G-Sync چیست و چه کاربردی دارد؟

G-Sync چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از فناوری‌هایی که باعث بهبود عملکرد بازی‌ها می‌شود و تاثیر بسزایی نیز در بهتر شدن تجربه بازی برای گیمرها دارد، G-Sync است. منتها برای اینکه بتوانید از این قابلیت موثر در اجرای بهتر بازی‌ها بهره ببرید، نیاز به کارت گرافیک Nvidia و مانیتور سازگار با فناوری G-Sync دارید. این فناوری برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و از نسخه ویندوز ۷ به بعد و همینطور سیستم عامل لینوکس پشتیبانی ‌می‌کند. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا به این موضوع به طور مفصل بپردازیم که G-Sync چیست و چه کاربردی دارد؟ پس در ادامه همراه ما باشید.

فناوری G-Sync چیست؟

فناوری G-Sync نوعی نرم‌افزار است که با همگام‌سازی نرخ تازه ‌سازی صفحه نمایش با نرخ فریمی که کارت گرافیک می‌تواند تولید کند، شکستگی و پارگی تصویر را از بین می‌برد. در حقیقت آن را می‌توان یک فناوری سینکرونیزه کننده تصویر دانست که از سوی شرکت Nvidia در مانیتورهای با قابلیت نمایش دینامیک فریم پیاده‌سازی شده است. حال در خصوص اینکه به چه صورت فناوری G-Sync  قادر به انجام این کار است، باید در پاسخ بگوییم که بورد آن شامل ۷۶۸ مگابایت از یک مموری DDR3 است که این امکان را به آن می‌دهد تا فریم قبلی را ذخیره و سپس با فریم بعدی مقایسه کند. پروسه‌ای که منجر به کاهش تاخیر ورودی می‌گردد. لذا این باعث می‌شود تا تصاویر شاداب و روان باشد و اختلال پارگی تصویر به حداقل برسد.

فناوری G-Sync چه کاربردی دارد؟

کاربرد فناوری G-Sync برای جلوگیری از اختلالات همگام‌سازی است که در حین انجام بازی‌های ویدیویی بر روی صفحه نمایش رخ می‌دهد. لذا این می‌تواند تضمینی باشد برای اینکه انواع عملیات گرافیکی و بازی‌های ویدیویی به راحتی اجرا شوند. هدف آن نیز افزایش نرخ تازه سازی صفحه نمایش است. به طور معمول یک صفحه کامپیوتر ۶۰ فریم در ثانیه را نشان می‌دهد یا به عبارت دیگر نرخ تازه سازی تصویر بر روی مانیتور ۶۰ هرتز است. حال اینکه این سرعت برای نمایش روان بازی‌های ویدیویی پیشرفته و دارای گرافیک بالا کافی نیست، زیرا پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند تصاویر را سریع‌تر از سرعت بازی بروزرسانی کنند. لذا وقتی مانیتور نتواند از این سرعت پشتیبانی کند، باعث می‌شود تا صفحه نمایش با شکستگی و پارگی تصویر مواجه شود. اما وقتی فناوری G-Sync به کار برده می‌شود، این مشکل تا حد زیادی حل می‌گردد.

تاثیر G-sync بر بازی ها
تاثیر G-sync بر بازی ها

به علاوه مانیتورهای دارای فناوری G-Sync برخلاف مانیتورهای سنتی، محدوده دید وسیعی دارند. این مانیتورها با نرخ نوسازی صفحه ۳۰ تا ۱۴۴ هرتز، با سرعت متغیر پردازنده گرافیکی سازگار می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند تا تصاویری بدون لرزش و اعوجاج دریافت کنید. همچنین برای بهره‌مندی از کاربردهای G-Sync، ابتدا باید یک کارت گرافیک سازگار با آن داشته باشید. با این حال به لطف وجود فناوری G-Sync که تاثیر مثبت زیادی در دنیای بازی دارد، قادر هستید تا بازی‌های ویدیویی سرگرم ‌کننده و حرفه‌ای بیشتری انجام دهید و تصاویر گرافیکی عالی دریافت کنید. در واقع این فناوری برای گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای که به کیفیت تصویر و تجربه بازی دقت می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. ضمن اینکه برای اموری مثل ویرایش ویدیو، مدل سازی سه بعدی و تماشای فیلم نیز کاربرد دارد.

مزیت استفاده از فناوری G-Sync چیست؟

استفاده از فناوری G-Sync از مزایای زیادی برخوردار است و در حقیقت به خاطر همین مزایا نیز هست که بسیاری از گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای، از این فناوری بهره می‌برند تا تجربه بازی خود را با به حداقل رساندن تراکم‌بندی تصویر بهبود بخشند و یک بازی روان‌تر و بدون پارگی تصویر داشته باشند. از این رو اگر بخواهیم به برخی از مهمترین این مزایا اشاره کنیم، آنها عبارت است از:

  • سبب می‌شود تا تراکم‌بندی و تیرگی‌های تصویر کاهش پیدا کند.
  • باعث بهبود تطبیق و هماهنگی بین فریم ریت بازی و نرخ نوسازی مانیتور می‌شود.
  • باعث بهبود کیفیت تصویر می‌شود که این‌ کیفت بصری بازی‌ها را افزایش می‌دهد.
  • فناوری G-Sync موجب تاخیر ورودی کمتری می‌شود که این‌ پردازش سریعتر دستوراتی را که به کنترلرهای بازی خود می‌دهید تضمین می‌کند.
  • زمان پاسخگویی کاهش می‌یابد و فضای واقعی‌تری ایجاد می‌شود که این‌ به داشتن تجربه بازی روان‌تر و بدون پارگی تصویر کمک می‌کند. مزیتی که به خصوص در بازی‌های اکشن سریع یا بازی‌های مسابقه‌ای بسیار مفید است.
  • باعث خستگی کمتر چشم می‌شود. وقتی یک تصویر صاف‌تر و پایدارتر از بازی داشته باشید، باعث کاهش خستگی چشم در بازی‌های به مدت طولانی خواهد شد.

فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟پیشنهاد مطالعه: فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

فناوری G-Sync را چگونه فعال کنیم؟

برای اینکه بتوانید از فناوری G-Sync استفاده کنید، حتما باید مانیتور و کارت گرافیکی داشته باشید که آن را ساپورت کند. با این حال برای فعال کردن و پیکربندی G-Sync در PC می بایست طبق مراحل زیر عمل کنید که عبارت است از:

  1. ابتدا کنترل پنل Nvidia باز کنید.
  2. گزینه Configure 3D settings را انتخاب نمایید.
  3. تب settings Configure program را باز کنید.
  4. حالا اینجا می‌بایست بازی یا برنامه‌ای را که می‌خواهید G-Sync برای آن فعال شود را انتخاب کنید.
  5. گزینه G-Sync Enable را انتخاب کنید.
  6. همچنین در صورت لزوم می‌توانید سایر تنظیمات G-Sync را پیکربندی کنید.

جمع‌بندی

و اما در پایان به عنوان جمع‌بندی باید به این نکته اذعان کنیم که اصولا فناوری G-Sync یک فناوری مفید و بسیار کاربردی است که نه تنها در بازی‌ها، بلکه در سایر برنامه‌ها نیز می‌تواند موثر واقع شود. این فناوری با حذف پارگی تصویر و مشکلات همگام‌سازی، تجربه بازی و تماشای روان‌تری را فراهم می‌آورد که برای گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای یا آنهایی که با ویرایش ویدیو و مدل سازی سه بعدی سر و کار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید