آیا لپ تاپ های گیمینگ ارزش خرید دارند؟

آیا لپ تاپ های گیمینگ ارزش خرید دارند؟

با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های کامپیوتر نیز توسعه یافته‌اند و امروز شاهد حضور رایانه‌های جدیدی به نام لپ‌ تاپ هستیم. شاید بیش از دو سه دهه از حضور لپ تاپ‌ها در زندگی ما نمی‌گذرد، اما آنها چنان پیشرفتی داشته و محبوب و پراستفاده شده‌اند که برای بسیاری امور از جمله برای بازی و گیم استفاده می‌شوند. زیرا به موازات توسعه سخت‌ افزارهای جدید، عملکرد رایانه‌ها نیز بهبود قابل توجهی پیدا کرده‌ است. حال ممکن است این سوال برای شما یا جامعه گیمرها مطرح باشد که آیا لپ تاپ‌های گیمینگ ارزش خرید دارند؟ ما در ادامه مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم. پس همراه ما باشید.

لپ تاپ‌ گیمینگ چیست؟ چه فرقی با لپ تاپ معمولی دارد؟

قبل از پرداختن به اینکه آیا لپ تاپ‌های گیمینگ ارزش خرید دارند؟ بهتر است اول این نوع از لپ تاپ‌ها را بشناسیم و فرق آنها با سایر لپ‌ تاپ‌ها را بدانیم. اصولا لپ تاپ گیمینگ به لپ تاپی گفته می‌شود که سخت افزار قدرتمندی دارد و به جهت پردازش گرافیکی بالا، قادر به اجرای بازی‌های ویدیویی مختلف است. لذا شما با استفاده از لپ تاپ‌های گیمینگ قادر هستید تا بازی‌های پیچیده و گرافیک بالا را به راحتی بازی کنید. البته این به معنای آن نیست که با لپ تاپ گیمینگ نتوانید کار لپ تاپ های معمولی را که به پردازش و سخت افزار کمتری نیاز دارند انجام دهید.

لپ تاپ ام اس آی مدل Katana 15 B13VFK-i7
لپ تاپ ام اس آی مدل Katana 15 B13VFK-i7

حال شاید برخی تصور کنند که لپ‌ تاپ‌های گیمینگ متفاوت از لپ تاپ‌های معمولی هستند. در صورتی که اصلا اینطور نیست و آنها نیز یک لپ تاپ هستند و از طراحی و ساختاری مشابه لپ تاپ‌های معمولی برخوردارند. منتها تفاوت را باید در سخت افزار لپ تاپ‌های گیمینگ با سایر لپ‌ تاپ‌ها جست. تفاوتی که می‌تواند در پاسخ به سوال آیا لپ تاپ‌های گیمینگ ارزش خرید دارند؟ تاثیرگذار باشد. بعضا نیز ممکن است کیبورد این مدل از لپ تا‌پ‌ها، طراحی متفاوتی داشته باشد یا برای القای حس ‌گیمینگ و ایجاد زیبایی، با نورپردازی‌های LED تزئین شده باشند. همچنین به جهت استفاده از سخت‌ افزار قدرتمند، ضخامت آنها بیشتر از لپ‌ تاپ‌های معمولی است.

لپ تاپ های گیمینگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

معمولا لپ تاپ‌های گیمینگ با ویژگی‌هایی تولید می‌شوند که قادر به اجرای راحت بازی‌های ‌گرافیک بالا و پیچیده باشند. این ویژگی‌ها بیشتر شامل سخت افزار قوی می‌شود. از این رو اگر بخواهیم به ویژگی‌های مهمی که یک لپ تاپ گیمینگ دارد اشاره کنیم، آنها عبارت است از:

  • پردازنده قدرتمند

پردازنده‌ها مغز متفکر رایانه‌ها هستند و برای پردازش بازی‌ها اهمیت زیادی دارند. چون این پردازنده است که مستقیما بر عملکرد رایانه تاثیر می‌گذارد. از این رو برای لپ‌ تاپ‌های گیمینگ نیز پردازنده‌های قدرتمندی در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند در اجرای بازی‌ها به خوبی عمل کنند.

معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2023پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2023

  • کارت گرافیک قدرتمند

کارت گرافیک برای انجام بازی‌ها اگر بیشتر از پردازنده رایانه‌ها اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن نیز نیست. لذا برای لپ تاپ‌های گیمینگ از کارت گرافیک‌ قدرتمند استفاده می‌شود تا گرافیک و تصاویر بازی با کیفیت بالا و جزئیات دقیق به نمایش دربیاید.

  • ظرفیت رم کافی

معمولا لپ‌ تاپ‌های گیمینگ دارای ظرفیت رم بالایی هستند، زیرا رم باعث افزایش سرعت و عملکرد بازی می‌شود. در واقع وقتی ظرفیت رم کافی باشد، بازی‌ها قادر خواهند بود بیشترین حجم داده‌ها را در حافظه رم نگه دارند و به سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. لذا این باعث کاهش زمان بارگذاری بازی می‌گردد.

  • فضای ذخیره سازی مناسب

از دیگر ویژگی‌های بارز لپ تاپ‌های گیمینگ، استفاده از فضای ذخیره سازی مناسب است. معمولا این دست از لپ تاپ‌ها دارای فضای ذخیره سازی مناسب و از نوع SSD هستند که سرعت بالاتری به نسبت هارد‌ دیسک‌های معمولی دارد. از این رو بازی‌ها بر روی SSD با سرعت بیشتری بارگیری می‌شوند که این زمان لود شدن بازی‌ها را کاهش می‌دهد.

حافظه SSD گیمینگ سامسونگ
حافظه SSD گیمینگ سامسونگ

ارزش خرید لپ‌ تاپ‌های گیمینگ در چیست؟

لپ تاپ‌های گیمینگ به دلایل مختلف از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. لذا با اطمینان می‌توان به این سوال که آیا لپ تاپ‌های گیمینگ ارزش خرید دارند؟ پاسخ مثبت داد. منتها یک استثناء هم وجود دارد که ما لپ تاپ‌های گیمینگ را برای گیمرهایی که توان مالی خوبی ندارند، توصیه نمی‌کنیم. چون با پرداخت مبلغ کمتر، می‌توانند از رایانه‌های دسکتاپ دارای کانفیگ مشابه برای بازی استفاده کنند. اما با این حال اگر توان مالی خرید لپ تاپ‌های گیمینگ را دارید، به شدت توصیه می‌شوند و به دلایل مختلف از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند که عبارت است از:

  • قدرت پردازش بالایی دارند.

برای لپ تاپ‌های گیمینگ، پردازنده‌های قدرتمندی در نظر گرفته می‌شود که به آنها این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های سنگین با گرافیک بالا را به راحتی اجرا کنند.

  • دارای کارت گرافیک قوی هستند.

لپ تاپ‌های گیمینگ دارای کارت گرافیک قدرتمندی هستند که این‌ به کسب تجربه‌ای خوب و منحصر به فرد از بازی با لپ تاپ‌ها کمک می‌کند. لذا شما می‌توانید بازی‌ها را با گرافیک بالا و جزئیات دقیق، همچون کیفیت اجرای این بازی‌ها در رایانه‌های گیمینگ دسکتاپ بازی کنید.

در هنگام خرید هدفون گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟پیشنهاد مطالعه: در هنگام خرید هدفون گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • از صفحه نمایش با کیفیتی برخوردار هستند.

غالب لپ تاپ‌های گیمینگ از صفحه نمایش با کیفیت و نرخ بروزرسانی بالا برخوردار هستند که این کمک می‌‌کند تا بازی‌ها با کیفیت بالا نمایش داده شوند و از بازی و تصاویر گرافیکی آن لذت لازم را ببرید.

  • دارای سیستم خنک کننده قوی هستند.

بازی‌های سنگین و گرافیک بالا نیاز به پردازش زیاد دارند که این باعث می‌شود تا دمای پردازنده افزایش یابد و باعث کاهش سرعت بازی و در نهایت کاهش عمر پردازنده گردد. لذا در لپ تاپ‌های گیمینگ برای جلوگیری از این کار از سیستم خنک کننده قوی استفاده می‌کنند.

  •  از قابلیت‌های اضافی و طراحی خاص برخوردار هستند.

سازندگان لپ تاپ‌های گیمینگ، برای اینکه تجربه بازی بهتری را برای کاربران خود ایجاد کنند، معمولا لپ تاپ‌های گیمینگ را با یک سری از قابلیت‌های اضافی و طراحی‌های خاص عرضه می‌کنند. مثلا استفاده از نور پس زمینه رنگی در کیبورد یا طراحی متفاوت آن، باتری قوی‌تر، بدنه محکم با طراحی‌های رباتیک، اتصالات بیشتر و غیره در آنها به کار برده می‌شود.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Strix G16 G614JI-AS94
لپ تاپ ایسوس مدل ROG Strix G16 G614JI-AS94

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی باید به این نکته تاکید کنیم که لپ تاپ‌های گیمینگ ارزش خرید بالایی دارند. اما با این حال باید به نیازها و ترجیحات خود نیز توجه کنید. اصولا لپ تاپ‌های گیمینگ، امروز در رقابت با رایانه‌های گیمینگ دسکتاپ به بازار آمده‌اند و به واسطه توان بالای سخت افزاری و در عین حال قابل حمل بودنشان، تجربه بازی و گیم فوق‌العاده‌ای را نیز در اختیار شما می‌گذارند. آنها به واسطه برخورداری از پردازنده و گرافیک قدرتمند، رم بالا و حافظه داخلی از نوع SSD، صفحه نمایش با کیفیت، سیستم خنک کننده قوی و باتری مناسب، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید