DirectX چیست و چرا باید آن را نصب کنیم؟

DirectX چیست و چرا باید آن را نصب کنیم؟

DirectX یک رابط نرم‌افزاری است که برای اجرای صحیح بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی در ویندوز، اهمیت زیادی دارد. مفهومی که کاربران ویندوز به ویژه علاقه‌مندان به بازی، هر از گاهی با آن مواجه می‌شوند. در واقع DirectX که در سال ۱۹۹۶ با ویندوز ۹۵ وارد زندگی ما شد، اساس موفقیت ویندوز در بازی‌ها را تشکیل می‌دهد. به علاوه  اگرچه امروز کامپیوترهایی که از سیستم عامل Mac OS استفاده می‌کنند، سخت افزار بسیار قدرتمندی دارند، اما بدیهی است که ویندوز بهترین عملکرد را در زمینه بازی ارائه می‌دهد. بر این اساس ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که DirectX چیست و چرا باید آن را نصب کرد؟ لذا برای دانستن این موضوع در ادامه همراه ما باشید.

نرم افزار DirectX چیست؟

نرم‌افزار DirectX طراحی شده است تا برنامه‌نویسان بتوانند با استفاده از آن بازی‌ها و برنامه‌هایی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه بر روی ویندوز ایجاد کنند. در واقع می‌توان آن را یک مجموعه از رابط‌های برنامه‌نویسی دانست که برای توسعه و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی در سیستم عامل ویندوز ایجاد شده است. از این رو این رابط نرم‌افزاری شرکت مایکروسافت، به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا به منابع سخت‌افزاری مانند کارت گرافیک، صدا و ورودی/خروجی دسترسی داشته باشند و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل گرافیک سه بعدی، صداهای واقع‌گرایانه و کنترلرهای بازی استفاده کنند. ضمن اینکه از DirectX برای شتاب سخت‌افزاری نیز استفاده می‌شود که امکان پخش یا ویرایش‌ ویدئوهای با وضوح بالا را فراهم می‌کند. اولین نسخه DirectX در ۳۰ سپتامبر سال 1995 منتشر شد و آخرین نسخه آن تحت عنوان DirectX 12 Ultimate در تاریخ می ۲۰۲۰ با آپدیت ویندوز ۱۰ در دسترس قرار گرفت.

مقایسه دایرکت اکس 11 و دایرکت اکس 12
مقایسه دایرکت اکس 11 و دایرکت اکس 12

 چرا باید DirectX را نصب کنیم؟

شاید این سوالی باشد که بسیاری از کاربران ویندوز و بخصوص گیمرها داشته باشند که چرا باید DirectX را نصب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رابط نرم افزاری DirectX به توسعه دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا به سخت‌افزار دسترسی داشته باشند و در نتیجه بازی‌ها را به خوبی تنظیم کنند. البته وقتی صحبت از کنسول‌هایی مثل پلی استیشن یا ایکس باکس می‌شود، توسعه دهندگان کار راحت تری دارند. زیرا آنها بازی‌هایی را که توسعه می‌دهند برای یک سخت‌افزار بهینه می‌کنند. در حالی که در رایانه، هزاران پیکربندی مختلف وجود دارد و این دقیقا جایی است که DirectX  به کار می‌آید. لذا بازی‌ها می‌توانند مستقیما با سخت‌افزار رایانه ارتباط برقرار کنند و به صورت بهینه اجرا شوند.

فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟پیشنهاد مطالعه: فریم ریت چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

همچنین چون DirectX یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی API است، دسترسی سطح پایین به اجزای سخت‌افزاری مانند کارت گرافیک، کارت صدا و رم را فراهم می‌کند. این در حالی است که در دوران Dos، بازی‌ها به سخت‌افزارهایی مانند کارت گرافیک و مادربرد دسترسی مستقیم داشتند. لذا شرکت مایکروسافت با خطرناک دانستن این وضعیت، دسترسی مستقیم به برخی از سخت‌افزارها را با ویندوز ۹۵ محدود کرد. محدودیتی که برای بازی‌ها مشکل ساز شد و در نهایت منجر به توسعه و عرضه DirectX شد. نوعی فناوری نرم‌افزاری که می‌توانست به عنوان پلی بین بازی و سخت‌افزار عمل کند. به علاوه DirectX تنها پروتکل API در دسترس توسعه دهندگان بازی نیست. با این حال خاص بودن برای ویندوز یک مزیت است. چون توانست با DirectX 12 Ultimate مرز بین PC با ایکس باکس ایکس را محو کند و تطبیق بازی‌ها با هر پلتفرم را برای توسعه دهندگان بازی بسیار آسان‌تر کند.

کنسول ایکس باکس سری ایکس
کنسول ایکس باکس سری ایکس

مزایای نصب DirectX چیست؟

به طور کلی نصب DirectX باعث بهبود عملکرد و کیفیت گرافیکی و صوتی بازی‌ها می‌شود و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری استفاده کنند. اما با این حال اگر بخواهیم مزایای نصب DirectX را برشمریم، آنها عبارت است از:

  • می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سیستم شما با بازی‌ها و برنامه‌هایی که از APهای DirectX استفاده می‌کنند سازگار است. چون این سازگاری باعث اجرای بدون مشکل بازی و همچنین تجربه بهتر از بازی می‌شود.
  • اصولا DirectX  دارای AP های گرافیکی نیز هست که این باعث می‌شود تا از نهایت قدرت گرافیکی سیستم برای بازی‌ها و برنامه‌ها استفاده شود و شاهد عملکرد گرافیکی خوب بازی‌ها باشید. همینطور این موضوع کمک می‌کند تا تصاویر و افکت‌های بهتری در بازی به نمایش درآید.
  • رابط نرم‌افزاری DirectX حاوی AP های صوتی نیز هست که به شما این امکان را می‌دهد تا از قابلیت‌های صوتی سیستم به نحوی مطلوب استفاده کنید. لذا صداهای بازی در استفاده از DirectX، بهتر و واقعی‌تر می‌شوند.
  • DirectX  امکان پشتیبانی از کنترلرهای بازی را برای شما فراهم می‌آورد. لذا می‌توانید کنترلرهای بازی را به سیستم  متصل کرده و قادر به کنترل بهتر بازی باشید.
  • از DirectX برای شتاب سخت‌افزاری نیز استفاده می‌شود که این امکان پخش یا ویرایش‌ ویدئوهای با وضوح بالا را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

و اما در قالب جمع‌بندی باید به این موضوع اشاره کنیم که اصولا نصب DirectX باعث می‌شود تا عملکرد بازی‌ها و برنامه‌های چند رسانه‌ای، بهبود قابل توجهی پیدا کند و از توان سیستم خود به نحوی مطلوب بهره‌برداری کنید. به همین خاطر نیز در طول سال‌ها به طور مستمر DirectX بهبود یافته و نسخه‌های مختلفی از آن منتشر شده است. لذا اگر از دسته گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای هستید،  یا کارتان به نحوی با ویرایش ویدئوهای با وضوح بالا گره خورده است، حتما استفاده از رابط نرم‌افزاری DirectX و بروزرسانی‌های آن را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید