معرفی و بررسی بازی A Plague Tale: Requiem

A Plague Tale: Requiem

مدت زمان زیادی از انتشار دنباله عنوان موفق و جذاب A Plague Tale نمیگذره و اگه شما هم مثل من خیلی وقت بود که انتظار عرضه شدن بازی رو میکشیدید باید بگم که بالاخره  نسخه دوم این سری جذاب با اسم A Plague Tale: Requiem منتشره شده است، میدونین این اولین دفعه‌ای نیست که انتظار داشتن از یک مجموعه یا استودیو باعث شده که بعد از عرضه بازی خیلی نا امید بشیم و شاید این موضوع برای بازی  A Plague Tale: Requiem هم بتونه صدق کنه به هر حال با هم امروز همراه شوید تا در این مقاله یه نگاه کلی به بازی A Plague Tale: Requiem بیاندازیم و اون رو با هم نقد و بررسی کنیم.

عنوان A Plague Tale: Innocence، ساخته‌ی استودیوی بازی ساز  Asobo، یک بازی داستان‌ محور خطی بود که در سال 2019 منتشر شد. این بازی با وجود همه نقص‌هایی که داشت، باز هم تونست داستان زیبایی رو برای ما روایت کند و دل بسیاری از گیمر‌ها رو خیلی راحت به دست بیاورد و حالا باید ببینیم که نسخه دوم این سری چی؟ میتونه رضایت بخش باشه؟

همونطور که گفتم شاید خیلی از شماها هم مثل من از نسخه دوم بازی A Plague Tale انتظار زیادی داشتید

برای همین هم تجربه‌ی بازی A Plague Tale: Requiem تا حد زیادی می‌تونه براتون حائز اهمیت باشه؛ اما حالا چرا انتظار؟ چون که اول از هر چیز دیگه‌ای، داستان نسخه‌ی اول بازی به شدت تازگی داشت و به دور از خیلی از کلیشه‌ها بود و خیلی از گیمرهایی که نسخه اول بازی رو تجربه کرده بودند، انتظار ادامه‌ی داستان Amicia و Hugo رو می‌کشیدند. جدا از این موضوع، بر اساس وعده‌ی خود سازندگان، قرار بود تا شاهد یک تجربه‌ی روایت‌ محور نسل نهمی و یک شاهکار تمام عیار باشیم و این موضوع، انتظار و هایپ طرفداران، از جمله خود من رو، برای تجربه‌ی این اثر خیلی بالا برده بود و خب شاید بالا رفتن این انتظاره برای استودیوهایی مثل Rock star بد نباشه اما برای استودیو Asobo زیاد هم خوب نبود چون نتونست اون جوری که باید و شاید انتظارات رو براورده کنه، نه این که این گیم، یک بازی نسل نهمی خوب نباشه نه، فقط بیش از اندازه انتظارات رو بالا برد و متاسفانه نتونست توی همه زمینه‌ها گیمرها رو راضی نگهدارد.

اگه خیلی خلاصه بخوایم راجب نسخه پیشین این سری صحبت کنیم باید بگم که عنوانA Plague Tale: Innocence  رو میشه یک بازی سرگرم کننده و جذاب دونست که روایت‌گر داستان خواهر و برادری بود که برای زنده ‌ماندن تلاش می‌کنند و پایان‌ این بازی هم، به شکلی بود که همه ما انتظار ساخته شدن ادامه اون رو داشتیم. استودیو Asobo با تایید دنباله این بازی به‌دنبال گسترش تجربه و جهانی رفت که تونسته بود تجربه‌ی خوبی رو ارائه دهد.

داستان A Plague Tale: Requiem

A Plague Tale: Requiem

مثل همیشه بریم سراغ داستان بازی داستان بازی A Plague Tale: Requiem ، میشه گفت که داستان این بازی عمیق و تا حدی هم طولانی است. روایت داستان چند ماهی بعد از بازی اول جریان داره و یه باره دیگه شما رو در نقش Amicia قرار می‌دهد. بیماری Hugo در حال عود کردن است و مادر خانواده، Beatrice، سعی داره تا به شهر دیگری مهاجرت کنه و در خانه‌ای که محفل (محفل در داستان بازی به یه گروهی گفته میشه که از پزشکان و کیمیاگران برجسته، که سالیان سال روی بیماری اشخاصی مثل Hugo تحقیق کرده‌اند تشکیل شده است) براشون در نظر گرفته است، سکونت کنن تا Hugo بتونه توسط پزشکی افسانه‌ای مداوا شود.

در این بین، Hugo مدام رویایی از یه جزیره‌ای رو می‌بیند که ققنوسی در اون، او رو به سمت یک برکه‌ی کوچک راهنمایی می‌کنه و هنگامی که از آب اون برکه می‌نوشه، بیماری‌اش به طور کامل و به شکلی معحزه آسا شفا پیدا می‌کند. با این تفاسیر، Amicia  ترجیح می‌دهه که به همراه  Hugo، به دنبال جزیره بگردن، درحالی که مادرشون فکر می‌کند که محفل گزینه‌ی بهتری برای درمان فرزندش است و دنبال کردن یک رویای کودکانه، به هیچ عنوان راه حلی منطقی نخواهد بود.

داستان بازی اینجاست که به شکلی صعودی شروع به اوج گرفتن میکنه و همراه این اوج گرفتنه ممکنه شیرین ‌بشه، تلخ بشه، گاهی حتی حماسی ‌شود و گاهی، سایه‌ی وحشت بر اون حکمرانی‌کند. خوبی داستان بازی اینه که بازی A Plague Tale: Requiem اصلا قصد ندارد تا کلیشه‌های همیشگی رو دنبال کنه، بلکه اتفاقا ‌می‌خواد در هر لحظه شما رو غافل‌گیر کنه و در این بین، پند‌هایی هم به شما بده که از حق نگذریم کاملا هوشمندانه است.

همونطور که گفتیم داستان بازی A Plague Tale: Requiem داستان یک خواهر دلسوز است که سعی دارد به برادر کوچکتر خودش کمک کند؛ خواهری که حتی در تاریک‌ترین لحظات، سعی می‌کند چراغی برای برادر خود باشد؛ خواهری که چه در هنگام مبارزه و چه در طوفان دریا، هرگز دست Hugo رو رها نمی‌کند.

A Plague Tale: Requiem

بذارید خلاصه کنم عنوان A Plague Tale: Requiem  واقعا یک مجموعه کامل از لحظات احساسی تلخ و شیرینه و اون‌ قدر شما رو داخل خودش غرق می‌کنه، که شما به سختی می‌تونید از اون دل ببکنید و مهم‌تر از همه وقتی با اون پایان میخ‌کوب‌ کننده خودش بازی به داستانش پایان میده، میتونم بگم قشنگ به مانیتورتون خیره میشید و بارها و بارها، هر اتفاقی که تو بازی براتون رخ داده رو دوباره مرور می‌کنید.

جدا از روند زیبا داستان و پایان کار، میشه به جرئت گفت که زیباترین المان بازی ارتباط احساسی بین Hugo و Amicia است. کمتر بازی‌ای رو میشه نام برد که بتونیم همچین رابطۀ عمیقی رو بدون کوچک‌ترین ایرادی رو داخل اون ببینیم. کافیه که هنگامی که این دو شخصیت اصلی بازی با هم صحبت می‌کنن، حالت Photo Mode  رو برای یک لحظه فعال کنید و به چشم‌ها و حالت صورتشون نگاه کنید تا اوج احساسات به تصویر کشیده شده توسط سازندگان رو بتونید ببینید. از همه مهم‌تر، عنوان A Plague Tale: Requiem پر از لحظات فراز و نشیبه و یک موج سینوسی دارد. درست لحظاتی که فکر می‌کنید همه چیز دیگه تموم شده، یک جرقه و بعد صدای انفجار رخ می‌دهد.

آنتاگونیست A Plague Tale: Requiem این دفعه انگیزه‌ی قابل قبول‌تری نسبت به نسخه‌ی پیشین خودش رو داره و حس تنفر رو خیلی راحت تونسته در گیمر ایجاد ‌کنه و این نشون‌ دهنده‌ی اینه که استودیوی Asobo  به خوبی از نسخه‌ی قبلی درس گرفته و حالا یک شخصیت بد جذاب و کاریزماتیک را ارائه می‌دهد.

اقا خلاصه کنم، هر چی اینجا من در رابطه با داستان بازی A Plague Tale: Requiem بگوم کم گفتم و اگه سازندگان نتونستن تو زمینه فنی یا هر زمینه دیگه‌ای انتظارات و برآورده کنن، به جاش در روایت داستان بی‌نظیر عمل کردن.

گیم‌پلی بازی A Plague Tale: Requiem

گیم‌پلی عنوان A Plague Tale: Requiem بر پایه مبارزات و حل پازل بنا شده است. پازل‌های بازی ساده هستند، اما نگران نباشید چرا که اصلا خسته کننده نمی‌شوند. دشمن‌های شما تشکیل شده از دسته‌های بزرگ موش‌ها و البته سربازانی هستن که در طول داستان با اون‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. فراموش نکنید که کرکتر شما یه دختر 15 ساله است، پس قرار نیست شمشیر به دست بگیره و مثل شوالیه‌های آموزش دیده مبارزه کنه و نکته جذاب بازی هم همین جاست که سازندگان بازی هم این موضوع رو به طور واقع‌گرایانه‌ای به تصویر کشیده‌اند.

یادتون نره که شما هیچ راهی برای کشتن موش‌ها ندارید و تنها با آتشه که میتونید از اون‌ها دوری کنید. البته بعضی وقتا هم می‌تونید از یک سری ترفند‌ها مانند ایجاد طعمه برای دور زدن اونها استفاده کنید. این روش با وجود این که دائمی نیست، اما بسیار کاربردی عمل می‌کنه و تنها باید محیط بازی رو به خوبی جست ‌و جو کنید. در بازی، یک سری پازل محیطی هم قرار داده شده که اگر چه زیاد تعداد اونها خیلی هم زیاد نیست، اما کیفیت قابل قبولی دارن و در گیم‌پلی بازی تنوع مورد نظر رو ایجاد می‌کنند.

A Plague Tale: Requiem

عنوان A Plague Tale: Requiem، از نظر بصری دست کمی از یک شاهکار نداره، بازی در لحظاتی، بهشت رو عملا برای شما به تصویر می‌کشه و شما رو به همراه Hugo در یک محیط سرسبز و رنگارنگ رها می‌کنه و شما رو مجبور می‌کنه تا از دنیای بازی لذت ببرید، تا حدی که ممکن است باعث شود زمان خودتون رو صرف عکس گرفتن از مناظر مختلف بازی کنید.

اما فراموش نکنید که بازی A Plague Tale: Requiem همونقدر که زیبا است، می‌تونه دنیاش رو براتون خیلی راحت و به سرعت به یک جهنم تاریک تبدیل کند. کافیه تا Hugo عصبانی و یا مضطرب بشه و اونجاست که در کسری از ثانیه، تمام بهشتی که در اون قدم می‌گذاشتید، با دریایی از موش‌های گرسنه روبرو میشوید.

در برخی از مواقع، ممکن است که بیش از صد‌ها هزار موش در روبروی شما ظاهر ‌شود و جالب اینن است که در این موقعیت، بازی حتی یک فریم هم افت نمی‌کند و به روونی، این لحظات در بازی سپری می‌شود. اتمسفر بازی A Plague Tale: Requiem همونطور که گفته شد، گاهی بسیار زیبا، گاهی بسیار خشن و گاهی بسیار ترسناک است و سازندگان توانسته‌اند تا با ایجاد یک توازن بین این موقعیت‌ها، با موفقیت‌ اون‌ها رو به تصویر بکشند و یک خاطره‌ی زیبا و به یاد ماندنی برای شما به ارمغان بیاورند.

ایرادات فنی A Plague Tale: Requiem

شاید الان به خودتون بگید که خب، تا الان که همه‌اش از زیبایی‌‌های بازی A Plague Tale: Requiem گفتیم، پس مشکل کار کجاست؟  متاسافانه الان وقت این شده که از بی‌دقتی تیم سازندگان در بخش فنی بازی بگیم. دقیقا در لحظاتی که شما غرق در بازی شدید و حس می‌کنید که هیچ نیرویی نمی‌تونه ارتباط شما و بازی رو قطع کنه، یک باگ بسیار آزاردهنده ظاهر می‌شود و همه چیز رو برای شما به راحتی خراب می‌کند.

شاید بشه گفت که تعداد این باگ‌ها زیاد نیست، اما تاثیر بسیار بدی روی روند بازی میذارند. مثلا، در یکی از چپترهای بازی باید سربازی در محیط ظاهر شود تا شما با اون مبارزه کنید. اما درست در همین لحظه اتفاقی می‌افته و اون هم چیزی نیست جز ناپدید شدن و یا بدتر کلا ظاهر نشدن این سرباز. حال شما می‌مونید و یک مرحله‌ی غیرقابل عبور و مجبور میشید تا اون مرحله رو از اول تکرار کنید.

یا در یه قسمت دیگه بازی، بازی از شما می‌خواد تا برای عبور از یک مکان، فلان دکمه رو فشار بدید، اما تا صبح بشینید و دکمه رو فشار بدید، متاسفانه اتفاقی رخ نمیده و باز باید مرحله رو از اول شروع کنید. یا جدا از این موارد ممکنه که در وسط بازی کرکتر شما در یک جسم به خصوص گیر کنه و باز هم کاری نمیتونین بکنین جز تکرار مرحله.

A Plague Tale: Requiem

اما استودیو Asobo اعلام کرده بود که قراره تعداد موش‌هایی که داخل صفحه می‌بینیم با افزایش باورنکردنی به عدد ۳۰۰۰۰۰ برسه، سازنده‌های بازی هم تقریبا به حرفشون تو این زمینه عمل کردن ( نه دقیقا بلکه تقریبا) و واقعا حجم موش‌هایی که در برخی از صحنه‌های A Plague Tale: Requiem خواهید دید فوق‌العاده زیاد است. اما اینجا یه سوال کاملا حیاتی پیش میاد، پرفورمنس بازی با وجود این افزایش آخ نمیگه؟ در حال حاضر مثل این که میگه و این مسئله رو خیلی راحت میشه توی کامنت‌های گیمرها در استیم و سایر پلتفرم‌ها دید.

نکته جالب این موضوع این جاست که این افت پرفورمنس فقط برای لحظاتی که تعداد موش‌ها زیاد می‌شوند نیست. حتی یک سیستم با کارت گرافیک 3060Ti با تنظیمات Ultra و DLSS Auto وقتی به محیط‌های شلوغ شهری میرسه تو بهترن حالت بتونه به شما 30 فریم بده. بهرحال از این نظر ما باید منتظر انتشار یک به‌روزرسانی و بهتر شدن پرفورمنس باشیم، چون بسیاری از کاربران بالا رفتن شدید دمای کارت گرافیک رو ئر هنگام تجربه بازی رو هم ذکر کرده بودند که مشکل خطرناکی به حساب میاد.

به عنوان جمع بندی باید بگم که برگ بنده عنوان A Plague Tale: Requiem داستان اونه و اگه که روایت زیبا و کارگردانی دوست‌داشتنی بازی نبود بدون شک بازی با نمرات بسیار کم‌تری مواجه می‌شد. فراموش نکنید که بیان چنین مواردی به این معنی نیست که بازی A Plague Tale: Requiem بازی بدی باشه، نه فقط انتظارات ما بیشتر بود و متاسفانه میسر نشد.

A Plague Tale: Requiem از دید منتقدین

A Plague Tale: Requiem

حالا نوبت این شده که نظر تعدادی از منتقدین معروف دنیای گیم رو هم در رابطه با عنوان A Plague Tale: Requiem ببینیم:

سایت VGC: امتیاز 4 از 10

عنوان A Plague Tale: Requiem یک ماجراجویی تقریبا پیچیده است که از مشکلات تکنیکال پرفورمنس و گیم‌پلی تکراری و خسته‌کننده به شدت رنج می‌برد. شاید قسمت مخفی‌کاری بازی به نظر لذت‌ بخش برسه و پازل‌هایی که از المان‌های تعداد زیاد موش‌ها بهره می‌برد، جذاب و درگیرکننده باشد، اما همچنان نمیشه که ایده‌های خود رو به اوج رسوند و از اون‌ها بهره برد. در کنار همه‌ی این‌ها، هوش‌مصنوعی بد کرکتر همراه تنها زمانی منطقی به نظر می‌رسه که کاراکترها با یکدیگر در حال صحبت کردن باشند.

سایت IGN: امتیاز 8 از 10

میشه گفت که عنوان  A Plague Tale: Requiem، یک ادامه‌ی فوق‌العاده برای یکی از بازی‌های ماجراجویی مورد علاقۀ من است که از هر نظر اون رو فراتر از نسخه پیشین خودش می‌برد. بازی تلاش زیادی برای متمایز کردن خودش نسبت به نسخه پیشینش از نظر مکانیک‌های گیم‌پلی نکرده، اما با یه داستان غم‌انگیز، اما عالی، گرافیک فوق‌العاده و لحظاتی که پر از جمعیت زیاد موش‌ها هستند، یک تجربۀ کاملا فراموش نشدنی رو میتونه برای گیمر به ارمغان مبیاورد. تنها ای کاش این ادامه میتونست کمی در زمینۀ سند باکس مخفی‌کاری بهتر عمل کنه و سازندگان اون ریسک‌های بیشتری رو قبول می‌کردند. اما در کل میشه گفت که ما با یک ادامۀ ارزشمند طرف هستیم.

سایت Gamespot: امتیاز 7 از 10

بازی A Plague Tale: Requiem در همون زمینه‌هایی پیروز و سربلنده که نسخه پیشینش پیروز و سربلند بود. اکشن-مخفی‌کاری بازی به وسیلۀ ابزارهایی که در اختیار گیمر قرار میگیرد، بهبود پیدا کرده و از طرفی مقیاس بزرگ‌تری هم داره تا بشه در حین عبور از دشمن‌های انسانی و موش‌ها، کمی اکتشاف هم کرد. موش‌ها همچنان فراموش‌ نشدنی‌ترین قسمت بازی هستن، مخصوصا حالا که تعداد اونها بیشتر هم شده است. عشق زیادی در داستان بازی A Plague Tale: Requiem  جریان داره، درسته که مشکلات گیم‌پلی همچنان در تبافت اصلی بازی دیده میشه و بدون شک بازی‌های مخفی‌کاری بهتری هم در بازار وجود دارن، اما ویژگی‌هایی مثل محیط منحصر به فرد، داستان‌سرایی ویژه و فرانسۀ موش‌زدۀ قرن 14، مواردی هستن که میتونن این عنوان رو برای شما جذاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید