بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3

بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3

می‌توان سری بازی‌های کالاف دیوتی را از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سری بازی‌های شوتر اول شخص دانست. بازی‌هایی که توسط استودیو‌های برتر بازی‌سازی نظیر Infinity Ward، Treyarch و Sledgehammer توسعه داده شده‌اند و از سوی Activition منتشر می‌شوند. همچنین هر بازی از این سری محبوب، گیم‌پلی عالی و تجربه هیجان‌انگیزی از نبرد و جنگ را به بازیکنان ارائه می‌دهند و داستان مستقلی نیز دارند. اما آخرین سری آن یعنی بازیCall of Duty: Modern Warfare 3  که اخیرا در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ معرفی شده است، گویا بسیار ناامیدکننده و ناموفق ظاهر شده است. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا به بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

نگاهی به امتیازات بازی کالاف دیوتی Modern Warfare 3

وقتی به نمرات نقد Call of Duty: Modern Warfare 3 نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اوضاع نمرات برای این بازی اصلا خوب نبوده است. این بازی حتی از بدترین تولیدات سال ناامیدکننده‌‌تر بوده است. مثلا ميانگين امتیاز متاکریتیک آن در حال حاضر امتیاز ۵۰ است. با توجه به حدود ۳۰ بررسی که برای نسخه PS5 انجام شده است، به نظر می‌رسد ۱۱ بررسی امتیاز داده باشد. هفت بررسی امتیاز متوسطی داده‌اند و چهار بررسی نیز آن را به طور مستقیم در دسته‌ی بد قرار داده‌اند. حتی وقتی به امتیاز کاربران نگاه می‌کنیم، وضعیت حتی بدتر می‌شود. زیرا در زمان نگارش این مقاله چیزی بیش از ۸۵ درصد آنها بازی را دوست نداشتند. همینطور امتیاز OpenCritic بازی در حال حاضر ۵۶ است.

گیم پلی سینماتیک بازی Call of Duty: Modern Warfare 3
گیم پلی سینماتیک بازی Call of Duty: Modern Warfare 3

داستان بازی کالاف دیوتی Modern Warfare 3

بازی ‌Modern Warfare 3 پس از بازی دوم آغاز می‌شود و در پایان بازی دوم، شخصیت اصلی ما John Soap MacTavish که به شدت زخمی شده است، به منطقه‌ای امن منتقل می‌گردد و با کمک کاپیتان Price و Nikolai سعی می‌شود تا بهبود یابد. پس از این قسمت بازیکن با Yuri که یک سرباز سابق Spetsnaz از تیم Nikolai است شروع به بازی می‌کند. Yuri به تیم کاپیتان Price و Soap می‌پیوندد و سه نفر یک تیم غیر رسمی به نام Task Force 141 را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر Vladimir Makarov دشمن بازمانده بازی دوم، برای شروع جنگ جهانی سوم از سلاح‌های شیمیایی در تمام شهرهای بزرگ اروپا استفاده می‌کند. Makarov در نقشه خود موفق می‌شود و جنگ بزرگی بین آمریکا و روسیه شکل می‌گیرد. روس‌ها هم علیه آمریکا و همچنین علیه اروپا عملیات انجام می‌دهند. در همین حال بازیکنان در عملیات منهتن، برلین و پاریس بازی Call off Duty: Modern Warfare 3 با شخصیت‌های مختلف به عنوان ارتش آمریکا شرکت دارند.

در اینجا چند سال از پایان بازی دوم گذشته است و روابط بین آمریکا و روسیه در حال نرمال شدن هستند. MAKAROV همچنان در روسیه به طور مخفیانه قدرت خود را افزایش می‌دهد و سعی دارد کار ناتمام خود را به اتمام برساند. در همین حال Price و تیمش با استفاده از ارتباطات خود، حملاتی را به مکان‌هایی که ممکن است Makarov در آن‌ها باشد انجام می‌دهند. در نهایت یک صحنه‌ شگفت‌انگیز از دنباله‌هایی را تماشا می‌کنیم  و بازی را می‌بندیم. همینطور هرچند در انتهای داستان به دنبال یک پایان فلسفی بودیم، اما بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 متاسفانه یک بازی اکشن ناب است.

بهترین بازی های کامپیوتر سال 2023پیشنهاد مطالعه: بهترین بازی های کامپیوتر سال 2023

گیم‌پلی بازی کالاف دیوتی Modern Warfare 3

در دو بازی اول اسلحه‌ها تقریبا یکسان به نظر می‌رسید و اگر از یک نوع بودند، می‌توانیم بگوییم که تقریبا هیچ تفاوتی بین سلاحی که از روی زمین برمی‌داشتید و سلاحی که در دستتان بود وجود نداشت. بازی Call of Duty:  Modern Warfare 3 اما به خوبی از پس موضوع تنوع سلاح برآمده است. برای مثال یک نقطه قرمز کوچک که به تفنگ‌های تک‌تیرانداز اضافه شده است، باعث می‌شود که از تفنگ بین سطوح بیشتر استفاده کنید که نظر ما را جلب کرد. چون چنین افزونه ساده‌ای بازی را واقعا آسان کرده و گیم‌پلی را سرگرم‌کننده‌تر کرده است.

با این حال اگر در بازی دوم این بازی، تفنگ با سنسور ضربان قلب زیبای آن را حذف نمی‌کردند، می‌توانست بهتر باشد. البته از آنجایی که لازم بود یک بخش کاملا جدید فقط برای آن سلاح طراحی شود، حدس می‌زنیم که آنها نمی‌خواستند زیاد زحمت بکشند و از این رو این تفنگ را از بازی حذف کردند. به علاوه طراحی بخش‌های بازی Call of Duty: Modern Warfare 3‌ به‌جز بخش‌های خاصش، بسیار بیش از حد از فرمول پیشرفت، پناه‌ بردن و شلیک کردن استفاده کرده است. البته بازی‌های FPS و بیشتر بازی‌ها نیز این کار را می‌کنند، اما در این بازی این فرمول بیشتر احساس می‌شود.

اگر مکان ظهور دشمنان را بدانید، با پرتاب بمب به آن منطقه به سرعت شما را به مکان بعدی که باید ادامه دهید می‌رساند. لذا از آنجایی که محل ظهور دشمنان خیلی واضح است، عنصر غافلگیری از بین می‌رود. با این حال عملیات زیرآب در منهتن (Hunter Killer)، آخرین عملیات در پاریس (Iron Lady) و عملیاتی که در آن از رئیس جمهور روسیه محافظت می‌شود (Turbulence)، اپیزودهای بسیار خوبی هستند و از آنها در بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 لذت می‌برید.

در نهایت در بررسی گیم‌پلی بازی Call off Duty: Modern Warfare 3 باید بگوییم که به سمت اکشن محض رفته است. تقریبا در هر اپیزود، صحنه‌های زیادی توسط نمایش‌های سینمایی پشتیبانی می‌شوند. این موضوع باعث تضعیف گیم‌پلی محصولی می‌شود که در حال حاضر زمان پخش کوتاهی دارد.

گیم پلی ریالیستیک بازی Call of Duty: Modern Warfare 3
گیم پلی ریالیستیک بازی Call of Duty: Modern Warfare 3

موسیقی و فضای بازی کالاف دیوتی Modern Warfare 3

دو عنصر موسیقی و فضای بازی‌ها مکمل یکدیگر هستند. موسیقی بدون فضا معنا ندارد و فضا بدون موسیقی نیز بی‌روح و بی‌معنا هست. موسیقی متن بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 اغلب نسبتا خوب است. همچنین در میان آنها چند آهنگ وجود دارد که متمایز از کل لیست موسیقی این بازی است و می‌تواند صحنه‌های خاصی را در ذهن شما تداعی ‌کند. با این حال موسیقی در این سری از بازی‌ کالاف دیوتی به نسبت دو سری قبل آن کسل‌کننده شده است.

با این وجود باید بازی Call off Duty: Modern Warfare 3 را به خاطر فضا و اتمسفر بازی تحسین کرد. زیرا هر صحنه زیبا به نظر می‌رسد. همچنین اگرچه مفهوم بازی تغییر کرده است، اما از نظر کیفیت فضا تغییری ایجاد نشده است. در عین حال از آنجایی که بیشتر بازی در خیابان‌های شهر اتفاق می‌افتد، ممکن است بحث فضای بازی چندان مهم به نظر نرسد. اما فضای شهر در بازی Modern Warfare 3 بسیار بهتر از فضای شهری در بازی Modern Warfare 2 است.

جمع‌بندی

اولین بازی ‌Modern Warfare خیلی خوب بود. قسمت‌های خیلی خاص داشت و حتی امروز نیز جایگاه خاصی در بین گیمرها و بازیکنان دارد. همینطور بازی دوم Modern Warfare بد نبود و توانست نظرها را به خود جلب کند. اما بازی Call off Duty: Modern Warfare 3 هرچند نمی‌تواند بازی کاملا بدی باشد، اما ناامیدکننده ظاهر شده است و نتوانسته در بین گیمرها و منتقدان نظرات خوب و مثبتی را جلب کند. با این حال ما کوشیدیم تا به نکات و موارد مهم در بررسی این بازی از کافه گیم بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید