آیا آیفون 15 پرو می‌تواند جایگزین کنسول‌های بازی شود؟

آیا آیفون 15 پرو می‌تواند جایگزین کنسول‌های بازی شود؟

چندی پیش شرکت نام آشنای اپل در کنار آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، از محصول آیفون ۱۵ پرو نیز رونمایی کرد که دارای یک طراحی جذاب با حاشیه‌های ظریف و فریم تیتانیومی بود. منتها چیزی که بیشتر در این جریان رونمایی از محصولات اپل خودنمایی می‌کرد، تراشه جدید اپل موسوم به A17 PRO بود که در آیفون ۱۵ پرو به کار رفته است و گویا در پردازش بازی‌ها از عملکرد فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به طوری که حتی جرمی‌ سندمل از مدیران ارشد اپل در گفت و گویی اعلام کرده است که آیفون با این محصول قصد دارد تا به بهترین کنسول بازی تبدیل شود. حال اینکه ما در این مقاله از کافه گیم قصد داریم تا این موضوع را بررسی کنیم که آیا آیفون ۱۵ پرو می‌تواند جایگزین کنسول‌های بازی شود؟ لذا برای دانستن پاسخ در ادامه همراه ما باشید.

آیا آیفون ۱۵ پرو یک گوشی گیمینگ است؟

به طور قطع با توجه به سخت‌افزاری که آیفون ۱۵ پرو از آن بهره می‌برد، باید آن را نه تنها جزو گوشی‌های گیمینگ، بلکه بهترین گوشی ‌گیمینگ تا زمان نگارش این مقاله بدانیم. سخت افزار و امکاناتی که سبب شده تا برخی گوشی آیفون ۱۵ پرو را جایگزین کنسول‌های بازی بدانند. در واقع گوشی آیفون ۱۵ پرو از یک پردازنده ۳ نانومتری A17 pro با شش هسته پردازشی و یک پردازشگر گرافیکی با شش هسته بهره می‌برد که نتایج بنچمارک انتوتوی آن در حدود ۱۶۴۰۰۰۰ است و نشان از قدرت بالای این گوشی می‌دهد. همچنین طبق ادعای سازنده، این سخت‌افزار نه تنها عملکرد گرافیکی گوشی را بهبود بخشیده است، بلکه باعث بهره‌وری مصرف انرژی آن نیز شده است. به علاوه طبق بررسی‌های ما ۲۰ درصد به سرعت پردازنده گرافیکی افزوده است و ردیابی پرتو را با شتابی سخت‌افزاری پردازش می‌کند که یک فناوری جدید است.

تجربه حالت گیمینگ آیفون 15 پرو
تجربه حالت گیمینگ آیفون 15 پرو

همچنین در نتایج بنچمارکی که از ازمون‌های آیفون ۱۵ پرو با Geekbench 6 منتشر شده است، نشان می‌دهد که این دستگاه موبایل جدید از شرکت اپل تا چه حد از رقبای فعلی خود جلوتر است و بهتر عمل می‌کند. مثلا آیفون ۱۵ پرو در آزمون انجام وظایف مختلف CPU، در تست تک هسته‌ای امتیاز 2890 و در چند هسته‌ای امتیاز 7194 را کسب کرده است که در مقایسه با نتایج ازمون گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra با کسب امتیاز 1578 در تست تک هسته‌ای و 5081 در تست چند هسته‌ای، برتری فاحش آن را نشان می‌دهد.

به علاوه بنچمارک آیفون ۱۵ پرو در آزمون 3DMark Wild Life Unlimited  که یک تست GPU هست و بررسی می‌کند که دستگاه شما چقدر می‌تواند گرافیک‌های پیچیده را مثلا در بازی‌های ویدیویی ارائه دهد، آیفون ۱۵ پرو در تست استاندارد wild Life Unlimited امتیاز 15747 با 94 FPS  و در تست سخت‌تر Wild Life Extreme Unlimited امتیاز  3623 با 21 FPS را دریافت کرده است. حال اینکه این نتایج در مقایسه با نتایج برترین گوشی اندرویدی که سامسونگ گلکسی S23 Ultra است، امتیاز 14611 با 87 FPS در تست استاندارد و در تست سخت‌تر امتیاز 3788 با 22 FPS را نشان می‌دهد. نتایجی که حکایت از برتری گوشی آیفون ۱۵ پرو در مقایسه با برترین گوشی اندرویدی در زمان نگارش این مقاله دارد.

بهترین گوشی های گیمینگ 2023پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی های گیمینگ 2023

آیا آیفون ۱۵ پرو جایگزینی برای کنسول‌های بازی است؟

با توجه به نتایج بنچمارکی که در بخش‌ قبلی از عملکرد فوق‌العاده‌ خوب CPU و GPU گوشی آیفون ۱۵ پرو ارائه دادیم، حالا ممکن است برخی این سوال را داشته باشند که آیا آیفون ۱۵ پرو می‌تواند جایگزین کنسول‌های بازی شود؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر منظور شما مبتنی بر این جمله قدیمی باشد که بهترین کنسول بازی همان پلتفرمی است که همراه خود دارید، تا حدودی درست است. اما اگر منظور شما جایگزینی برای مثلا کنسول‌های پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس باشد، چنین برداشتی نمی‌تواند درست باشد. چون هرکدام تجربه خاص و متفاوتی از بازی ارائه می‌دهند. ضمن اینکه تیم میلت، یکی از مدیران ارشد اپل نیز به این موضوع تاکید داشته است که شرکت اپل با ارائه این گوشی بیشتر روی توسعه دهندگان و بازی‌ها تمرکز کرده است و علاقه کمتری به رقابت با سایر کنسول‌ها دارد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس
کنسول ایکس باکس سری ایکس

با این حال آیفون ۱۵ پرو با تمرکز بر گیمینگ ارائه شده است و قادر است تا تجربه‌ای نزدیک به بازی با کنسول‌های بازی را ارائه دهد که با توجه به قابل حمل بودن و راحتی استفاده از گوشی‌های موبایل، محبوبیت زیادی را به دست خواهد آورد. همچنین اپل  پلتفرم بازی Apple Arcade  را عرضه کرده است که هرچند سرویس اشتراکی مشابه Xbox Game Pass  است، اما به بازی‌های موبایل محدود می‌شود و حال اینکه اکنون آیفون ۱۵ پرو با سخت‌افزار قدرتمندی که در اختیار دارد، قادر به اجرای بازی‌های کنسول با کیفیت بالا نیز هست.  البته این احتمال وجود دارد که آیفون‌ها جایگزینی مناسب برای دستگاه‌های بازی مثل Steam Deck، Asus ROG Alty یا حتی Lenovo Legion Go باشند. چون سهم آنها با کاهش قابل توجهی در بازار مواجه شده است و همینطور پشتیبانی از آنها به مانند اپل نخواهد بود.

جمع‌بندی

و اما به عنوان جمع‌بندی باید به این نکته اشاره کنیم که  آیفون ۱۵ پرو با سخت افزار قدرتمند و امکانات بی‌نظیری تولید شده است و تمرکزش بر روی گیمینگ است. این یعنی می‌تواند به یک بازیگر مهم در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. اما این گوشی برای رقابت با کنسول‌های اصلی مثل پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس تولید نشده است. لذا این شاید درست نباشد که آیفون ۱۵ پرو را جایگزینی برای این کنسول‌های بازی بدانیم. اما با این حال تجربه بازی با آیفون ۱۵ پرو یک تجربه خاص و منحصر به فرد خواهد بود و می‌تواند بسیاری از گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی را به خود جذب کند. با این حال باید منتظر بود و دید آیا اپل می‌تواند آیفون ۱۵ پرو را همانطور که انتظار می‌رود به بهترین پلتفرم بازی جهان تبدیل کند یا نه؟ چیزی که در آینده مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید