فناوری نویز کنسلینگ هدفون چیست؟

فناوری نویز کنسلینگ هدفون چیست؟

یکی از فناوری‌های خوب و ارزشمندی که در هدفون‌ها به کار می‌رود، نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) است. این فناوری صدای محیط را از صدایی که از هدفون پخش می‌شود حذف می‌‌کند. در نتیجه صدایی بدون نویز و مزاحم خواهید شنید. امروز بیشتر هدفون‌ها از جمله هدفون‌های گیمینگ به این فناوری تجهیز می‌شوند تا کیفیت صدای خوب و واضحی را به کاربران خود ارائه دهند. این قابلیت تا به جایی مفید و ارزشمند است که امروز وقتی کاربران می‌خواهند هدفون بخرند، حتما از وجود چنین قابلیتی در هدفون اطمینان حاصل می‌کنند. بر این اساس ما در کافه گیم می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که نویز کنسلینگ هدفون چیست؟ لذا اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید.

فناوری نویز کنسلینگ هدفون چیست؟

فناوری نویز کنسلینگ که امروز به‌طور گسترده در هدفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث کاهش یا حذف صداهای محیطی می‌شود. لذا صدایی واضح و رسا و بدون خش دریافت می‌کنید. در واقع این فناوری با استفاده از میکروفون‌ها و سیستم‌های پردازش صوتی، صداهای محیطی را تشخیص داده و شناسایی می‌کند و سپس با تولید یک سیگنال معکوس، آنها را حذف کرده یا کاهش می‌دهد. متاسفانه نویز خارجی در بسیاری از محیط‌ها، صدایی که از هدفون می‌رسد را مخدوش یا مسدود و بی کیفیت می‌کند. اگر تا به حال سعی کرده‌اید در یک خیابان شلوغ با هدفون به موسیقی گوش دهید، مشکلی که گفتیم را درک می‌کنید. صدای موتورها و ماشین‌ها یا صحبت کردن مردم، شنیدن موسیقی را سخت می‌کند.

انواع هدفون های گیمینگ
انواع هدفون های گیمینگ

حال اینکه امروز فناوری نویز کنسلینگ به کمک هدفون‌ها آمده است و اکنون می‌توانیم هدفونی را بخریم که از بروز نویز در هدفون‌ها جلوگیری می‌کند. این یعنی قادر خواهیم بود چیزی جز موسیقی را نشنویم و از آن لذت ببریم. به این هدفون‌ها، هدفون‌های با قابلیت نویز کنسلینگ می‌گویند.‌ به علاوه نویز کنسلینگ هدفون به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند. از نظر فنی هر نوع هدفونی می‌تواند نویز غیرفعال را کاهش دهد. زیرا مواد ساخت هدفون از برخی از امواج صوتی، به‌ویژه در فرکانس‌های بالاتر جلوگیری می‌کند. اما این برای حذف همه صداهای خارجی و نویز کافی نیست.

اما در فناوری نویز کنسلینگ فعال، ساختاری وجود دارد که مانعی ایجاد می‌کند تا امواج صوتی با فرکانس بالا را مسدود کند. همچنین با حذف فعال امواج صوتی با فرکانس پایین، سطح بیشتری از کاهش نویز را اضافه می‌کند. هدفون‌های دارای نویز کنسلینگ فعال، دارای میکروفون‌هایی هستند که فرکانس‌های نویز محیط را دریافت می‌کنند. یک پردازنده سیگنال دیجیتال در داخل هدست دقیقا محاسبه می‌کند که کدام نوع امواج صوتی، صداهای ناخواسته و مزاحم را خنثی می‌کند تا آن را تولید کند. زیرا طبق قوانین فیزیک، امواج صوتی با فرکانس‌هایی که دقیقا ۱۸۰ درجه با یکدیگر اختلاف فاز دارند یکدیگر را خنثی می‌کنند. در نتیجه سکوت ایجاد می‌شود.

مزایا و معایب فناوری نویز کنسلینگ هدفون

هدفون‌هایی که از فناوری نویز کنسلینگ بهره می‌برند، مزایای بسیاری دارند. اما در عین حال شاید بتوان به برخی معایب این فناوری نیز اشاره کرد. از جمله مزایای این فناوری می‌توان به امکان تمرکز در محیط‌های شلوغ، امکان گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و رسا، مکالمه بدون نویز و غیره اشاره کرد. همچنین از معایب این فناوری می‌توان به افزایش مصرف باتری و همینطور افزایش قیمت آن اشاره کرد. با این حال فناوری نویز کنسلینگ قادر است تا صدایی واضح و شفاف را بدون شنیده شدن صدای محیط برای شما فراهم آورد. قابلیتی ارزشمند که امروز در بیشتر هدفون‌ها شاهد استفاده از آن هستیم.

در هنگام خرید هدفون گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟پیشنهاد مطالعه: در هنگام خرید هدفون گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مزایای فناوری نویز کنسلینگ هدفون در بازی

همچنین نویز کنسلینگ از فناوری‌های محبوبی است که امروز برای هدفون‌های مخصوص بازی زیاد استفاده می‌شود و به واسطه مزایایی که دارد، می‌تواند کیفیت بازی را تا حد زیادی افزایش دهد. این مزایا برای بازی عبارت است از:

  • نویز کنسلینگ در بازی‌های چندنفره می‌تواند به شما کمک کند تا صدای قدم‌های دشمنان، صدای شلیک اسلحه‌ها و سایر صداهای مهم بازی را بهتر بشنوید. لذا این امر می‌تواند به شما کمک کند تا موقعیت دشمنان را بهتر شناسایی کرده و شانس خود را برای پیروزی افزایش دهید. مثلا در بازی‌های تیراندازی اول شخص به شما کمک می‌کند تا صدای قدم‌های دشمنان را بهتر بشنوید و آنها را قبل از اینکه متوجه شما شوند، شناسایی کرده و از پای درآورید. یا در بازی‌های استراتژیک بتوانید صدای گفتگوهای NPCها را بهتر بشنوید و اطلاعات مهمی از آنها به دست آورید.
  • همچنین در بازی‌های حالت تک نفره به شما کمک می‌کند تا داستان بازی را بهتر دنبال کنید و تجربه لذت‌بخشی از بازی داشته باشید. مثلا در بازی‌های نقش آفرینی با شنیدن صدای بهتر محیط بازی، راحت‌تر غرق داستان بازی می‌شوید.
  • فناوری نویز کنسلینگ هدفون به شما کمک می‌کند تا با حذف صدای محیط، تمرکز شما در بازی به هم نریزد و عملکرد شما بهبود پیدا کند.

جمع‌بندی

از آنجایی که فناوری نویز کنسلینگ هدفون، می‌تواند صدای محیط را به خوبی حذف کند و بهبود تجربه شنیداری در استفاده از هدفون‌ها را برای شما فراهم آورد، امروز استفاده از آنها تبدیل به یک اولویت یا ترجیح شده است. هرچند هدفون‌هایی که از این فناوری ارزشمند بهره می‌برند، از قیمت نسبتا بیشتری نیز برخوردار هستند. با این حال تجربه شنیدن صدای خوب و رسای بدون نویز باعث می‌شود تا ما نیز به شما توصیه کنیم در صورتی که قصد خرید هدفون دارید، حتما به وجود این فناوری در آن دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید