معرفی اجمالی بازی Pentiment

بازی Pentiment

مدت زمان زیادی از رونمایی رسمی بازی Pentiment که بازی نقش آفرینی جدید استودیو بازی سازی Obsidian که از مدت‌ها پیش شایعه ساخته اون بین گیمرها پخش شده بود و ادعا میشد که همون حس و حال بازی محبوب Disco Elysium رو قراره داشته باشه، نمیگذره و بالاخره این عنوان به طور رسمی با یک تریلر در رویداد ایکس باکس رونمایی شد.

اقای جاش سویر که اون رو میشه به‌ عنوان یکی از اعضای تقریبا قدیمی استودیو بازی سازی Obsidian نام برد، بالاخره بعد از گذشت مدت‌ها تونست دست به خلق بازی‌ای بزنه که به قول خودش یک اثر تاریخی به حساب میاد و همین باعث شده که بازی موردعلاقه خودش باشد.

طبیعیه اگه که تا الان خیلی‌ از شما ها اسم جاش سویر رو نشنیده باشید یا اگه هم شنیده باشید خیلی با اون آشنایی خاصی نداشته باشید، ولی فقط کافیه که یه نگاه به فهرست آثار این بازی‌ساز با تجربه بیندازیم تا متوجه بشیم که با یکی از بزرگان سبک نقش‌آفرینی روبرو هستیم؛ کسی که حرفه خودش رو در عرصه گیمینگ با ‌عنوان یکی از طراحان عنوان بزرگی به نام Icewind Dale شروع کرد و بعدها با طراحی و کارگردانی بازی Fallout: New Vegas  و سپس بازی‌های  Pillars of Eternity، جاش تونست تعداد زیادی از بهترین آثار نقش‌آفرینی این سال‌ها رو به طرفداران این سبک ارائه کند.

همونطور که در ابتدا مقاله به این موضوع اشاره کردم از مدت‌ها پیش اخبار و شایعاتی در رابطه با پروژه جدید جاش سویر با اسم Pentiment به گوش می‌رسید. یک عنوان جمع و جوری که با هزینه‌های کمتر نسبت به پروژه‌های عظیم گذشته استودیو بازی سازی Obsidian Entertainment در دست تولید است و مدت زمان زیادی هم از رونمایی اون در جریان کنفرانس مایکروسافت نمیگذرد. عبارت Pentiment، که نام این بازی است از اصطلاح Pentimento گرفته شده که یک اصطلاح ایتالیایی هنری است که معادل اون میشه چیزی نزدیک به کلمه “توبه” و زمانی از این اصطلاح استفاده میشه که نقاش به یه دلیلی تصمیم به تغییر قسمتی از نقاشی یا حتی کل اثر هنری خودش میکنه ولی به‌جای استفاده از یک بوم دیگه برای نقاشی جدید، کارش رو روی همون طرح قبلی ادامه می‌دهد. بعضی وقتا هم این قضیه به صورتی انجام میشه که با ذره دقت بیشتر شما، میتونید اثرات نقاشی قبلی رو در پس‌زمینه نقاشی دوم ببینید.

ساخت بازی Pentiment

بازی Pentiment

درسته که مراحل ساخت عنوان پنتیمنت تقریبا از چهار سال پیش شروع شده است، ولی به ‌نوعی میشه گفت که تولد ایده‌های مرتبط با این عنوان مربوط به چند دهه قبل و حدود سال 1992 است. در اون دوران، جاش سویر سرگرم لذت بردن از یک نقش‌آفرینی به نام Darklands بود؛ عنوانی از استودیو بازی سازی MicroProse Labs که برای سیستم‌ عامل ام‌اس داس در حال ساخت و توسعه بود. ماجراهای این عنوان قدیمی در دوران امپراتوری مقدس روم در قرن پانزدهم میلادی جریان داشت، اما این درحالی‌بود که المان‌های ماورا الطبیعه هم با این بازی پیوند خورده بود و مواردی مثل شیاطین و توطئه‌های تمپلارها هم در روند داستان بازی دیده میشد. جاش شیفته داستان بازی Darklands و ترکیب المان‌های فانتزی با وقایع تاریخیش شده بود و بعدها هم که به تحصیل در رشته تاریخ پرداخت و بعد از اون به دنبال فعالیت در صنعت بازی‌های ویدیویی رفت، ایده‌های این بازی همواره در ذهنش باقی مانده بودند.

جاش سویر برای اولین بار در دوران حضور خودش در استودیو بازی سازی Black Isle Studios بود که ایده تولید یک بازی نقش‌آفرینی کاملا متفاوت رو مطرح کرد که امروز اون ایده Pentiment نام گرفته و ما اون رو به این اسم می‌شناسیم. جاش برای ساخت این بازی به سراغ فرگس ارکهارت رفت؛ شخصی که امروزه اون رو به عنوان مدیرعامل استودیو بازی سازی  Obsidian میشناسیم و در اون دوران هم به ‌عنوان مؤسس استودیو بلک آیل، جاش سویر رو وارد تیم خودش کرده بود؛ جاش در اون دوران بازی ‌ساز جوانی بود که علاوه‌ بر اینکه طراح ارشد بازی Icewind Dale 2 بود، روی پروژه Fallout 3 هم کار می‌کرد که بعدها تولید اون متوقف شد ( توجه داشته باشین که این بازی هیچ ارتباطی با محصول استودیو بتسدا نداره و سال‌ها قبل از اون در دست توسعه بود).

فرگس ارکهارت در اون دوران با ایده‌های جاش در مورد تولید یک بازی تاریخی زیاد هم موافق نبود و تصور می‌کرد افرادی که شناخت زیادی از تاریخ ندارن یا اصلا علاقه‌ای به خود تاریخ ندارن بدون شک هم علاقه‌ای هم به تجربه این اثر نخواهند داشت. ولی جاش همچنان به فکر طراحی چنین بازی‌ای بود و سال‌ها بعد هم که استودیو بلک آیل تعطیل شد و او و فرگس ارکهارت دوباره در استودیو Obsidian شروع به همکاری کردن، باز هم از فکر ایده‌اش نتونست بیرون بیاد.

داستان Pentiment

بازی Pentiment

اما بریم سراغ داستان بازی  Pentiment، در این بازی شما در نقش آندریاس مالر هستید، یک هنرمندی کاردان که در دوران  نا آرامی‌های اجتماعی در اسکیتوریوم قدیمی Kiersau Abbey مشغول به کار است. در حالی که آندریاس شاهکار خودش رو داره به پایان می‌رسونه، خیلی ناخواسته درگیر یک سری قتل میشه که طی 25 سال اتفاق می‌افتد. حالا برای افشا شدن حقیقت در این بازی دزدها، دهقان‌ها، پیشه‌وران، راهبان، راهبه‌ها، اشراف و حتی قدیسان هم باید مورد تحقیق و بازجویی قرار بگیرن تا شاید راز این قتل‌ها برای ما آشکار بشود.

نکته نه خیلی جدید اما بسیار جذاب بازی اینجاست که تصمیم‌گیری درباره‌ی انتخاب‌هایی که آندریاس در این بازی میکند، کاملا به عهده‌ی شما است، از سوابق تحصیلی و سبک زندگی اون بگیر تا نحوه تحقیقش در رابطه با قتل. هرکدوم از این تصمیم‌هایی که اون در مسیر بازی می‌گیره و اتهام‌هایی که به بقیه وارد می‌کند، پیامدهای مهم و مختلفی رو به همراه داره که نسل‌های آینده جامعه Alpine  رو هم ممکنه تحت‌تأثیر قرار بدهد.

همونطور که داخل تریلر بازی ظاهر این عنوان رو مشاهده کردید، ظاهر بازی خیلی واضح داره نشون میده که بودجه‌ی کمی در اختیار بازی قرار داده شده و البته تیم توسعه‌دهنده‌ی اون هم شامل تیم به نسبت کوچکی است. این یعنی اگر چه این عنوان توسط تیمی درون استودیو بزرگ و مشهور آبسیدین ساخته می‌شود و ناشر اون هم شرکت ثروتمند ایکس‌ باکس است اما از نظر مقیاس بازی بیشتر به بازی‌های مستقل شباهت دارد. شاید حتی از نظر مضمونی هم بیشتر از هر چیزی شما رو یاد بازی Disco Elysium بیندازد. البته، همین موضوع که شرکت بزرگ مایکروسافت حاضر شده که دست به توسعه‌ی بازی‌های کوچک اما خلاقانه‌ بزند، خودش کلی جای خوشحالی دارد. شاید شما هم مثل من قبل از معرفی رسمی بازی، انتظار خیلی بیشتری از پیش نمایش اون داشتید اما به هر حال جاش سویر نام بزرگی در عرصه نقش آفرینی است که به‌صورت پیش‌فرض بهمین موضوع باعث میشه که برای این پروژه هیجان داشته باشیم.

سبک و مضمون بازی Pentiment

بازی Pentiment

شاید با دیدن تریلر بازی اولین چیزی که به ذهنتون بیاد این باشه که خب این سبک از بازی با این طراحی و داستان و گیم‌پلی ممکنه مورد علاقه خیلی ها قرار نگیره و خب درست هم هست اما خود جاش هم این موضوع رو میدونه که عنوان Pentiment یه اثر خاص با مخاطب‌های ویژه و نه‌چندان زیاد است و بیشتر مورد استقبال افرادی قرار خواهد گرفت که اهل گشت ‌وگذار در فضای تاریخی قرون وسطی و همراه شدن با المان‌های هنری و فرهنگی موجود در اون دوران باشند. به گفته جاش، تریلر به نمایش در اومده از بازی در جریان کنفرانس مایکروسافت می‌تونه مشخص کنه که چه افرادی اون رو دوست خواهند داشت و چه افرادی ارتباط زیادی با اون برقرار نخواهند کرد.

ولی جاش سویر می‌خواد به کمک Pentiment، پاش رو از دنیای بازی‌های ویدیویی فراتر بذاره و به سراغ جذب مخاطبان جدیدی بره که نه تنها شاید آثار قبلی اون رو بازی نکرده باشن بلکه حتی شاید اصلا گیمرهای حرفه‌ای هم نباشند ولی به تاریخ و هنر قرون وسطی علاقه داشته باشند و همین موضوع هم براشون کافی خواهد بود تا این بازی رو یک عنوان جذاب و سرگرم‌کننده ببینند؛ یک اثری که حتی می‌تونه کاربردهای آموزشی هم داشته باشد.

جاش داخل صحبت‌های پایانی خودش گفت که، حتی اگر افرادی باشند که هیچ اطلاعی در مورد تاریخ نداشته باشند و تنها با دیدن ظاهر Pentiment، از این بازی و ایده‌های اون خوششون اومده باشه، دوست داره که اونا بازی رو تجربه کنند و از این راه به شناخت خوبی از تاریخ برسند. دوست داره که این افراد درکنار لذت بردن از خود داستان بازی Pentiment و سرگرم شدن با دنیای اون، در مورد چگونگی زندگی مردم در قرن شانزدهم هم اطلاعات زیادی پیدا کنند.

عنوان تاریخی Pentiment برای عرضه در ماه نوامبر 2022 (آبان-آذر 1401) قرار است که آماده ‌شود و در این تاریخ بر رو پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس عرضه شود و کاربران سرویس گیم پس هم می‌تونن اون رو مثل بقیه بازی‌های فرست‌ پارتی شرکت مایکروسافت، در همون روز اول انتشارش تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید