بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی چیست؟

بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی چیست؟

یکی از چیزهایی که بر کیفیت بازی تاثیر می‌گذارد، صفحه نمایش است. صفحه نمایش تجربه بصری را به بازیکنان ارائه می‌دهد و در حقیقت به عنوان واسط اصلی بین بازیکن و بازی عمل می‌کند. این شامل نمایش محیط‌ها، شخصیت‌ها، اشیاء و جزئیات دیگر موجود در بازی است. حال اینکه پنل بر کیفیت تصویر مانیتورها تاثیر می‌گذارد. امروز تقریبا همه نمایشگرها از پنل (نمایشگر کریستال مایع) LCD استفاده می‌کنند که با نور پس زمینه LED روشن می‌شوند. این پنل‌های LCD دارای سه نوع اعم از IPS، VA و TN هستند که هریک کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهند. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی چیست؟ لذا اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید.

پنل صفحه نمایش چیست و انواع آن کدام است؟

پنل صفحه نمایش (Display Panel) در حقیقت بخشی از دستگاه نمایش است که اطلاعات و تصاویر را به کاربر نمایش می‌دهد. ابن پنل معمولا از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده است که به صورت سطرها و ستون‌ها در نظر گرفته می‌شوند. این پیکسل‌ها به کمک تراشه‌های الکترونیکی و نورپردازی مناسب، تصاویر و محتوا را به کاربر نمایش می‌دهند. همچنین این پنل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که اعم از پنل صفحه نمایش LCD، پنل صفحه نمایش LED، پنل صفحه نمایش OLED و پنل صفحه نمایش قابل انعطاف Flexible Display است. به علاوه این فناوری‌های صفحه نمایش هرکدام به شیوه‌ای منحصر به فرد بر کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارند.

مقایسه پنل VA و IPS و TN

کیفیت پنل صفحه نمایش چه تاثیری در بازی‌ها دارد؟

این شاید سوالی باشد که پاسخ آن را گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای به تجربه دریافته‌اند. اصولا وقتی کیفیت پنل صفحه نمایش بالا باشد، تاثیر مستقیمی بر روی بازی می‌گذارد که این تاثیرات را می‌توان در چند مورد بیان کرد که عبارت است از:

  • استفاده از یک پنل صفحه نمایش با کیفیت باعث می‌شود تا تصاویر با جزئیات بیشتر و وضوح بالا به نمایش درآید.
  • سبب می‌گردد تا رنگ‌ها به صورت دقیق و واقعی به نمایش دربیایند و کنتراست بالایی داشته باشند.
  • وقتی پنل یک صفحه نمایش از کیفیت بالایی برخوردار باشد، زمان پاسخگویی یا Response Time آن کمتر خواهد بود. این یعنی تصاویر در بازی با سرعت بیشتری بروزرسانی می‌شوند که منجر به هماهنگی بهتر بین بازیکن و تصاویر می‌گردد.
  • همچنین یک پنل صفحه نمایش با کیفیت از زاویه دید بهتر و وسیع‌تری برخوردار است که این کمک می‌کند تا تصاویر بازی از زوایای مختلف قابل مشاهده باشد.

آیا لپ تاپ های گیمینگ ارزش خرید دارند؟پیشنهاد مطالعه: آیا لپ تاپ های گیمینگ ارزش خرید دارند؟

معرفی بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی

به طور کلی بیشتر از ۳ نوع پنل صفحه نمایش در بیشتر نمایشگرها استفاده نمی‌شود که اعم از پنل‌های TN، VA و IPS هستند. همچنین هر یک از آنها با خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی شناخته می‌شوند. حال اینکه ممکن است یک پنل صفحه نمایش برای یک نوع کاربری بهتر از نوع دیگر باشد. از این رو اگر بخواهیم بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی را معرفی کنیم، ممکن است برای کاربری‌های دیگر بهترین نباشد. زیرا بهترین صفحه نمایش برای بازی، دارای خصوصیات ویژه‌ای است که به تجربه بازی بهتر کمک می‌کند.

بر این اساس اگر برای شما روشنایی و کنتراست صفحه نمایش اهمیت دارد، پنل‌های TN و IPS با نسبت کنتراست 1:1000 تقریبا در یک سطح هستند، هرچند عملکرد پنل IPS در کنتراست کمی بهتر است. اما برگ برنده در این زمینه در اختیار پنل‌های VA است که میزان کنتراست در حدود 1:2000 را ارائه می‌دهند. یا برای گرافیست‌ها که عمق و دامنه رنگ مهم است، اصلا نباید به سراغ پنل صفحه نمایش TN بروند، چون در حالت پایه از عمق ۶ بیت بهره می‌برد که این میزان در دو پنل IPS و VA در حالت پایه ۸ بیت است. البته دامنه رنگ در پنل‌های ‌IPS بهتر از دو پنل دیگر است. همچنین زاویه دید در دو پنل IPS و VA بسیار بهتر از پنل TN است.

انواع مانیتور با پنل های مختلف
انواع مانیتور با پنل های مختلف

اما وقتی از بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی صحبت می‌کنیم، یعنی پنل صفحه نمایشی که در درجه اول نرخ تازه‌سازی تصویر یا به قولی Refresh Rate آن سریعتر از همه پنل‌ها باشد. قابلیتی که نقش مهمی در انجام بازی‌ها دارد و به نمایش روان‌تر تصاویر بازی کمک می‌کند. در این خصوص کفه ترازو به نفع پنل صفحه نمایش TN سنگینی می‌کند و با اطمینان می‌توان گفت که بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی است. در واقع پنل‌های TN از سریع‌ترین پنل‌های موجود در بازار هستند و زمان پاسخگویی آنها تا ۱ میلی ثانیه است. این در حالی است که زمان پاسخگویی سایر پنل‌ها می‌تواند تا به ۴ میلی ثانیه برسد. ضمن اینکه به لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه‌تر هستند. لذا اگر از دسته گیمرها یا بازیکنان حرفه‌ای هستید، حتما از صفحه نمایش‌های با پنل TN استفاده کنید.

جمع‌بندی

در پایان به عنوان جمع‌بندی لازم است که به‌ این‌ موضوع تاکید کنیم که هرچند پنل‌های TN به لحاظ کیفیت کنتراست، عمق و دامنه رنگ و حتی زاویه دید در مرتبه پایین‌تری از پنل‌های IPS و VA قرار دارند، اما چون در بازی‌ها، بیشتر از همه سرعت بالای نرخ تازه سازی تصویر یا همان رفرش ریت مهم است، این باعث می‌شود تا بهترین پنل صفحه نمایش برای بازی‌ها را پنل‌های صفحه نمایش TN بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید