نقد و بررسی فارکرای 6؛ تکرار یک فرمول موفق

نقد و بررسی فارکرای 6

همانطور که انتظار می‌رفت، یوبیسافت سری محبوب فارکرای را در نسل نهم نیز ادامه داد. طبق وعده‌های یوبیسافت، این نسخه بزرگ‌تر و متنوع‌تر از همیشه خواهد بود. این بازی در تاریخ 14 مهر 1400 برای کنسول‌های نسل 8 و 9 سونی و مایکروسافت، ویندوز، گوگل استیدیا و آمازون لونا عرضه شد و با میانگین نمرات 74 در وبسایت متاکریتیک به کار خود پایان داد. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا این استودیو به وعده‌های خود عملکرده است یا خیر.

داستان و شخیصت‌پردازی

داستان این نسخه هم همان سنت همیشگی فارکرای را حفظ کرده است. یعنی یک شخصیت منفی به عنوان هسته مرکزی داستان قرار دارد که ما وارد حیطه‌ی تحت حکومت او شده و وی را از بین می‌بریم. اولین نکته‌ای که توجه طرفداران سریال Breaking Bad را در فارکرای 6 به خود جلب می‌کند، حضور بازیگر این سریال، یعنی آقای Giancarlo Espozito یا گاس فرینگ به عنوان شخصیت شرور اصلی داستان است.

بازی در مکانی خیالی به نام Yara روایت می‌شود که به دست دیکتاتوری به نام آنتون کاستیو افتاده است. بازی شما را در نقش دنی قرار می‌دهد که بعد از کشته شدن دوستان و خانواده‌اش، به گروه آزادی‌خواهان می‌پیوندد. روایت بازی از ریتم نسبتاً‌ خوبی برخوردار است اما شخصیت‌پردازی ضعیف، بزرگ‌ترین ضربه را به آن زده است. در واقع می‌توان گفت که نویسندگان بازی آن طور که باید، از پتانسیل داستان و شخصیت‌ها استفاده نکرده‌اند. بنابراین گیمر نمی‌تواند چندان با شخصیت‌های فرعی و حتی برخی از شخصیت‌های اصلی ارتباط برقرار کند.

تریلر Far Cry 6

جلوه‌های بصری و وضعیت فنی بازی

فارکرای 6 از لحاظ هنری، یکی از برترین عناوین 2021 به شمار می‌رود. طبیعت جزیره‌ی یارا بسیار چشم‌نواز است و محیط‌های شهری نیز از جزئیات خوبی برخوردار هستند. نورپردازی بازی به خصوص بر روی کنسول‌های نسل نهمی و رایانه‌های شخصی در سطح قابل قبولی قرار دارد. اما در کل، می‌توان گفت جلوه‌های بصری و گرافیک بازی جای پیشرفت داشتند.

وضعیت فنی فارکرای 6، یکی از مواردی است که احتمالاً به تجربه شما ضربه بزند. باگ‌های مختلفی در بازی دیده می‌شود که به نوعی امضای عناوین یوبیسافت به شمار می‌روند. این باگ‌ها در بعضی مراحل آزاردهنده ظاهر شده و حتی ممکن است شما را مجبور به شروع دوباره از نقطه چک پوینت کنند. جدا از این باگ‌ها، در صحنه‌های شلوغ بازی بر روی کنسول‌های نسل هشتم، افت فریم نه چندان محسوسی دیده می‌شود اما وضعیت پایداری نرخ فریم در نهمین نسل کنسول‌ها، راضی کننده است.

شخصیت ها در Far Cry 6
شخصیت ها در Far Cry 6

گیم‌پلی و هوش مصنوعی

گشت‌وگذار در محیط فارکرای 6 همچنان لذت بخش است و می‌توانید جنون خاص گیم‌پلی این سری را به وضوح حس کنید. اما گیم‌پلی این نسخه در کنار نقاط قوتی که دارد، دارای ضعف‌های معدودی است. استفاده از اسلحه‌های ابداعی و عجیب، برای اولین بار در Far Cry New Dawn پا به این سری گذاشت و در فارکرای 6 هم شاهد همچین سلاح‌هایی می‌باشیم. در کنار سلاح‌های معمول بازی که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند، قابلیت ویژه‌ای برای شما در نظر گرفته شده است. کوله‌ای مرگبار به نام سوپرمو که قاتل بالفطره دشمنان می‌باشد. استفاده از این سلاح، هیجان و لذت خاصی را به بازی افزوده است.

طراحی مراحل بازی چندان تنوع بالایی ندارند و برخی از آن‌ها صرفاً کپی خوش رنگ و لعاب فارکرای‌های پیشین می‌باشند. اما نباید از موسیقی‌های هیجان‌انگیز و حماسی در طول مراحل بگذریم. تم لاتین موسیقی‌ها با حال و هوای جزیره یارا بسیار هماهنگ است و در کل، هارمونی رنگ‌ها، موسیقی و صداگذاری بسیار جذاب هستند. شوربختانه درخت مهارت که اولین بار در فارکرای 3 شاهد آن بودیم، در این نسخه جایی ندارد. سازندگان می‌توانستند با طراحی جذاب این قسمت، تنوع و تازگی بیشتری به بازی اهدا کنند.

گیم پلی فار کرای 6
گیم پلی فار کرای 6

و اما می‌رسیم به بزرگ‌ترین نقطه ضعف این بازی محبوب. متاسفانه وضعیت هوش مصنوعی فارکرای 6 اصلاً خوب نیست. هوش پایین شخصیت‌هایی که شما را همراهی می‌کنند گاهی اوقات آزاردهنده و مبارزه با دشمنان، چالش و جذابیت خاص خود را از دست داده‌اند. این مورد به دشمنان ختم نمی‌شود و در حیوانات هم حرکات عجیب و بی‌منطق دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت با همان هوش مصنوعی ضعیفی روبه‌رو هستیم که در فارکرای 5 نیز ما را آزار می‌داد.

سخن آخر؛ فارکرای 6 را بخریم؟

یوبیسافت پس از عرضه فارکرای 3 در سال 2012، تحول چشم‌گیری در این سری ایجاد کرد تا از آن به عنوان بهترین نسخه این فرنچایز یاد شود. بعد از سال 2012، این شرکت همان روش و فرمول را گسترش داد و سعی چندانی در تغییر آن نکرد. اما با آن چه در جدیدترین نسخه آن می‌بینیم، وقت آن رسیده است که یوبیسافت مسیر تکراری خود را با حفظ اصالت فارکرای تغییر دهد. متای متوسط این بازی هم به علت همین روند فرسایشی است و اگر این بازی با نامی غیر از فارکرای عرضه می‌شد، می‌توانست موفقیت‌های بیشتری را کسب کند. فارکرای 6 با وجود برخی مشکلات، عنوان بسیار خوبی به شمار می‌رود اما ممکن است برای کسانی که نسخه‌های اخیر این سری را بازی کرده‌اند، کمی خسته‌کننده و تکراری به نظر برسد. بنابراین اگر از طرفداران سرسخت فارکرای هستید یا این سری را تابحال تجربه نکرده‌اید، فارکرای 6 را در لیست خرید خود داشته باشید.

تصاویر بازی Far Cry 6
تصاویر بازی Far Cry 6

دیدگاهتان را بنویسید