر

اما اگر معیار شما برای خرید پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس، طراحی و ظاهر باشد، به طور قطع هیچ کس نمی‌تواند سلیقه خود را به شما تحمیل کند. چون این نوعی انتخاب سلیقه‌ای است. از این رو برخی پلی استیشن ۵ و برخی ایکس باکس سری ایکس را برای خرید به لحاظ طراحی و ظاهر می‌پسندند.

مقایسه قابلیت‌ها

بدون شک هر یک از دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از یک سری از قابلیت‌ها برخوردار هستند که ممکن است باعث ‌شود تا یکی را بر دیگری برای خرید ترجیح بدهیم. مثلا قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس سری ایکس بهتر است. زیرا با کتابخانه مایکروسافت ارتباط بهینه‌ای دارد. حال اینکه در پلی استیشن ۵ برای اینکه بتوانید بازی‌های نسخه قبل را بازی کنید، اول باید سرویس PlayStation Now را بخرید. به علاوه در حالت ابری بازی‌ها، ایکس باکس سری ایکس به سبب امکان بازی در گوشی تلفن همراه بهتر است، اما به لحاظ استریم کردن بازی در رایانه‌های غیر گیمینگ، ترجیح با پلی استیشن ۵ است.

ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس
ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس

مقایسه قیمت

اگر ترجیح شما برای اینکه پلی استیشن ۵ بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟ قیمت آنها باشد، باید بگوییم که هر دوی این کنسول‌ها از قیمت نزدیک به هم و برابری برخوردار هستند. پس نمی‌توان قیمت را ملاک ترجیح و انتخاب یکی بر دیگری دانست.

جمع‌بندی

هر یک از دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، از بهترین کنسول‌های بازی در زمان نگارش این مقاله هستند. از این رو بیشتر گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی برای بازی دوست دارند که یکی از این دو کنسول را داشته باشند و بخرند. بر این اساس ما کوشیدیم تا در طی این مقاله با عنوان پلی استیشن ۵ بخریم یا ایکس باکس سری ایکس؟ به مقایسه هر دو کنسول با هم بپردازیم تا تقاوت‌هایشان را نشان بدهیم. چون این باعث می‌شود تا بتوانید تصمیم بهتری برای خرید هر یک از آنها بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید