چرا اکثر شرکت های بازی سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند؟

چرا اکثر شرکت های بازی سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند؟

صنعت بازی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در صنعت چند دهه گذشته تجربه کرده است. اما با این حال امسال گزارش‌هایی از کاهش فروش بازی‌های ویدویی در سراسر ایالات متحده و اروپا دیده‌ایم. یوبی سافت اخطار کاهش سود صادر کرد و چندین بازی را لغو نمود. اخراج‌هایی نیز در رسانه‌های بازی و همینطور در شرکت‌هایی مانند Unity، Xbox و EpicGames وجود داشته است که به‌ نظر می‌رسد این صنعت با مشکل مواجه شده است. لذا این تعدیل نیرو در شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ، نگرانی‌هایی را در مورد صنعت آینده گیمینگ ایجاد کرده است. حال اینکه ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند؟ پس همراه ما باشید.

چرا فروش بازی‌های ویدیویی کاهش یافته است؟

شاید در پاسخ چرا اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند؟ بتوان کاهش فروش را به عنوان یک علت ذکر کرد. کاهش فروش هرگز چیز خوبی در تجارت نیست. بخصوص که همراه با افزایش هزینه‌ها  به دلیل تورم و تهدید قریب‌الوقوع رکود جهانی باشد. اما آیا واقعا اوضاع اینقدر بد است؟ نه در واقع، به‌طور کلی صنعت بازی‌های ویدویی از سلامت قابل توجهی برخوردار است و وضعیت خوبی را نشان می‌دهد. ولی نه مثل سابق که از رشدهای انفجاری برخوردار بود. مثلا فروش بازی در سال ۲۰۲۲ در امریکا و اروپا کاهش پیدا کرد. در آمریکا هزینه‌های مربوط به بازی‌ها در حدود ۵ درصد و در اروپا فروش بازی‌ها حدود ۷ درصد کاهش یافت. البته دلیلش پایان کووید-19 بود.

در سال ۲۰۲۰ زمانی که قرنطینه‌ها آغاز شد، مردم بیشتر در خانه‌هایشان بودند و به همین دلیل، فروش بازی‌ها به‌ طرز چشمگیری افزایش یافتند. بیشتر بازی‌های پرفروش در این سال، بازی‌های قدیمی‌تری بودند که در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و حتی قبل‌تر منتشر شده بودند. البته بعضی بازی‌های جدید نیز اعم از Animal Crossing: New Horizontal و ‌The Last of Us: Part 2 خوب فروختند. اما افزایش فروش بزرگ رو توی بازی‌های قدیمی‌تر سال قبل نظیر Call of Duty و Just Dance  و همینطور بازی‌هایی نظیر Ring fit Advanced، Grand Theft Auto 5 و Mario Kart 8 شاهد بودیم. به زبان ساده‌تر فروش بازی‌های جدید خوب بود، ولی جهش اصلی فروش متعلق به عناوین بازی‌های سال قبل بود.

تعدیل نیروی اپیک گیمز در سال 2023
تعدیل نیروی اپیک گیمز در سال 2023

از آن زمان در سال ۲۰۲۰ تا به امروز، فروش بازی‌های قدیمی کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت بازی‌های قدیمی به سطوح تقریبا قبل از همه‌گیری کووید-19 بودیم. همچنین ما شاهد عرضه ناامید کننده‌ای از بازی (Call of Duty Vanguard)Call Of Duty  در سال ۲۰۲۱ بودیم که تاثیری منفی بر سال ۲۰۲۲ داشت. اگر فقط به فروش بازی‌های جدید (بازی‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۲) نگاه کنیم، وضعیت بهتر به نظر می‌رسد. در واقع تعداد بازی‌های جدید در سال ۲۰۲۲ بیشتر از سال ۲۰۲۱ فروخته شدند. بازی Elden Ring به عنوان یک پدیده موفق بود. اما با این وجود اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند.

وضعیت فروش کنسول چطور بود؟

فروش کنسول در خارج از آمریکای شمالی ضعیف بود. در سراسر اروپا، فروش کنسول‌های بازی ۲۵ درصد کاهش یافت. اما باز هم این به دلیل شرایط و نه عدم علاقه بازیکنان به بازی بود. زیرا PS5 و Xbox Series X به دلیل کمبود قطعات دچار کاهش سهام شدند. همچنین فروش نینتندو سوییچ کاهش یافت، اما همچنان یک پلتفرم فروش قوی است. بخصوص زمانی که عملکرد آن را با سطوح قبل از همه‌گیری کووید-19 مقایسه کنید. با این حال این هم می‌تواند در این موضوع که چرا اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند، مورد توجه قرار گیرد.

عوامل اصلی تعدیل نیرو در شرکت‌های بازی‌سازی چیست؟

عواملی که باعث شدند تا امروز با تعدیل نیرو از سوی شرکت‌های بازی‌سازی مواجه شویم، ممکن است بسیار باشد. اما از ،مهترین این دلایل که باعث بیکاری بسیاری از کارکنان این شرکت‌های بازی‌سازی شد، می‌توانست به موارد زیر اشاره کرد که عبارت است از:

پایان قرنطینه کووید-۱۹

بله درست شنیدید! پایان قرنطینه کووید-۱۹ می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی مطرح باشد که چرا اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند. در واقع پایان قرنطینه قطعا یکی از دلایل بزرگ سقوط است. اجتناب‌ناپذیر بود که بازی‌ها کمی آسیب ببینند، زیرا امروز افراد بیشتری به بیرون از خانه می‌روند، به سینما و مکان‌های تفریحی می‌روند و غیره که این باعث می‌شود کمتر وقت برای بازی داشته باشند. اما با این وجود بازار بازی‌ها هنوز از سطح قبل از همه‌گیری بالاتر است. شاید برخی از شرکت‌ها انتظار داشتند که شرایط قوی‌تر باقی بماند. رهبران رسانه‌های بازی‌ها امیدوار بودند که سالی قدرتمند برای عرضه بازی‌های بزرگ در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ داشته باشد.

همچنین اگرچه ابتدا و انتهای سال ۲۰۲۲ خوب بود، اما در میانه‌ی آن یک دوره کند بود که باعث کاهش سطح ترافیک و درآمد تبلیغاتی شد. این اخبار بدی است، به‌ویژه برای آن شرکت‌های رسانه‌ای که بخشی از پول بحرانی خود را در استخدام کارکنان جدید و وب‌سایت‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده بودند. ضمن اینکه برای شرکت‌های دیگر به‌ویژه شرکت‌های عمومی مثل مایکروسافت، کاهش فروش یک مشکل است. سهامداران نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری‌هایشان به عقب برگردد. در نتیجه تیم‌های مدیریتی باید به کسب و کار نگاه کنند و ببینند آیا بهره‌وری وجود دارد؟ یا بخش‌هایی هستند که به خوبی عمل نمی‌کنند.

تورم و رکود

از دیگر دلایلی که شرکت‌های بازی‌سازی را مجاب به کاهش هزینه‌های خود کرد و منجر به تعدیل نیرو شد، افزایش تورم و رکود است. تورم به این معنی است که هزینه‌ها بیشتر خواهد شد. از این رو این برای شرکت‌ها به معنی هزینه بیشتر برای اینترنت، انرژی، غذا و نوشیدنی، کارکنان و غیره است. در عین حال رکود به این معنی است که مردم کمتر پول برای سرگرمی‌هایی مانند بازی خرج می‌کنند. لذا ترکیب این دو وضعیت به این معنی است که شرکت‌ها بسیار متوجه هزینه‌های خود هستند و سعی می‌کنند کاراندتر عمل کنند. این می‌تواند علت این باشد که اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

تعدیل نیرو
تعدیل نیرو

افزایش هزینه‌های تولید بازی

تولید یک بازی ویدویی مدرن، هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. این هزینه‌ها شامل حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات و هزینه‌های توسعه فناوری‌های جدید می‌شوند. لذا افزایش این هزینه‌ها باعث شده تا شرکت‌های بازی‌سازی برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به تعدیل نیرو کنند.

افزایش رقابت در صنعت گیمینگ

در سال‌های اخیر، تعداد شرکت‌های بازی‌سازی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر باعث شده تا رقابت در این صنعت بسیار شدید شود. شرکت‌ها برای موفقیت در این رقابت، باید محصولاتی با کیفیت بالا و جذاب تولید کنند. این امر نیز هزینه‌های تولید بازی‌ها را افزایش می‌دهد. لذا این عامل نیز می‌تواند سبب شود تا شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شوند.

تغییرات در سبک زندگی مردم

در سال‌های اخیر، تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد شده است. این تغییرات باعث شده تا مردم زمان کمتری را برای بازی‌های ویدیویی اختصاص دهند. این امر نیز کمی بر فروش بازی‌ها تاثیر گذاشته و سبب شده تا شرکت‌های بازی‌سازی برای کاهش هزینه‌های خود، اقدام به تعدیل نیرو کنند.

تعدیل نیروی شرکت‌های بازی‌سازی در سال ۲۰۲۳ چقدر بوده است؟

تا ماه نوامبر در سال ۲۰۲۳ از سوی شرکت‌های بزرگ و کوچک بازی‌سازی، چیزی در حدود ۷۸۰۰ نفر کارمند اخراج شده‌اند. در میان آنها شرکت‌های بزرگی دیده می‌شود. تعدیل نیروی برخی از شرکت‌ها کم اما برخی نیز تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج کرده‌اند. در صدر آنها به ترتیب شرکت Unity با تعدیل نیروی ۹۰۰ کارمند، اپیک گیمز با تعدیل نیروی ۸۳۰ کارمند، Arts Electronics با تعدیل نیروی ۷۷۵ کارمند رتبه‌های یک تا سه را به خود اختصاص داده‌اند.

جمع‌بندی

تعدیل نیرو در صنعت گیمینگ، پدیده‌ای جدید نیست. در سال‌های متوالی وجود داشته است. دلایل آن نیز متعدد و پیچیده هستند که ما کوشیدیم در این مقاله از کافه گیم به انها در پاسخ به این‌ سوال که چرا اکثر شرکت‌های بازی‌سازی مجبور به تعدیل نیرو شدند؟ اشاره کنیم. با این حال تعدیل نیرو پیامدهای متعددی برای صنعت گیم دارد و حتی می‌تواند مخرب باشد. اما آنچه پرواضح است، به‌طور کلی صنعت بازی‌های ویدیویی همچنان موفق است.

دیدگاهتان را بنویسید