فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

یکی از عوامل مهمی که بر کیفیت پخش ویدیو از جمله در پخش بازی‌های ویدیویی تاثیر می‌گذارد، نرخ فریم یا فریم ریت (Frame rate) است که به اختصار به آن FPS نیز می‌گویند. اصولا ویدئو مجموعه‌ای از تصاویر است که به صورت متوالی پخش می‌شوند و فریم ریت، تعداد تصاویر نمایش داده شده در هر ثانیه از این ویدیو است. هرچه نرخ فریم بالا باشد، پخش ویدیو روان‌تر و هرچه این نرخ فریم پایین باشد، پخش ویدیو با لگ و کندی همراه خواهد بود. این ویدیو می‌تواند هرچیزی حتی یک بازی ویدیویی باشد. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟ پس در ادامه همراه ما باشید.

فریم ریت (Frame rate) یا FPS چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، فریم ریت به تعداد فریم‌هایی گفته می‌شود که در هر ثانیه توسط دستگاه پخش ویدیویی نمایش داده می‌شود. این نمایش ویدیو می‌تواند یک فیلم یا یک بازی ویدیویی باشد و هرچه نرخ فریم ریت بیشتر باشد، باعث بهبود تجربه تماشای ویدیو و بازی‌ها می‌شود. مثلا یک بازی ویدیویی با نرخ فریم ریت ۱۲۰ بسیار روان‌تر و بهتر از یک بازی ویدیویی با نرخ فریم ریت ۶۰ است. حداقل فریم ریت برای اجرای روان بازی‌های ویدیویی، ۳۰ فریم بر ثانیه است. به زبان ساده‌تر وقتی گفته می‌شود یک ویدیو یا بازی به صورت مثلا ۶۰ فریم بر ثانیه نمایش داده می‌شود، این یعنی تا ۶۰ تصویر مختلف را در طول یک ثانیه به صورت پشت سر هم نمایش می‌دهد.

فریم ریت چه نقش و اهمیتی در بازی‌ها دارد؟

یکی ازمهمترین فاکتورها برای داشتن یک تجربه بازی ویدیویی خوب، نمایش بازی با فریم ریت بالا است. در واقع فریم ریت به تعداد فریم‌هایی اشاره دارد که در هر ثانیه توسط کارت گرافیک رندر می‌شود. لذا هرچقدر این فریم ریت بالاتر باشد، به این معنی است که تصاویر بیشتری در هر ثانیه نمایش داده می‌شود که در نتیجه تجربه بازی صاف و بدون لگ و کندی خواهید داشت.  به علاوه اینکه این فریم ریت در بازی‌ها چقدر بالا باشد، به توان سیستم و کارت گرافیک شما نیز بستگی دارد. اما به طور کلی یک سری از حداقل‌ها وجود دارد که ضمانت می‌کند تا تجربه یک بازی روان و بدون لگ را داشته باشید. مثلا برای بازی، فریم ریت حداقل باید ۳۰ فریم بر ثانیه باشد. اما برای تجربه‌های بهتر، بازی با فریم ریت‌های ۶۰، ۱۲۰ و ۱۴۴ پیشنهاد می‌شود.

مقایسه فریم ریت 30 و 60 هرتزی
مقایسه فریم ریت 30 و 60 هرتزی

در حقیقت وقتی فریم ریت در یک بازی ویدویی افزایش پيدا می‌کند، حرکات در آن به صورت پیوسته‌تر و روان‌تر نمایش داده می‌شوند. از این رو گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای همواره به این قضیه در بازی توجه دارند و سعی می‌کنند تا بازی‌ها را با فریم ریت بالا بازی کنند. حتی اگر این کار منجر به بازی کردن با تنظیمات گرافیکی در سطح پایین باشد. با این حال فریم ریت بالا نقش و اهمیت زیادی در بازی دارد که برخی از مهمترین دلایل این اهمیت عبارت است:

  • با افزایش فریم ریت بازی، تصاویر به صورت روان و بدون لگ نمایش داده می‌شوند که این می‌تواند تجربه بازی و مهارت شما را بهبود بخشد و باعث شود که بهتر و دقیق‌تر به بازی بپردازید.
  • افزایش فریم ریت باعث می‌شود تا زمان واکنش و عکس‌العمل شما به رویدادهای بازی بهبود یابد. لذا بهتر بازی می‌کنید و قادر خواهید بود تا تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را بهتر اجرا کنید. در واقع وقتی تاخیر بین عملکرد شما و نمایش آن در صفحه نمایش به حداقل می‌رسد، سرعت واکنش شما زیاد شده و باعث موفقیت شما در بازی می‌گردد.
  • وقتی فریم ریت بازی افزایش پیدا می‌کند، تصاویر بیشتری در هر ثانیه نمایش داده می‌شود که این یعنی جزئیات بیشتری از بازی را مشاهده خواهید کرد و کوچکترین اتفاقات آن را از دست نخواهید داد. لذا توجه و دقت شما به بازی بیشتر می‌شود.
  • وقتی حرکت و جریان بازی به شکلی روان و بدون لگ انجام می‌شود، احساس خوشایندی از بازی کردن خواهید داشت و به جای خستگی از بازی لذت خواهید برد.

چگونه می‌توان فریم ریت بازی را افزایش داد؟

معمولا گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای، فریم ریت بازی را افزایش می‌دهند تا تجربه بازی بهتری داشته باشند. منتها این افزایش فریم ریت ممکن است به روش‌های مختلفی صورت بگیرد که اعم از روش‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است. از این رو ما در این بخش به معرفی روش‌های مختلف افزایش فریم ریت می‌پردازیم که عبارت است از:

  • ۱. آپدیت کردن درایورهای کارت گرافیک

وقتی اخرین آپدیت‌ها را یک کارت گرافیک دریافت می‌کند و به نوعی بروز می‌شود، قدرت و کارایی GPU آن افزایش می‌يابد. حال اینکه این افزایش کارایی می‌تواند منجر به بهبود فریم ریت و گرافیک بازی شود.

DirectX چیست و چرا باید آن را نصب کنیم؟پیشنهاد مطالعه: DirectX چیست و چرا باید آن را نصب کنیم؟

  • ۲. فعال کردن حالت Game mode

همچنان امروز افراد زیادی هستند که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند. این ویندوز از قابلیت جذابی برای گیمرها برخوردار است که حالت Game Mode نام دارد. با فعال کردن این قابلیت، سیستم از تمام قدرت خود برای اجرای بهتر بازی‌ها بهره می‌گیرد.

حالت Game mode ویندوز
حالت Game mode ویندوز
  • ۳. اعمال تغییرات در تنظیمات بازی

یک سری از تنظیمات در بازی‌ها وجود دارند که در عین حال که باعث بهبود تجربه بازی با ارتقای گرافیک و تصویر بازی می‌شوند، به توان سخت افزاری بیشتری هم نیاز دارند. لذا این ممکن به جهت استفاده بیشتر از منایع سخت افزاری، کاهش فریم ریت بازی را به همراه داشته باشد. از این رو چون همیشه بازی با فریم ریت بالا ترجیح داده می‌شود، می‌بایست یک سری از این تنظیمات در بازی را که اعم از قابلیت‌های Anti-aliasing، Vsync، Draw Distance هستند را غیر فعال یا خاموش کنید. همچنین می‌بایست برخی تنظیمات گرافیکی نظیر فیلتر Motion، lens Blur  را غیر فعال کرده و شدت نور و سایه یا textures و reflections را کاهش دهید.

  • ۴. مدیریت شارژ باتری

وقتی باتری رو به اتمام است، ویندوز به صورت اتومات عملکرد سیستم را کاهش می‌دهد تا بتواند از منابع باتری به صورت بهینه استفاده کند. لذا این منجر به کاهش کیفیت گیمینگ و نرخ فریم ریت  بازی می‌شود. از این رو برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید، لپ تاپ را به برق وصل کنید تا باتری خالی نشود و همینطور باتری را از قسمت Power Mode روی حالت best performance تنظیم کنید.

  • ۵. کاهش دادن وضوح تصویر

وضوح تصویر و رزولیشن بالای آن باعث استفاده بیشتر از پردازنده و کارت گرافیک سیستم می‌شود. لذا این می‌تواند باعث شود تا منابع کمتری از سخت‌ افزار در اختیار بازی قرار بگیرد که این می‌تواند باعث کاهش فریم ریت بازی شود. بر این اساس می‌توانید وضوح و رزولیشن تصویر را کاهش دهید تا در مقابل فریم ریت بازی افزایش پیدا کند.

تفاوت رزولوشن های مختلف
تفاوت رزولوشن های مختلف
  • ۶. افزایش ظرفیت رم

وقتی رم یک سیستم برای اجرای یک بازی ناکافی باشد، عملکرد کارت گرافیک و پردازنده با مشکل مواجه می‌شود و این تاثیر مستقیمی بر روی فریم ریت بازی خواهد داشت. از این رو حتما از حداقل رم‌ ۸ گیگ با فرکانس بالا و رم‌های چند کاناله استفاده کنید تا منابع کافی برای اجرای بازی‌ها با فریم ریت بالا را داشته باشید.

  • ۷. تعویض کارت گرافیک

گاهی ممکن است کارت گرافیک سیستم شما قدیمی شده باشد و چاره‌ای نداشته باشید برای اینکه بخواهید در بازی‌ها با آن مدل کارت گرافیک با فریم ریت بالا بازی کنید. از این رو می‌توانید کارت گرافیک سیستم خود را اگر از نوع دسکتاپ است عوض کنید. منتها دقت کنید که کارت گرافیکی را انتخاب کنید که متناسب با سایر اجزای سیستم شما باشد.

  • ۸. اورکلاک کردن کارت گرافیک

همچنین شما می‌توانید با اورکلاک کردن کارت گرافیک، سرعت و قدرت آن را به حداکثر برسانید و فریم ریت بازی را افزایش دهید. منتها چیزی که برای اين کار باید در نظر داشته باشید اینکه اورکلاک کارت گرافیک نباید از ۲۵ درصد بیشتر باشد. برای این کار نیز شرکت‌های ارائه دهنده کارت گرافیک که اعم از Nvidia و AMD هستند، ابزارهای لازم برای این کار را معرفی کرده‌اند که می‌توانید از آنها برای اورکلاک کارت گرافیک خود اقدام کنید.

انواع کارت گرافیک
انواع کارت گرافیک
  • ۹. استفاده از هارد SSD

وقتی از یک هارد پر سرعت مثل SSD استفاده کنید، تاخیر در پردازش مثل استفاده از هارد‌های H.D.D نخواهید داشت و بازی در زمان کمتری بارگذاری می‌شود و همینطور عملکرد کلی سیستم افزایش می‌یابد. لذا این می‌تواند بر روی نرخ فریم ریت بازی نیز تاثیر بگذارد.

  • ۱۰. بستن برنامه‌های پیش زمینه‌

برنامه‌های پیش زمینه‌ مثل برنامه‌های دانلود، مرورگر و نرم‌افزارهای دیگر ممکن است منابع سیستم را درگیر کنند و باعث کاهش فریم ریت بازی شوند. بنابراین قبل از بازی کردن، حتما تمام برنامه‌های پیش زمینه غیرضروری را ببندید.

  • ۱۱. استفاده از برنامه‌های بهینه سازی سیستم

همچنین برخی از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای بهینه‌سازی سیستم می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم و افزایش فریم ریت بازی کمک کنند. مثلا برنامه‌های Razer Cortex یا Game booster از این دست برنامه‌ها هستند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از کافه گیم که با عنوان فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟ کوشیدیم تا تعریف جامعی از فریم ریت داشته باشیم و همینطور راه‌ها و روش‌های رایج افزایش فریم ریت را ارائه دهیم. لذا اگر می‌خواهید تا در بازی‌ها به یک تجربه گیمینگ عالی دست یابید و عملکرد موفقی داشته باشید، حتما به فریم ریت بازی توجه کنید و هیچوقت فریم ریت بالا را فدای تنظیمات گرافیکی بالا نکنید. همچنین می‌توانید از روش‌های ما در این مقاله برای بالا بردن فریم ریت بازی‌ها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید