بررسی GTA: The Trilogy؛ قاتل خاطرات قدیمی

بررسی GTA: The Trilogy

از زمان عرضه نسخه پیسی و نسل 8 بازی GTA V‌، شایعات GTA VI شروع شده‌اند. هنگامی که Red Dead Redemption 2 در سال 2018 با جزئیات فوق‌العاده منتشر شد، انتظارات طرفداران از بازی بعدی راک‌استار چندین برابر شد. حال یک سال از شروع نسل نهم گذشته و همچنان هیچ اطلاعات رسمی‌ای از GTA 6 اعلام نشده است. چندی پیش، ریمستر GTA: The Trilogy عرضه شد تا عطش گیمرها با مرور خاطرات سه نسخه GTA III ،Vice City و San Andreas کمی کاهش یابد اما عرضه این عنوان همچون بنزینی بود بر آتش خشم طرفداران.

توسعه‌ی ریمستر GTA: The Trilogy برعهده‌ی استودیویی به نام Groove Street Games بوده است که نسخه‌های قدیمی GTA را بر روی گوشی‌های هوشمند پورت کرده‌اند. نتیجه اعتماد به این تیم بی‌تجربه، کسب متای 52 و یوزر اسکور 50 است. حتی عرضه این عنوان نیز بدون دردسر نبود. GTA: The Trilogy بر روی پیسی فقط از طریق لانچر اختصاصی راک‌استار در دسترس قرار گرفت اما تنها چند ساعت پس از عرضه، سرورهای فروشگاه راک‌استار از دسترس خارج شدند. بعد از برطرف‌سازی مشکل لانچر، خبری از GTA: The Trilogy نبود و پس از گذشت حدود یک روز، این مجموعه به فروشگاه بازگشت.

GTA: The Trilogy
GTA: The Trilogy

باگ‌ها و مشکلات GTA: The Trilogy

بعضی افراد با بیان این که با یک ریمستر روبه‌رو هستیم نه یک نسخه ریمیک، برخی از کم و کاستی‌های آن را توجیه می‌کنند اما باید بگوییم GTA: The Trilogy را می‌توان کلکسیونی از مشکلات فنی دانست که به هیچ عنوان حتی در خور یک ریمستر هم نیست. ریشه تمامی ایرادهای بازی، کم کاری اعضای Groove Street Games و عجله مدیران Take Two برای عرضه می‌باشد. حتی به علت وجود غلط‌های تایپی در قسمت‌های مختلف بازی مانند تابلوی مغازه‌ها، شایعه شده است که بهبود بافت‌ها با هوش مصنوعی و بر روی نسخه موبایل انجام شده است.

اعضای استودیوی Groove Street Games حتی زحمت برطرف‌سازی باگ‌های اورجینال این سه بازی را به خود نداده‌اند. علاوه بر مشکلات نسخه‌های اصلی، در ریمستر GTA: The Trilogy شاهد باگ‌های عجیب و غریب جدیدی هستیم که می‌توان از برخی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اما برای مثال، به قدری افکت باران در این ریمستر عذاب‌آور طراحی شده است که عملاً در هنگام بارش باران نمی‌توان به بازی کردن ادامه داد. یا باگ‌هایی وجود دارند که گاهی اوقات از پیشرفت شما در مرحله جلوگیری می‌کنند.

افکت باران در GTA: The Trilogy
افکت باران در GTA: The Trilogy

به بهانه حفظ حس نوستالژیک بازی، سازندگان در مدل‌سازی کرکترها و اشیا سبک کارتونی را در پیش گرفته‌اند که با ماهیت این سه بازی و محیط ریمستر شده در تناقض می‌باشد. در طراحی شخصیت‌ها و لباس‌هایشان، مشکلات و بی‌دقتی‌های عدیده‌ای وجود دارد و گاهاً خنده‌دار هستند. نکته جالب این است که سیستم موردنیاز GTA: The Trilogy بالاتر از GTA V است و این نشان می‌دهد که به هیچ عنوان وقتی برای بهینه‌سازی آن نگذاشته‌اند. بر روی کنسول‌های نسل هشتمی، نرخ فریم بسیار ناپایدار است و بر روی کنسول‌های نسل 9، دو حالت fidelity و performance وجود دارد. که البته در نسل جدید کنسول‌ها هم فریم 60 چندان پایدار نیست.

یکی دیگر از ایراداتی که از جذابیت بصری GTA: The Trilogy کاسته است، عدم وجود مه در نقشه است. این مورد در ارتفاعات بالا بیشتر به چشم می‌آید و شما می‌توانید تا دورترین نقطه مپ را به وضوح ببینید که اصلا جلوه‌ی خوبی ندارد و به علت ضعف در Draw Distance، بدتر شده است. ار حیث گیم‌پلی، متاسفانه تغییری در طراحی مراحل بازی صورت نگرفته است و برخی از ماموریت‌ها ساختار منسوخ شده‌ی قدیمی را دارند. در مجموع، تمامی این مشکلات باعث شده است که یک سری از گیمرها تجربه نسخه‌های اورجینال به همراه مادها را به ریمستر GTA: The Trilogy ترجیح دهند.

باگ های GTA: The Trilogy
باگ های GTA: The Trilogy

نکات مثبت نسخه ریمستر

در کنار مشکلاتی که ذکر کردیم، معدود نکات مثبتی هم در ریمستر GTA: The Trilogy وجود دارد. به طور کلی، شاهد پیشرفت چشم‌گیر نورپردازی و طراحی محیط هستیم. عوض شدن مکانیزم تیراندازی، وجود Aim Assist و بهبود کنترل وسایل نقلیه، گیم‌پلی بازی را روان‌تر کرده است. همچنین با اضافه شدن سیستم چک‌پوینت، رد کردن مراحل، آسان‌تر از نسخه‌های قدیمی شده است.

بازی GTA: The Trilogy

آیا ریمستر GTA: The Trilogy را تجربه کنیم؟

بعد از عرضه فاجعه‌بار این ریمستر، راک‌استار رسماً از جامعه گیمرها عذرخواهی و اعلام کرد که نسخه‌های اوریجینال به فروشگاه‌ها باز می‌گردند. همچنین آن‌ها یک تیم از افراد خود را برای رفع ایرادات بازی اختصاص داده‌اند و اولین به‌روزرسانی چند روز پیش منتشر شد که برخی از مشکلات را رفع کرده است. اما بر روی رایانه‌های شخصی، مادسازها زودتر از راک‌استار دست به کار شده‌اند. هم‌اکنون مادهایی منتشر شده است که مشکلاتی چون مه نقشه، افکت باران و برخی باگ‌ها را برطرف می‌سازند. بنابراین اگر از طرفداران سفت و سخت GTA هستید، بهتر است کمی صبر کنید و بعد از عرضه به‌روزرسانی‌های متعدد از جانب راک‌استار، به تجربه این عنوان بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید