ویندوز 11 برای بازی بهتر است یا ویندوز 10؟

ویندوز 11 برای بازی بهتر است یا ویندوز 10؟

وقتی یک بروزرسانی یا نسخه جدید از یک سیستم عامل منتشر می‌شود، اولین چیزی که از آن انتظار می‌رود، بهبود عملکرد و کارایی است. البته بعضا هم ممکن است چنین انتظاری از بروزرسانی‌ها یا نسخه‌های جدید یک سیستم عامل محقق نشود. اما این موضوع در خصوص ویندوز ۱۱ به عنوان نسخه بروزشده و جدید ویندوز ۱۰ صدق نمی‌کند و شاهد پیشرفت‌های خوبی در عملکرد این سیستم عامل به نسبت نسخه قبلی‌اش هستیم. بخصوص اجرای روان بازی‌‌ها و بهبود تجربه بازی از جمله ویژگی‌هایی است که در ویندوز ۱۱ آن را احساس خواهید کرد. بر این اساس ما در کافه گیم قصد داریم تا در طی این مقاله به طور تخصصی به این موضوع بپردازیم که ویندوز ۱۱ برای بازی بهتر است یا ویندوز ۱۰؟ لذا برای دانستن این موضوع در ادامه همراه ما باشید.

چرا ویندوز ۱۱ برای بازی بهتر از ویندوز ۱۰ است؟

زیرا ویندوز ۱۱ یک سری از بهینه‌سازی‌ها را برای گیمینگ به این سیستم عامل افزوده است. در عین حال فناوری‌های جدید بازی را به رایانه‌های شخصی می‌آورد که تا پیش از این فقط بر روی کنسول‌های ایکس ‌باکس وجود داشتند. قابلیت‌های کوچک و بزرگی که ما را مجاب می‌کند بگوییم ویندوز ۱۱ برای بازی بهتر از ویندوز ۱۰ است. حتی باید بگوییم که ویندوز ۱۱ طوری طراحی و تنظیم شده است که اجرای بازی را بهتر کند. همچنین در تایید این موضوع می‌توان به نقل قولی از یکی از مدیران ارشد ویندوز، آرون وودمن (Aaron Woodman) اشاره کرد که در یادداشتی گفته بود؛ ویندوز ۱۱ از تکنولوژی‌های جدیدی بهره می‌برد که این استفاده از حداکثر توان سخت‌افزاری برای بهترین خروجی در اجرای بازی‌ها را میسر می‌کند.

ویندوز 11
ویندوز 11

قابلیت‌های برتر ویندوز ۱۱ به نسبت ویندوز ۱۰

خصوصیاتی در ویندوز ۱۱ هست که آن را بهتر از ویندوز ۱۰ برای بازی می‌کند. این خصوصیات شامل موارد متعددی می‌شود که آشنایی با آنها به شما کمک می‌کند تا به برتری ویندوز ۱۱ به نسبت ویندوز ۱۰ برای بازی آگاهی یابید و برای مهاجرت از ویندوز ۱۰ به ۱۱ اقدام کنید. برخی از مهمترین این خصوصیات عبارت است از:

ادغام گیم پس آلتیمیت

Game Pass Ultimate یک اشتراک برتر خدمات بازی از مایکروسافت است که دسترسی شما به یک کتابخانه بزرگ از بازی‌ها برای رایانه شخصی یا کنسول X‌box را فراهم می‌آورد. همچنین امکان بازی آنلاین چند‌نفره و دسترسی به بازی‌های EA Play و استفاده از خدمات ابری Xcloud برای بازی در تبلت و موبایل را فراهم می‌کند. حال اینکه هرچند Game Pass یک تجربه یکپارچه و بی عیب و نقص بر روی کنسول‌های ایکس باکس هست، اما در ویندوز ۱۰ با مشکلات زیادی همراه است. از جمله این مشکلات می‌توان به مواردی نظیر فایل‌های خراب بازی، مشکلات ادغام فروشگاه ویندوز و حذف نصب ناموفق بازی که  نمی‌توانند فضای ذخیره‌سازی را بازیابی کنند اشاره کرد.

همچنین با وجود اینکه مایکروسافت بسیار کوشید تا این ایرادات را در بروزرسانی‌های ویندوز ۱۰ اصلاح کند، اما باز تجربه ما از بازی در پلتفرم ویندوز ۱۱ عاری از مشکلات عملکرد و اشکالاتی بود که در ویندوز ۱۰ شاهد آن بودیم. به علاوه PC Game Pass و بقیه اکوسیستم جدید بازی مایکروسافت، از همان ابتدا در ویندوز ۱۱ گنجانده شده و با آن ادغام شده است و یکی از پایه‌های سیستم عامل است. این در صورتی است که این‌ سرویس اشتراک بازی در ویندوز ۱۰ به آن اضافه شده است.
پیشنهاد ویژهپیشنهاد ویژه: خرید اشتراک گیم پس آلتیمیت

افزایش کارایی با مدیریت بهتر سخت افزار

در ویندوز ۱۱ سعی شده تا به شکلی کارآمدتر و هوشمندانه‌تر به نسبت ویندوز ۱۰ از منابع سیستم رایانه اعم از پردازنده، گرافیک و رم استفاده شود. حتی اولویت پردازشی برای آن در نظر گرفته شده است. از این رو وقتی از منابع به بهترین شکل بهره‌برداری می‌شود، شاهد اجرای روان و بدون لگ بازی‌ها خواهیم بود که به تجربه بهتر بازی کمک می‌کند. چیزی که قبلا یک مدیر ارشد مایکروسافت به نام آرون وودمن (Aaron woodman) به آن اشاره کرده بود و در یادداشتی مدعی بود که ویندوز ۱۱ از این جهت که از حداکثر توان سخت‌افزاری استفاده می‌کند، بهترین پلتفرم برای بازی و گیمینگ است.

دارا بودن قابلیت DirectStorage

این یک قابلیت جدید در ویندوز ۱۱ هست که باعث می‌شود تا این نسخه از ویندوز، عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها به نسبت ویندوز ۱۰ داشته باشد. قابلیتی برای توسعه دهندگان که به سخت افزار دسترسی بیشتر و کنترل بهتری داشته باشند. در واقع با استفاده از قابلیت DirectStorage، بازی‌ها قادر هستند تا داده‌های لازم برای بارگذاری سریع‌تر و بهتر را به صورت موازی از SSD بخوانند و سپس به GPU ارسال کنند. این سبب می‌شود تا زمان بارگذاری و لود صحنه‌ها، شخصیت‌ها، اشیاء و غیره در بازی کاهش پیدا کرده و منجر به بهبود تجربه بازی شود.

قابلیت Auto HDR

به طور کلی ویندوز ۱۱ در مقایسه با وضعیت بد پشتیبانی از HDR در ویندوز ۱۰، بهبود کلی و چشمگیری را با قابلیت Auto HDR ارائه می‌دهد. زیرا Auto HDR چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری در ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌شود. این قابلیت همچنین به شکلی خودکار، بازی‌های قدیمی را به فرمت HDR تبدیل می‌کند که طی آن باعث افزایش دقت رنگ‌ها و کنتراست تصویر می‌گردد. لذا شاهد کیفیت بهتر بازی‌ها در پلتفرم ویندوز ۱۱ به نسبت ویندوز ۱۰ هستیم.

گیم پس در ویندوز 11
گیم پس در ویندوز 11

پشتیبانی از نسخه‌های آینده DirectX

در حال حاضر هر دو ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ از نسخه DirecX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کنند که دارای آخرین ویژگی‌هایی است که توسعه دهندگان می‌توانند برای ساخت بازی‌های چشم‌نواز از آن استفاده کنند. این در حالی است که پشتیبانی از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد. لذا نسخه‌های‌ بعدی DirecX و هر پیشرفتی که برای آن در آینده وجود داشته باشد، قطعا برای ویندوز ۱۱ برنامه‌ریزی خواهد شد. از این رو حتی دورنمای استفاده از ویندوز ۱۱ به نسبت استفاده از ویندوز ۱۰ از شرایط بهتری برای بازی برخوردار است.

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی، قطعا تا به اینجای مقاله به پاسخ این سوال که ویندوز ۱۱ برای بازی بهتر است یا ویندوز ۱۰؟ رسیده‌اید. اما با این حال ناگفته نماند که حتی بر اساس تجربه‌ای که کاربران ما در کافه گیم و همینطور سایر گیمرها از بازی در پلتفرم ویندوز ۱۱ داشته‌اند، آن را تجربه‌ای بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از تجربه بازی در ویندوز ۱۰ بیان داشته‌اند که این به جهت قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی است که در پلتفرم ویندوز ۱۱ ایجاد شده است و ما به مهمترین آنها در این مقاله اشاره کردیم. لذا اگر شما هم دوست دارید تا این تجربه بهبود بازی‌ها را کسب کنید، حتما برای بازی از پلتفرم ویندوز ۱۱ استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای کسب راهنمایی‌های بیشتر با واحد پشتیبانی کافه گیم تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید