چه انتظاری باید از پلی استیشن 5 پرو داشته باشیم؟

پلی استیشن 5 پرو

سونی پتنت ثبت اختراع فناوری ای را ثبت کرده است که می تواند برای پلی استیشن ۵ پرو مورد استفاده قرار گیرد، تکنولوژی ای که دارای سخت افزار قدرتمند تر و بهتری نسبت به سیستم پایه پلی استیشن ۵ است. همان طور که انتظار می رود پلی استیشن 5 پرو راه اندازی می شود، اما پیش بینی ها حاکی از آن است که این سخت افزار در کنار پلی استیشن ۵ استاندارد عرضه نخواهد شد.

پلی استیشن 5 پرو چه زمانی عرضه می‌شود؟

تاریخ انتشار این کنسول نسل جدید بازی مشخص نشده است و سونی هنوز به طور رسمی تاریخی برای لانچ آن اعلام نکرده است اما اگر فرض را بر این بگیریم که سونی در مسیر راه اندازی Playstation 5 Pro باشد و از طرفی در نظر داشته باشیم که انتظار نداریم پلی استیشن 5 پرو بلافاصله پس از PS5 اصلی به بازار بیاید و یک فاصله زمانی دست کم ۳ ساله را بین این دو در نظر بگیریم، این بدان معنا است که تابستان سال ۲۰۲۳ تاریخ انتشار پلی استیشن ۵ پرو خواهد بود.

البته با توجه به همه گیری جهانی ویروس کرونا، به نظر می آید تاریخ عرضه پلی استیشن ۵ پرو کمی با گمانه زنی های ما فاصله خواهد داشت و دیر تر از حد انتظار ما به بازار بیاید. مشخصات ظاهری

  • CPU: 12-core 3.5 GHz AMD Zen 2
  • GPU: 14 teraflop AMD RDNA 2
  • GPU architecture: RDNA 2
  • Memory: 18 GB GDDR6
  • Bandwidth: 512GB/s
  • Storage: 1TB
  • Expandable storage: NVMe SSD slot
  • Optical Drive: 4K BluRay

پلی استیشن 5 پرو

سونی پتنت جدیدی ثبت کرده است که تایید می کند کنسول جدید با دو پردازنده گرافیکی شارژ می شود. با بیرون آمدن PS5 استاندارد، این کنسول بازی عملکرد قابل توجهی در مقایسه با کنسول PS4 Pro و Xbox One X نشان داد، اما در مقایسه آن با Xbox Series X، مشخص شد که ایکس باکس نسبت به PS5 کمی برتری دارد البته که این برتری چندان قابل ملاحظه نبود اما سونی در صدد جبران آن است و ادغام دو عدد پردازنده گرافیکی، پلی استیشن ۵ پرو را به دستگاهی ۱۰ برابر سریعتر از Xbox Series X تبدیل خواهد کرد و در مقایسه آن با Playstation 5 معمولی، قدرت و گیم پلی ، روان و گرافیک آن حدود ۵۰ درصد بهتر عمل خواهد کرد.

سونی دو نوع مختلف از این سخت افزار را عرضه خواهد کرد که شامل یک PS5 پایه ۹ ترافلاپس و دیگری در رقابت با Xbox Series X خواهد بود. درست است که این کنسول چندین سال بعد منتشر خواهد شد و حدس زدن قیمت آن کمی دور از ذهن است اما تصور اینکه هزینه بیشتری نسبت به نسخه های PS5 و PS5 Digital Edition داشته باشد، کاملا منطقی، معقول و محتاطانه به نظر می رسد. احتمالا این سخت افزار جدید قیمت نسبتا بالایی و چیزی در حدود ۸۰۰ دلار آمریکا داشته باشد.

با در نظر گرفتن تاریخ عرضه‌ی ps4 pro و هر آن‌چه که سونی با آن کرد، می‌توانیم تا حدی حدس بزنیم که جریان پلی استیشن 5 پرو چه خواهد بود. پلی استیشن 4 پرو در سال 2016 عرضه شد، یعنی زمانی که 3 سال از عرضه‌ی ps4 اصلی گذشته‌بود. این یعنی در همین اوایل سال 2023 تا نیمه‌های سال می‌توانیم شاهد عرضه‌ی پلی استیشن 5 پرو باشیم، اما چیزی که در این بین اهمیت دارد و تفاوتی ویژه با سال 2016 ایجاد می‌کند این است که پاندمی کووید 19 و همچنین کمبود قطعات ممکن است روی تاریخ عرضه تأثیری بزرگ بگذارند. در این شرایط، ممکن است عرضه‌ی پلی استیشن 5 پرو به سال 2024 موکول شود.

در مورد قیمت هم چون سونی در سال 2016 کنسول پرو را با همان قیمت نسخه‌ی اصلی عرضه کرد، می‌توانیم شاهد عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 پرو با همان قیمت کنسول ps5 باشیم، اما چیزی که در این بین نباید نادیده بماند این است که در ماه‌های اخیر قیمت جهانی کنسول ps5 افزایش یافته و سونی علت آن را تورم جهانی اعلام کرده‌است و بنابراین ممکن است پلی استیشن 5 پرو با قیمت جدید ps5 که حدود 550 دلار است عرضه شود.

ظاهر کنسول میان نسلی سونی

پلی استیشن 5 پرو

برخی گمانه‌زنی‌های دیگر به طراحی این کنسول بازمی‌گردند. می‌دانیم که پلی استیشن 5 برخلاف پلی استیشن 4 و مشابه با پلی استیشن 3 یک کنسول بزرگ است. اما پیش‌بینی‌ها این است که همچون ps4، طراحان سونی درصدد برآیند که یک نسخه‌ی پرو که حتی بزرگ‌تر از کنسول اصلی است عرضه کنند و همزمان با آن کنسولی باریک‌تر و کوچک‌تر با نام PS5 Slim هم به بازار عرضه کنند تا کسانی که در پی کنسولی کوچک‌تر اند، بتوانند از این نسخه‌ی اسلیم استفاده کنند.

فارغ از این، انتظار می‌رود که طراحی پلی استیشن 5 پرو بر اساس الگوریتم‌های آینده‌نگر باشد، اما همچنین می‌تواند دربردارنده‌ی برخی پیشرفت‌های اضافی باشد که در کنسول فعلی دیده نمی‌شوند. اما بخش اصلی و جذاب PS5 Pro مشخصات آن است و دقیقاً همین‌جاست که پیش‌بینی‌ها دشوارتر و البته متنوع‌تر اند. کنسول فعلی یعنی PS5 اکنون یک کنسول قوی است و می‌تواند بازی‌ها را با فرکانس 120 هرتز و با رزولوشن 4K پخش کند. اما در نظر بسیاری از کارشناسان احتمال این‌که پلی استیشن 5 پرو یک پیشرفت محسوس و بزرگ را در این زمینه داشته باشد، پایین است، یعنی خیلی محتمل نیست که شاهد پیشرفتی همچون 1080p به سمت 4K باشیم!

با این حال، برخلاف نظر این کارشناسان، همچنان این احتمال وجود دارد که در نسخه‌ی پرو شاهد جهش از 4K به سمت 8K باشیم، با توجه به این‌که در سال‌های آینده – یعنی آینده‌ی نزدیک – بسیاری از تلویزیون‌ها از 8K پشتیبانی خواهند کرد. به این نکته هم باید توجه کرد که سونی در کار تلویزیون هم هست و این احتمال وجود دارد که این کمپانی ژاپنی بخواهد از کنسول PS5 Pro برای افزایش فروش تلویزیون‌های جدیدش – که از 8K پشتیبانی خواهد کرد – استفاده کند، مشابه این‌که پلی‌استیشن 3 به پیروزی در تقابل فرمت دیسک با Blu-Ray کمک کرد.

افزون بر این، کنسول پرو می‌تواند از یک پردازنده‌ی AMD Zen 4 و GPU RDNA-3 برخوردار شود، اما ما شاهد بودیم که مایکروسافت و سونی – هر دو – تصمیم گرفتند نسخه‌ای از پردازنده‌های ایکس‌باکس وان و پلی استیشن 4 را در مدل‌های پیشرفته‌شان عرضه کنند که تغییرات بسیار اندکی تجربه کرده‌بود و از این رو می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تغییرات سخت‌افزاری در کنسول پلی استیشن 5 پرو بیشتر در حیطه‌ی GPU باشد تا CPU.

نکته‌ی دیگر آن‌که انتظار می‌رود که در پلی استیشن 5 پرو یک SSD بزرگ‌تر نسبت به پلی استیشن 5 اصلی به کار گرفته شود، چرا که 825 گیگابایت حافظه در PS5 چندان راضی‌کننده نیست و برخی از بازی‌ها واقعاً حجم فایل بالایی دارند و بخش بزرگی از حافظه را مال خود ‌می‌کنند.

سخن آخر

پلی استیشن 5 پرو

آیا واقعاً کارشناسان سونی تصمیم می‌گیرند نسخه‌ی پرو را هم مانند نسخه‌ی اصلی به دو مدل دیجیتال و دیسک‌خور تقسیم کنند؟ احتمال این قضیه پایین است. البته که نسخه‌ی دیجیتال ps5 برای کسانی که می‌خواهند کمتر برای خرید کنسول هزینه کنند نسخه‌ای جذاب‌تر است، اما انتشار دو نسخه از پلی استیشن 5 پرو بعید است و برای سونی هم چندان جذابیت ندارد. شاید در حال حاضر وجود پلی استیشن 5 پرو برای بسیاری از ما بی‌اهمیت باشد، اما قطعاً در دو یا سه سال آینده که تلویزیون‌ها پیشرفت می‌کنند و همچنین پیشرفت‌های سخت‌افزاری را شاهد خواهیم بود، قدیمی‌بودن سخت‌افزار ps5 ممکن است مانعی برای لذت‌بردنِ حداکثری باشد.

اگر در بازه‌ی کوتاه‌مدت فعلی – مثلاً تا یک سال آینده – قصد خرید کنسول دارید، بهتر است منتظر نسخه‌ی پرو نمانید و کنسول ps5 را بخرید. کنسول ps5 کنسولی قدرتمند است و می‌توانید بهترین بازی‌های جهان را در آن با رزولوشن 4k بازی کنید. همچنین ممکن است اصلاً سران سونی تصمیمی برای عرضه‌ی نسخه‌ی پرو نداشته باشند، چراکه همه‌چیز در حال حاضر در حد گمانه‌زنی است. نکته‌ی دیگر آن‌که حتی اگر عزم سونی برای عرضه‌ی پرو جزم باشد، این کنسول بعید است تا 1 سال آینده عرضه شود! لذتی که نقد و دم دست است را نباید با لذتی نسیه و محتمل در آینده تعویض کرد!

دیدگاهتان را بنویسید