بهترین کنسول بازی تاریخ چیست؟

بهترین کنسول بازی تاریخ چیست؟

بازی‌ها از سرگرمی‌های جذاب برای همه سنین و اقشار مختلف جامعه هستند. به خصوص بازی‌های ویدیویی که امروز با دستگا‌ه‌های مختلفی اعم از رایانه، موبایل و کنسول بازی می‌شوند. در میان این دستگاه‌ها اما بازی‌های کنسولی در سطح کاملا متفاوتی قرار دارند. آنها با کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای که دارند، صدای خوب و با کیفیت و تجهیزات بازی، ما را بیشتر جذب و شیفته خود می‌کنند. لذا به لطف همین دستگاه‌هایی که امکان بازی را به ما ارائه می‌دهند، از جمله کنسول‌های بازی می‌توانیم اوقات خوب و واقعا سرگرم کننده‌ای داشته باشیم. بر این اساس ما در این مقاله قصد داریم تا جهت آشنایی بیشتر با این محصولات سرگرم کننده و محبوب، بهترین کنسول بازی تاریخ را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

کنسول‌های نامزد دریافت عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ

وقتی صحبت از بهترین کنسول بازی تاریخ می‌شود، ممکن است هر یک از کنسول‌های پلی استیشن، ایکس باکس و حتی نینتندو در ذهن شما نقش ببندد. کنسول‌هایی که از زمان ورودشان به بازار، انقلابی در صنعت گیم به وجود آوردند و برای کاربران خود خاطرات شیرین و لذت‌بخشی را از بازی ایجاد کردند. بر این اساس ما در این بخش به کنسول‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند شایسته دریافت عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ باشند. این کنسول‌ها عبارت است از:

کنسول پلی استیشن

کنسول پلی استیشن متعلق به شرکت سونی است که امروز شاهد نسخه‌های ۴ و ۵ آن هستیم و به حق می‌تواند یک نامزد جدی کسب عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ باشد. این کنسول محبوب برای اولین بار در ۳ دسامبر ۱۹۹۴ میلادی در ژاپن منتشر شد و سپس در سال ۲۰۰۵، پلی استیشن ۲ به بازار جهانی آمد که جزو پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ است. اصولا کنسول‌های پلی استیشن به خاطر ویژگی‌هایی چون قدرت پردازش گرافیکی بالا، کتابخانه بزرگ از بازی‌های متنوع، قابلیت اتصال آنلاین، سیستم عامل پیشرفته با عنوان PlayStation OS و همچنین سازگاری با تکنولوژی VR در بین گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌ها، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

پلی استیشن 5
پلی استیشن 5

پیشنهاد ویژهمقاله پیشنهادی: چه انتظاری باید از پلی استیشن 5 پرو داشته باشیم؟

کنسول ایکس باکس

از دیگر کنسول‌های محبوب که از سوی شرکت مایکروسافت به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند نامزد بهترین کنسول بازی تاریخ باشد، می‌توان به کنسول ایکس باکس اشاره کرد که اولین نسخه آن در نوامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا معرفی شد. تا به امروز چهار نسل از این کنسول به بازار عرضه شده است که اعم از کنسول ایکس باکس، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس هستند. از مهمترین ویژگی‌های کنسول‌های ایکس باکس که آنها را بسیار محبوب و پرطرفدار کرده است، می‌توان به مواردی نظیر قدرت پردازش بالا و سخت‌افزار قوی، سرویس‌های آنلاین پیشرفته، امکانات ویژه چون پخش فیلم و سریال، کنترلرهای متنوع و سازگاری با نسل‌های قبل اشاره کرد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس
کنسول ایکس باکس سری ایکس

کنسول نینتندو

نینتندو یک شرکت ژاپنی است که در سال ۱۸۸۹ در شهر کیوتو ژاپن تاسیس شد. اما اولین کنسول بازی آن موسوم به Color TV Game در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد و به جهت ویژگی‌هایی نظیر ایده‌ها و نوآوری‌های جدید در بازی‌ها، بازی‌های انحصاری، قابل حمل بودن، تجربه بازی چند نفره و طراحی و ساخت با کیفیت، جزو کنسول‌های پرطرفدار و محبوب هستند. از مهمترین کنسول‌های نینتندو که هر یک می‌توانند نامزد دریافت عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ باشند، می‌توان به کنسول‌هایی چون گیم بوی، نینتندو ان‌ای‌اس، سوپر نینتندو، گیم بوی ادوانس، نینتندو ۶۴ و نینتندو سوئیچ اشاره کرد.

بهترین کنسول بازی تاریخ چيست؟

تقریبا یک اتفاق نظری بین کارشناسان صنعت گیم  با گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی وجود دارد که کنسول پلی استیشن ۲ را به عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ بدانند. زیرا با وجود تمام پیشرفت‌هایی که تا به الان در صنعت بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم، اما هیچکدام به اندازه پلی استیشن ۲ نتوانسته‌اند تجربه‌ای منحصر به فرد و متفاوت از بازی‌ها ارائه دهند. البته این شاید به خاطر این باشد که پلی استیشن ۲ در حدود بیست و اندی سال پیش عرضه شد و در آن زمان توانست سطح بازی‌ها و تجربه گیم پلی آنها را به شکلی معنادار ارتقا بخشد. با این حال ما در تیم پشتیبانی کافه گیم، برخی از مهمترین دلایلی را که باعث می‌شود تا کنسول پلی استیشن ۲ را بهترین کنسول بازی تاریخ بدانیم، گرد آورده‌ایم که عبارت است از:

پرفروش‌ترین کنسول بازی تاریخ است.

فروش پلی استیشن ۲، بیش از ۱۵۵ میلیون نسخه بوده است که این نشان از محبوبیت بالای آن می‌دهد. این در حالی است که اختلاف آن با دومین کنسول پرفروش تاریخ یعنی نینتندو DS چیزی در حدود ۵ میلیون نسخه است. از این رو این آمار بالای فروش دلالت بر این دارد که پلی استیشن ۲ بسیار پرطرفدار است و می‌تواند عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ را داشته باشد.

در زمان عرضه از قیمت متعادلی برخوردار بود.

زمانی که پلی استیشن ۲ به بازار آمد، قیمتی در حدود ۳۰۰ دلار داشت که هرچند مبلغ کمی هم نبود، اما در آن موقع بسیاری از افراد توان خرید آن را داشتند. این در حالی است که امروز کنسول‌های جدید پلی استیشن با قیمت‌های بیشتری عرضه می‌شوند و خرید آنها برای افراد کمتری میسر است.

قدرت سخت افزاری مناسب

کنسول پلی استیشن ۲ در زمان عرضه خود، یک کنسول‌ بازی با سخت افزار مناسب بود که توانست تجربه بهتری از بازی را در مقایسه با سایر کنسول‌ها ارائه دهد. این کنسول در آن زمان از پردازنده Emotion Engine و گرافیک مناسب Graphics Synthesizer بهره می‌برد.

کار با رابط کاربری آن ساده و راحت بود.

کار با کنسول پلی استیشن ۲ بسیار ساده و فاقد پیچیدگی‌های برخی کنسول‌های امروزی بود. مثلا فقط کافی بود تا دیسک بازی را بخرید و درون کنسول پلی استیشن ۲ بگذارید تا بازی کنید. همچنین این باعث می‌شد تا افراد بیشتری راغب به استفاده از آن باشند و امروز از آن به عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ یاد کنند.

قابلیت اجرای بازی‌های کنسول قبلی را داشت.

از جمله قابلیت‌های مهم و کاربردی که کنسول پلی استیشن ۲ از آن برخوردار بود، اجرای بازی‌های پلی استیشن ۱ بود. این به بازیکنان اجازه می‌داد تا بازی‌های قدیمی پلی استیشن ۱ را بر روی پلی استیشن ۲ هم بازی کنند. لذا دیگر خریداران پلی استیشن ۲ نگران از دست دادن بازی‌های پلی استیشن ۱ نبودند و همین نیز به محبوبیت این کنسول می‌افزود. به طوری که امروز به عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ شناخته می‌شود.

دسته بازی پلی استیشن
دسته بازی پلی استیشن

از دیسک‌های دی ‌وی ‌دی‌ پشتیبانی می‌کرد.

کنسول پلی استیشن ۲ بدون نیاز به کیت جداگانه از دیسک‌های دی وی دی پشتیبانی می‌کرد و این در حالی است که کنسول‌های دیگر آن زمان مثل ایکس باکس به یک کیت جداگانه نیاز داشتند. لذا می‌توانستید به بازی‌های بیشتری از طریق دی وی دی دسترسی داشته باشید و این تجربه بازی شما را بیشتر می‌کرد و به محبوبیت کنسول پلی استیشن ۲ می‌افزود. امروز این کنسول به عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ مطرح است.

بازی‌های جذاب و به یادماندنی را ارائه می‌کرد.

در آن زمان بازی‌های زیادی تولید می‌شد که این به خاطر ارزان بودن پروسه تولید آنها بود. لذا کنسول پلی استیشن ۲ پذیرای بازی‌های مختلف زیادی بود که عناوین آنها به بالای ۴ هزار بازی می‌رسید. از این رو بازی‌های خاطره‌انگیز و جذابی در پلی استیشن ۲ قابلیت عرضه پیدا کردند که حتی تا به امروز از آنها یاد می‌کنیم. بر این اساس می‌توان یکی از دلایل اینکه کنسول پلی استیشن ۲ را بهترین کنسول بازی تاریخ می‌دانیم، همین بازی‌های جذاب و به یادماندنی آن باشد.

بازی های پلی استیشن
بازی های پلی استیشن

قابلیت پشتیبانی از مموری کارت را داشت.

پلی استیشن ۲ یک قابلیت ویژه داشت که به بازیکنان اجازه می‌داد تا پیشرفت خود در بازی را به آسانی ذخیره کرده و به کنسول دیگر انتقال دهند و در آنجا به ادامه آن بپردازند. این کار با قابلیتی چون پشتیبانی از مموری کارت در کنسول پلی استیشن ۲ میسر بود. لذا همین چیزهای به ظاهر کوچک اما متفاوت گاهی باعث می‌شوند تا یک کنسول مثل پلی استیشن ۲ به چنان محبوبیتی برسند که امروز از آن به عنوان بهترین کنسول بازی تاریخ یاد شود.

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی اما لازم است تا به این نکته اشاره کنیم که کنسول پلی استیشن ۲ تاثیر بزرگ و موثری بر صنعت گیم گذاشته است. یعنی زمانی که بازی‌های ویدیویی در آغاز راه خود بودند، این کنسول بازی توانست با ارائه بازی‌های جذاب و ماندگار در کنار امکانات و قابلیت‌های خاص، دورنمایی را برای بازی‌های ویدیویی ترسیم کند که امروز شاهد بلوغ و رشد همه جانبه آن هستیم. و هیچ بیراه نیست اگر همه آنچه امروز از پیشرفت در صنعت گیم می‌بینیم را به نوعی مدیون کنسول پلی استیشن ۲ بدانیم. با این حال ما در کافه گیم کوشیدیم تا ضمن معرفی بهترین کنسول بازی تاریخ، دلایل و نکات این انتخاب را نیز بیان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید