نقد و بررسی بازی Days Gone

نقد و بررسی بازی Days Gone

بازی‌های زیادی در طی 20 سال اخیر در مورد آخرالزمانی که زامبی‌ها دنیا را فراگرفته‌اند منتشر شده است که طیف وسیعی از نمرات را کسب کرده‌اند. از شاهکارهایی مانند The Last Of Us تا بازی‌هایی که حتی سرگرم‌کننده هم نبودند. در این بین، در سال 2019 استودیوی Bend که پیش‌تر همکاری‌های کوچکی با سونی داشته، بازی Days Gone را به صورت انحصاری برای PS4 منتشر کرد.

این استودیو در پی ایجاد تغییری در روند کلیشه‌ای بازی‌های زامبی محور بود اما ایده‌های جدید آن‌ها برای پیاده‌سازی گیم‌پلی، در سایه‌ی باگ‌ها و مشکلات فنی محو شدند. باگ‌های متعدد، هوش مصنوعی ضعیف زامبی‌ها، افت فریم‌های شدید و دیر لود شدن برخی بافت‌ها دست به دست هم دادند تا این بازی میانگین نمرات 71 را در وبسایت Metacritic ثبت کند. اما اعضای استودیوی Bend دست از تلاش برنداشتند و با پشتیبانی فوق‌العاده و عرضه به‌روزرسانی‌های منظم، اکثر مشکلات فنی بازی را از بین بردند.

حدود 2 سال بعد از عرضه نسخه PS4، شاهد انتشار Days Gone بر روی رایانه‌های شخصی و پلتفرم ویندوز بودیم. این نسخه از بهینه‌سازی بسیار مناسبی بهره می‌برد و خبری از مشکلات نسخه کنسولی در زمان عرضه نبود. همین مورد سبب شد تا این دفعه میانگین نمرات این بازی در وبسایت متاکریتیک به عدد 76 برسد.

گیم پلی بازی Days Gone
گیم پلی بازی Days Gone

داستان Days Gone

داستان بازی 2 سال پس از شروع اپیدمی بیماری‌ای روایت می‌شود که اکثر مردمان جهان را به زامبی یا همان فریکر تبدیل کرده است. ما در نقش دیکن (Deacon) هستیم، کسی که قبل از این که دنیا پر از زامبی‌های وحشی شود، عضو باشگاه موتورسواران بود. حال او متوجه می‌شود همسرش را که 2 سال پیش او را گم کرده بود ممکن است زنده باشد و به جستجوی او می‌پردازد. روایت داستان بازی نقص چندانی ندارد و شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی مناسبی را در آن شاهد هستیم. اما فقط در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارد و نباید انتظار شاهکار در زمینه داستان داشته باشید.

تریلر بازی Days Gone

مکانیزم‌های گیم‌پلی Daye Gone

در گیم‌پلی بازی، موتورسیکلت دیکن حرف اول را می‌زند که همراه همیشگی او محسوب می‌شود. سازندگان به جزئیات این موتور سیکلت توجه ویژه‌ای داشته‌اند و حتی در طول بازی باید به فکر سوخت آن باشید. همچنین برای ذخیره کردن بازی باید در کنار موتور خود باشید و از آن برای فست ترول (Fast Travel) نیز می‌توان استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های گیم‌پلی، شخصی‌سازی موتورسیکلت دیکن است که از آیتم‌های جذاب و موثری استفاده می‌کند. کنترل موتورسیکلت در ابندا ممکن است دشوار به نظر بیاید اما بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

گان‌پلی بازی تعریف چندانی ندارد و در کل تفاوت چندانی در شلیک اسلحه‌های مختلف دیده نمی‌شود. همانند اکثر بازی‌های زامبی محور، لوت کردن و ساخت وسایل مختلف نقش پر رنگی در بازی دارند و باید وقت زیادی را به پیدا کردن آیتم‌های مختلف اختصاص دهید. مراحل فرعی بازی به تنوع مراحل اصلی بازی نمی‌رسند و عملاً به چند دسته محدود تقسیم می‌شوند. اما همچنان گشت‌وگذار در محیط بازی به همراه موتورسیکلت دیکن جذاب است.

بررسی بازی Days Gone
بررسی بازی Days Gone

گرافیک فنی و هنری

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، وضعیت فنی بازی در پی آپدیت‌های متعدد بهبود چشم‌گیری داشته است و بر روی رایانه‌های شخصی نیز با عنوان بهینه‌ای روبه‌رو هستیم. بازی از لحاظ طراحی محیط، نورپردازی و کیفیت بافت‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد و مناظر چشم‌نوازی را در دنیای Days Gone می‌بینیم. همچنین زامبی‌ها از طراحی خشنی بهره می‌برند و با توجه به این که با گله‌های بزرگی از فریکرها روبه‌رو می‌شویم، تنوع خوبی در ظاهر آن‌ها وجود دارد.

سخن آخر

اگر به دنبال یک بازی سرگرم‌کننده هستید که سبک نسبتاً جدیدی را در بازی‌های زامبی‌کشی تعریف می‌کند، و در کنار گیم‌پلی راضی‌کننده، از داستان منسجم و خوبی بهره می‌برد، پیشنهاد می‌کنیم تا بازی Days Gone را بر روی کنسول‌های سونی یا رایانه شخصی تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید