نگاهی به کنترلر جدید DualSense Edge

Dualsense Edge

مدت زیادی از معرفی دسته جدید شرکت سونی برای آخرین کنسول خودش یعنی پلی استیشن 5 نمیگذره و حالا این بار این شرکت با طراحی آخرین نسخه از دسته جدید خودش یعنی Dualsense Edge به رقابت با دسته Elite کنسول ایکس باکس رفته و امروز تو این مقاله قراره که من ویژگی‌های جدید آخرین دسته عرضه شده شرکت سونی رو بهتون بگم پس اگه که میخواین بدونید که ویژگی‌های جدید دسته Dualsense Edge چی هستن با من همراه شوید.

اگه که مراسم افتتاحیه گیمزکام 2022 رو از دست نداده باشید میدونید که برای اولین بار دسته Dualsense Edge شرکت سونی برای کنسول پلی استیشن 5 در این مراسم رونمایی شد، که در همون ابتدا معلوم شد که این دسته یک مدل جدیدتر و قوی‌تر از مدل قبلی خودشه که شامل دکمه‌های اضافه و یک سری اجزای قابل شخصی‌سازی (دقیقا مثل دسته Elite ایکس باکس) خواهد بود و شاید بشه در نگاه اول گفت که این‌ دسته رو میشه به عنوان یک رقیب برای دسته Elite کنسول ایکس باکس دونست.

ویژگی‌های جدید DualSense Edge

Dualsense Edge

بدون شک دسته DualSense Edge همه ویژگی‌های مثبت دوال‌سنس قبلی رو دارد و سونی صرفاً تعدادی ویژگی جدید نسبت به دسته‌ی قبلی خود به اون اضافه کرده است. پس خیالتون راحت چون با داشتن این دسته، نه ‌تنها چیزی رو از دست نمیدید بلکه چند تا آپشن جدید هم تازه به دست میارید.

اگه خیلی خلاصه بخوایم یه نگاه کلی به دسته جدید شرکت سونی بیاندازیم میشه گفت که تقریبا اکثر قابلیت‌های دسته Elite ایکس باکس رو داره و شما خیلی راحت میتونید دکمه‌های دسته رو ری ‌مپ یا کلا غیرفعال کنید، حساسیت استیک‌ها رو تنظیم کنید و بهتر از همه شما متیونید هر کدوم از این تنظیمات رو داخل یک پروفایل منحصر به فرد برای خودتون به راحتی ذخیره کنید. جدا از این موارد استیک کپ‌ها و دکمه‌های پشت دسته بازی هم قابلیت جابجایی دارن و شما می‌تونید خودتون ماژول استیک رو هم عوض کنید.

اگه که مدت زیادی است که کنسول پلی استیشن 5 خودتون رو گرفته‌اید ممکنه که شما هم مثل بعضی از کاربرهای دیگه با آنالوگ‌های دسته Dualsense به مشکل خورده باشید، چرا که با این که هنگام عرضه دسته Dualsense شرکت سونی با استقبال بی‌نظیری روبرو شد اما، کنترلر سونی در نگاه اول با مذاق خیلی‌ها سازگار نبود و تعداد زیادی از گیمرها از همون لحظه عرضه دسته، با مشکلاتی روبرو شدند، به ویژه در بحث آنالوگ‌ها. جدا از این موضوع که خیلی از ما ها با مشکل دریفت دسته‌ها روبرو شدیم (آنالوگ‌های دسته خود به خود جابه‌جا میشدند و دوربین یا شخصیت اصلی بدون این که ما دست به آنالوگ‌ها بزنیم حرکت میکردند)، تعدادی از گیمرها به این موضوع اشاره کردن که سرپوش آنلاوگ‌های دسته Dualsense خیلی سریعا دچار ایراد شده است. برای همین هم شرکت سونی در طراحی مدل Edge این دسته بالاخره یک راه حل درست و حسابی برای این مشکل ارائه کرده است.

اگه که از دارای دسته Dualsense Edge باشید، شما میتونید سرپوش و ماژول‌های زیر آنالوگ‌های دسته رو رو خیلی راحت عوض کنید. درون جعبه کنترلر Dualsense Edge سه نوع سرپوش آنالوگ به این منظور قرار گرفته است؛ به غیر از نمونه‌های استانداردی که در تصاویر تبلیغاتی دسته Dualsense Edge مشاهده کردیم، گزینه‌های Low Dome و High Dome هم برای شما در دسترس هستند. هرکدوم از این گزینه‌ها به شکلی طراحی شدن که میتونن سطوح مختلفی از تسلط و ثبات رو برای شما در هنگام بازی فراهم کنند و شما میتونید بر اساس سلیقه خودتون، بهترین مورد رو انتخاب کنید.

Dualsense Edge

تغییر بزرگ دیگه دسته Dualsense Edge نسبت به مدل قبلی خودش، قابلیت شخصی‌سازی دکمه‌ها است. به لطف شرکت سونی، تمام دکمه‌های قرار گرفته شده بر روی کنترلر Dualsense به صورتی طراحی شدند که شما میتونید خیلی راحت به هر صورتی که دوست دارید جای اونها رو بازنشانی کنید؛ نکته‌ای که در ابتدا مقاله هم به اون اشاره کردم این بود که اگه یک دکمه‌ای در بازی‌ برای شما کاربرد نداشت یا به هر دلیلی نمیخواستید که حتی اتفاقی دستتون به اون بخوره، شما میتونید خیلی راحت اون دکمه رو به طور کامل غیرفعال کنید.

قسمت جذاب شخصی سازی دسته Dualsense Edge فقط به همین بخش خلاصه نمیشه و در بخش‌های دیگه کنترلر هم همچنان برقرار است؛ برای مثال، هرکدوم از آنالوگ‌ها و تریگرهای دسته رو شما می‌تونید به سادگی تنظیم کنید و یا حتی از اول چینش کنید. با استفاده از گزینه‌های تنظیم حساسیت (Sensitivity)، مسافت طی شونده (Travel Distance) و محدودۀ بی‌اثر (Dead Zone) دسته Dualsense Edge شما میتونید علاوه بر ظاهر دسته به صورت نرم افزاری هم اون رو به خواست خودتون شخصی سازی کنید تا بتونید راحت‌تر و بهتر بازی‌ها رو انجام دهید. بدون شک ایده‌های زیادی برای بهره بردن از این ویژگی‌های جدید دسته پلی استیشن در خیلی از بازی‌ها به ذهنمون میرسه، اما به گفته خود شرکت سونی، فرنچایزهایی مثل Call of Duty احتمالاً بیشترین بهره رو از این کنترلر خواهند برد.

کاربرد Dualsense Edge بر روی PS4

شاید خیلی‌ از ماها فکر کنیم که کنسول پلی استیشن 4 به آخرهای عمر خودش رسیده اما سونی اینطور فکر نکرده و برای دارندگان پلی استیشن 4 هم فکری کرده است. شرکت سونی آزمایشاتی در حوزۀ دکمه‌های پشتی انجام داده و حالا به کمک اونها کاربران Dualshock 4 هم میتونند از یک قطعۀ جانبی که در قسمت پشتی کنترلر چفت می‌شد و با استفاده از کابل USB به اون وصل شوند، استفاده کنند.

برعکس قطعۀ جانبی‌ای که در پشت دسته Dualshock 4 قرار میگیره، دکمه‌های عقبی دسته جدید Dualsense Edge در بخش پشتی و پایین صفحه تاچ پد کنترل قرار می‌گیرند، که این تصمیم علاوه بر زیباتر کردن ظاهر دسته، باعث میشه که عملکرد و کاربرد دسته هم علاوه بر اون بهتر بشود. همونطور که بالاتر گفتم شخصی سازی دکمه‌های کنترلر Dualsense Edge فقط مربوط به دکمه‌های جلوی دسته نیست و همون ویژگی شخصی‌سازی‌ای که دکمه‌های دیگه این کنترلر حرفه‌ای داشتن رو این دکمه‌های عقبی هم دارند و علاوه بر این که میتونید اون‌ها رو شخصی‌سازی کنید، میتونید اونها رو به طور کلی غیرفعال هم بکنید. انواع دکمه‌های عقبی دسته Dualsense Edge هم دقیقا مثل آنالوگ‌های این دسته، همراه این کنترلر قرار داده شده‌اند که شامل گزینه‌های Half Dome و Lever Shaped می‌شود.

شخصی‌سازی Dualsense Edge

Dualsense Edge

شرکت سونی برای افزایش راحتی شما در تنظیمات کنترلر Dualsense روی پلی استیشن 5، تعدادی دکمه جدید رو افزوده است که برای شما میتونن خیلی کارامد باشند، به ویژه اگه که به صورت حرفه‌ای گیمی رو دنبال میکنید. گیمرها در قسمت پایینی دسته Dualsense Edge، دکمه‌هایی تحت عنوان “Fn” وجود دارند که علاوه بر اینکه شما با استفاده از اونها می‌تونید وارد محیط کاربری شخصی‌سازی کنترلر خودتون بشوید، قابلیت این رو هم به شما خواهد داد که چندین مورد از تنظیمات محبوب خودتون رو بتونید ذخیره کنید، به این صورت که شما میتونید برای مثال یک تنظیمات خاص برای بازی Call Of Duty ذخیره کنید و یک تنظیمات کاملا متفاوت برای بازی FIFA و قسمت جذاب دربارۀ ذخیره کردن این تنظیمات این جا است که شما میتونید خیلی سریع و راحت تنها با زدن چندتا دکمه بین این تنظیمات سوییچ کنید.

شرکت سونی در ویدیوهایی تبلیغاتی خودش خیلی سعی داشته که به ما نشون بده که جا به ‌جا شدن بین این پروفایل‌ها خیلی سریع انجام میشه و در این ویدیوها مثال شرکت سونی به این شکل بود که از پروفایلی که مختص به بازی God of War Ragnarok بود به یک پروفایلی که بیشتر مناسب بازی‌های بتل رویال بود سوویچ کرد، و هممون میدونیم که چه قدر این موضوع چه قدر میتونه بر روی بازی کردن ما تاثییر بگذارد.

در پایان باید گفت که همونطور که خودتون شاهده ویژگی‌های جدید و کاربردی کنترلر Dualsense Edge بودید، این دسته نه تنها میتونه خیلی بازی کردن و برای شما راحت‌تر کنه بلکه مهم‌تر از اون میتونه در انجام بازی‌های مولتی‌پلیر بازی شما رو هم بهتر بکنه، پس اگه که به صورت حرفه‌ای به انجام بازی‌های آنلاین میپردازید دسته جدید پلی استیشن 5 میتونه انتخاب خیلی خوبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید