جزییات پلی استیشن 5 جدید، همان قدرت اما اندازه کوچکتر

جزییات پلی استیشن 5 جدید، همان قدرت اما اندازه کوچکتر

پلی استیشن یک کنسول بازی محبوب از شرکت سونی است که به دلایل زیادی از سوی طیف وسیعی از گیمرها و بازیکنان حرفه‌ای به سایر کنسول‌ها ترجیح داده می‌شود. این دلایل اعم از توانایی بالای گرافیکی، بازی‌های متنوع و جذاب، امکانات آنلاین، پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید، سیستم عامل کاربرپسند و قدرتمند و غیره است. آخرین مدل این محصول نیز پلی استیشن 5 جدید (PlayStation 5 new) است که همین اواخر با ابعادی کوچکتر و سبک‌تر از پلی استیشن 5 معرفی شد. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم با عنوان جزئیات پلی استیشن 5 جدید، همان قدرت اما اندازه کوچکتر به این موضوع خواهیم پرداخت. لذا در ادامه همراه ما باشید.

پلی استیشن 5 جدید به لحاظ ابعاد و اندازه

در واقع پلی استیشن 5 جدید 2023 اعم از نسخه استاندارد یا دیجیتال آن از ابعاد و وزن کمتری به نسبت نسخه‌های قبلی پلی استیشن 5 برخوردار است. نسخه استاندارد دارای ابعاد 96×216×358 میلیمتر و وزن 3.2 کیلوگرم و نسخه دیجیتال از ابعاد 80×216×358 میلیمتر و وزن 2.6 کیلوگرم برخوردار است که این کاهش بطور کلی به نسبت نسخه‌های قبلی پلی استیشن 5 (2020/2021/2022) در حدود 30 درصد در حجم و به ترتیب 18 و 24 درصد در وزن بوده است. لذا با وجود اینکه ابعاد و وزن کاهش یافته، اما قدرت و سخت افزار آن با نسخه‌های قبلی پلی استیشن 5 یکی بوده و تغییری نکرده است.

مقایسه اندازه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 5 اسلیم
مقایسه اندازه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 5 اسلیم

ساختار طراحی و رنگ‌بندی کنسول پلی استیشن 5 جدید

به طور کلی با طراحی جمع و جوری به نسبت نسخه‌های قبلی پلی استیشن 5 طرف هستیم. همچنین سونی نحوه طراحی پنل‌های متحرک را تغییر داده است. در حال حاضر به جای دو قسمت، چهار قسمت وجود دارد که دو نیمه بالایی دارای روکش براق و نیمه پایینی مات هستند. همینطور مانند قبل، سونی کنسول پلی استیشن 5 جدید را فقط در رنگ سفید به فروش می‌رساند و پنل‌های رنگی دیگر را باید به صورت جداگانه خریداری کنید. البته سونی رنگ‌های مشکی تمام مات و همچنین رنگ‌های Deep Earth Collection را در اوایل سال 2024 میلادی با قیمت ۵۵ دلار عرضه خواهد کرد.

به علاوه یکی از این پنل‌ها دسترسی به درایو جدید Ultra HD Blu-ray را برقرار می‌کند که اکنون روی کنسول‌های جدید قابل جابجایی است. ضمن اینکه می‌توانید درایو را به صورت جداگانه خریداری کنید و اگر درایو موجود شما از کار افتاد، آن را به کنسول نسخه دیجیتال خود وصل کنید. درایو دیسک Ultra HD  Blu-ray به صورت جداگانه با قیمت 80 دلار فروخته می‌شود و فقط با کنسول‌های جدید سازگار است. همچنین دیگر خبری از پورت USB-A نیست و شاهد دو پورت USB-C در قسمت جلویی پلی استیشن 5 جدید هستیم. هرچند این مدل با پایه افقی عرضه می‌شود، اما عرضه پایه عمودی آن نیز در آینده وعده داده شده است که گفته می‌شود با تمام مدل‌های پلی‌استیشن 5 سازگاری دارد.

آموزش ریست پسورد کردن اکانت پلی استیشنپیشنهاد مطالعه: آموزش ریست پسورد کردن اکانت پلی استیشن

سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 جدید

و اما تنها تغییری که به لحاظ داخلی و سخت‌افزاری در کنسول پلی استیشن 5 جدید شاهد هستیم، افزایش فضای ذخیره‌سازی آن است. کنسول پلی استیشن 5 جدید با 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی کامل در مقایسه با 825 گیگابایت در مدل قبلی عرضه می‌شود. ولی تمام مشخصات داخلی دیگر آن بر اساس اعداد منتشر شده توسط سونی با نسخه‌های ديگر پلی استیشن 5 یکسان است. از جمله کنسول پلی استیشن 5 جدید به مانند نسخه‌های دیگر کنسول پلی استیشن 5 دارای پردازنده AMD Ryzen Zen 2 با 8 هسته‌ و 16 رشته پردازشی است که آن را یک پردازنده گرافیکی AMD Radeon RDNA 2 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم GDDR6 همراهی می‌کند. به علاوه فناوری صوتی این کنسول نیز Audio Tech Tempest 3D است.

قیمت پلی استیشن 5 جدید

و اما به لحاظ قیمتی با یک تغییر کوچک در قیمت پلی استیشن 5 جدید روبرو هستیم. در حالی که پلی استیشن 5 جدید 2023 در نسخه استاندارد با قیمت 499.99 دلار عرضه می‌شود که تغییر قیمتی نداشته است، اما نسخه دیجیتال آن با قیمت 449.99 دلار عرضه می‌شود که در حدود 50 دلار به نسبت نسخه قبلی‌ با قیمت 399.99 دلار از افزایش قیمت برخوردار بوده است.

پلی استیشن 5 جدید (اسلیم) به همراه درایو نوری
پلی استیشن 5 جدید (اسلیم) به همراه درایو نوری

جمع‌بندی

در دنیای مدرن امروز با توسعه و پیشرفت ‌فناوری‌های مختلف و بهبود فرآیندهای تولید، شاهد استفاده بهینه از منابع هستیم. لذا بسیاری از محصولات در ابعاد و اندازه‌های کوچک و جمع و جورتر، منتها با همان کیفیت و حتی بهتر و قوی‌تر تولید می‌شوند. از جمله پلی استیشن 5 جدید 2023 که همانطور که در این مقاله از کافه گیم به آن اشاره کردیم، به طور کلی تا 30 درصد کاهش حجم داشته است. از این رو اگر پلی استیشن 5 با ابعاد کوچکتر و همان قدرت می‌خواهید و به حافظه داخلی بیشتری هم نیاز دارید، حتما دستگاه پلی استیشن 5 جدید 2023 را بین انتخاب‌های خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید