نگاهی به نسخه کامل بازی Grounded

Grounded

همونطور که احتمالا میدونید بالاخره بازی Grounded از حالت Early Access در اومده و نسخه کامل بازی توسط شرکت Obsidian و به دست مایکروسافت به صورت انحصاری بر روی ویندوز و کنسول ایکس‌باکس منتشر شده است و با توجه به توئیتی که استودیوی بازی سازی Obsidian به مناسبت دومین سالگرد بازی Grounded در صفحه خود منتشر کرد، تیم سازندگان بازی به شکل جدی مشغول اضافه کردن جزئیات بیشتر و غافلگیری‌های جدید به این عنوان بودن که حالا با منتشر شدن بازی خیلی راحت میتونید شاهده این جزئیات جذاب و جدید بازی باشید.

نسخه 1.0 بازی که میشه همون نسخه کامل بازی Grounded زمان زیادی نیست که عرضه شده و برای همین هم امروز قراره که در این مقاله به بررسی جزئیات اضافه شده به این بازی بپردازیم و یک نگاه کلی و کوتاه به روند بازی داشته باشیم، پس با من در نقد و بررسی بازی Grounded همراه شوید.

اگه که به هر دلیلی موفق نشدین که نسخه Early Access بازی Grounded رو تجربه کنید و هیچ نظری ندارید که اصلا داستان چیه، نگران نباشید چون مثل همیشه ما با داستان بازی شروع میکنیم؛

نکته‌ای که داستان این بازی رو جذاب کرده اینه که، داستان بازی از زاویه متفاوتی روایت میشه که شاید خیلی از ماها همیشه دلمون میخواست که ببینیم. در بازی Grounded  کرکترهای بازی در یک دنیای واقعی زندگی می‌کنن، اما با یک تفاوت بزرگ، اون تفاوت چیه؟ این کرکترهای بازی به اندازه یک حشره کوچیک شدن و تمام محیط‌های اطرافشون نه تنها خیلی بزرگ بلکه حتی متفاوت‌تر از همیشه به نظر میرسند. پس شاید تو نگاه اول همه چی خیلی فانتزی و زیبا به نظر برسه اما فراموش نکنید که وقتی که اندازه یه مورچه کوچیک باشید و بخواید داخل یک باغچه راه برید، حتی یک سوسک کوچولو هم میتونه برای شما به یک هیولای کاملا وحشتناک تبدیل بشود.

Grounded

تیم سازندگان بازی Grounded خیلی خوب تونستن یک محیط فانتزی و جذاب رو طراحی کنند، به شکلی که همین طراحی اینقدر ارزش داره که بخواید فقط به خاطر دیدن این محیط بازی رو تجربه کنید، اما داستان بازی هم جالب به نظر میرسد. داستان بازی این جوریه که کرکتر شما برای انجام یه سری آزمایشات علمی، با استفاده از یک دستگاه عجیب و غریب به خواست خودش کوچیک شده اما بر خلاف چیزی که حدس میزدید، بعد این موضوع به یه مشکلی برخورد میکنید که دیگه نمیتونید به سایز قبلی خودتون برگردید و برای همین دیگه هیچ راهی ندارین جز این که با چالش‌های زندگی در اندازه یک مورچه دست و پنجه نرم کنید.

گیم‌پلی Grounded

جدا از داستان جالب عنوان Grounded، شما میتونید در گیم‌پلی این بازی هم ویژگی‌های جذاب زیادی رو ببینید، که اولین این ویژگی‌ها تغییر سبک بازی است. استودیوی بازی سازی Obsidian متخصص ساخت بازی‌های نقش آفرینی بزرگی بوده است مثل بازی جذاب Outer world، اما عنوان جدید این استودیو یعنی Grounded، این باز در سبک بقا یا همون Survial ساخته شده؛ یعنی شما به عنوان بازیکن‌ باید به همراه دوستانتون تلاش کنید که از طریق ساخت اسلحه و پناهگاه و سایر امکانات مختلف، با خطرات موجود در دنیای جذاب این بازی مقابله کنید و زنده بمونید. البته بدون شک در این بازی ما شاهد المان‌های نقش آفرینی و همچنین شبیه‌سازی هم هستیم، اما این المان‌ها به قدری کمرنگ هستند که تفاوتی در سبک اصلی بازی ایجاد نمی‌کنند.

Grounded

دوربین بازی به صورت پیش فرض دارای زاویه اول شخص است؛ و این موضوع به محض ورود شما به بازی باعث میشه که خیلی بیشتر در دنیای بازی Grounded غرق بشید، اما خب میتونید بازی رو به صورت سوم شخص هم تجربه کنید اما اگه میخواین واقعا از چشم یک مورچه دنیا رو ببینید پیشنهاد من اینه که اول شخص بازی کنید. به طور کلی شما نه تنها باید در قسمت‌های مختلف این دنیای شگفت‌انگیز به جستجو بپردازید و با ساخت و ساز، برای زنده موندن خودتون و هم تیمی‌هاتون تلاش کنید بلکه باید راز بازی رو هم پیدا کنید تا بتونید دوباره به شکل عادی خودتون برگردید. شاید با خودتون بگید که خب گرافیک بازی ظاهری کارتونی داره پس نباید بازی سختی به نظر بیاد، اشتباه نکنید چرا که درجه سختی گیم پلی بازی Grounded به هیچ وجه شوخی‌بردار نیست، به شکلی که بعد از چند ساعت بازی کردن با دیدن یه عنکبوت ممکنه فریادتون بلند شه. جدا از حشراتی که دیگه براتون تبدیل به یک هیولا شده‌اند شما باید همیشه حواستون به میزان گرسنگی و تشنگی کرکترتون هم باشد، چون که اگر که به این‌ها دقت نکنید، خیلی راحت ممکنه که کرکترتون جون خودش رو از دسته بدهد. پس در نتیجه همین برطرف کردن گرسنگی و تشنگی و یافتن به موقع غذا و آب قابل نوشیدن یک قسمت مهمی از گیم پلی بازی رو تشکیل می‌دهد. برای این کار هم شما می‌تونید از قطرات شبنمی که روی برگ‌ها جمع شده‌اند برای نوشیدن استفاده کنید یا با کشتن و پختن حشرات کوچکتر، از اون‌ها تغذیه کنید.

Grounded

همونطور که بالاتر هم کمی به اون اشاره کردیم مثل سایر  بازی‌های سبک بقا (Survival)، یکی از ویژگی‌های اصلی گیم پلی در این عنوان ساخت پناهگاه است. شما باید هرچه سریع تر سعی کنید وسایل لازم برای ساخت یک پناهگاه خوب رو جمع‌آوری کنید و به کمک دوستاتون یک ساختمان محکم بسازید تا شاید این پناهگاه بتونه از شما در برابر خطراتی مثل حشرات غول‌پیکر محافظت کند. در بازی Grounded بیشتر از هر چیز دیگه‌ای با حشرات روبرو میشید، که نکته جذاب بازی اینه که این‌ حشرات دقیقا شبیه دنیای واقعی طراحی شده‌‌اند و حتی رفتارهای طبیعی خودشون رو داخل بازی دارند. جدا از این در بازی شما ممکنه که شاهد درگیر شدن دو حشره با یکدیگه هم باشید، چرا که  Grounded یک دنیای کاملا شبیه سازی شده است؛ یعنی حتی زمانی که شما در یک محیط حضور نداشته باشید، حشرات در اونجا به زندگی طبیعی خودشون ادامه می‌دهند. پس بدون شک در طول بازی ممکنه که زیاد براتون پیش بیاد که با صحنه مبارزه دو حشره مواجه شوید و همین صحنه‌ها میتون به خوبی نشون بدن که زندگی این موجودات به طور کامل شبیه سازی شده است و اون‌ها در یک دنیای کاملاً باورپذیر زندگی می‌کنند. جدا از این مضوع نکته جالب‌تر بازی Grounded این  است که تمام گیاهان بازی هم به طور مداوم در حال رشد هستند. البته مثل دنیای واقعی این رشد با سرعت خیلی آرومی اتفاق می‌افتد؛ اما اگه که بعد از گذشتن مدتی به یک منطقه برگردید، خیلی راحت متوجه تغییرات گیاهان اون منطقه خواهید شد.

دنیای بازی Grounded

مورد بعدی که باید به اون اشاره کنیم تنوع حشرات موجود در بازی Grounded هست، که در نوع خودش واقعا بی‌نظیر است. شما در طی فرایند بازی با انواع مورچه‌ها، مگس‌ها، عنکبوت‌ها و کفشدوزک و حتی شاپرک و سوسک‌ها روبرو خواهید شد. توجه داشته باشید که هر چه شما به مراحل بالاتر برسید، رفتار این حشرات نیز با شما تهاجمی‌تر می‌شود، چرا که این حشرات شما رو به چشم یک تهدید می‌بینند و ممکن است که به صورت گروهی هم به شما حمله کنند.

گشت و گذار در دنیای جداب این بازی شما رو بدون شک با شگفتی‌های زیادی روبرو می‌کند. فراموش نکنید که در این دنیای جذاب و خطرناک شما باید همیشه به دنبال جمع آوری منابع به درد بخور بازی باشید، جمع کردن شاخه‌ها و سنگ‌های کوچک یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که باید در این بازی انجام بدید. با استفاده از این منابع شما می‌تونید آیتم‌های مختلفی مثل انواع سلاح، زره، ماسک و … بسازید. مثلاً از ترکیب یک شاخه کوچک با شیره درخت، میتونید شما مشعل بسازید و از اون برای روشنایی در شب و همچنین دور کردن حشرات استفاده کنید یا حتی برای رفتن به دل غارها از اون استفاده کنید. شما از هرچیز این بازی میتونید به نفع خودتون استفاده کنید برای مثال شما با جمع کردن اسکلت حشرات مختلف میتونید انواع زره‌های قدرتمند رو بسازید.

Grounded

در اینجا هم قرار است که نمرات و نظرات برخی از منتقدین بزرگ رو در رابطه با نسخه نهایی بازی Grounded رو بررسی کنیم:

سایت Gamespot: امتیاز 8 از 10

شاید عنوان Grounded بهترین بازی در سبک خودش نباشه و بیشتر گیم‌پلی اون رو قبلتر هم در سایر عناوین موجود در این سبک دیده باشیم، اما با این حال، این بازی از چیدمان خوبی بهره برده و همین موضوع باعث شده است که تنها یک عنوان ماجراجویی کودکانه نباشه و بتونه بیشتر از اکثر هم‌سالانش به چشم بیاد  و در مجموع میشه گفت که عنوان Grounded خیلی زیبا یک سری مناظر آشنا رو از زاویه مختلف و به روشی جدید به ما نشون میدهد.

سایت Windows Central: امتیاز 9 از 10

این عنوان جذاب تونست که نسخه Early Access خودش رو با یک به‌روزرسانی نهایی به پایان برسونه تا ساعت‌ها محتوای جدید و تازه رو به این بازی اضافه کنه و در نتیجه بتونه به یکی از بهترین بازی‌های سال 2022 تبدیل بشود. بدون شک این بازی برای سال‌های آینده الهام‌ بخش عناوین دیگر در سبک بقا (Survial) خواهد بود.

سایت Game Machine: امتیاز 8 از 10

عنوان Grounded یک بازی جذاب در سبک بقاست و از نظر گیم‌پلی هم تونسته خوب عمل کنه و مواردی رو به دست شما میسپارد که با استفاده از اون‌ها شما بتونید تا بازی رو مطابق با نیاز خودتون شخصی‌سازی کنید.

سایت Attack Of The Fanboy: امتیاز 9 از 10

عنوان Grounded یک تجربه‌ی جذاب در سبک Survival است که المان‌های اکتشاف، ساخت و ساز و بقا رو در یک بسته بزرگ ترکیب کرده است. گزینه‌های زیادی برای بازیکن‌هایی که علاقه دارند در دنیای بازی غرق شوند وجود دارد و هر شخصی که قصد داشته باشد شرایط عجیب و غریب بخش چند نفره رو تحمل کند، مطمئناً ساعت‌ها از این بازی لذت خواهد برد.

Grounded

سایت Attack Of The Fanboy: امتیاز 9 از 10

عنوان Grounded اثری است که میدونه خودش رو به چه شکلی جذاب نشون بدهد. با نادیده گرفتن خط داستانی بازیکه به سختی می‌تونه شما رو درگیر خودش کند و سطح فنی اون که متاسفانه با تولیدات مدرن همخونی ندارد، اثر جدید استودیو Obsidian می‌تونه هر بازیکنانی رو خیلی راحت مجذوب خودش کنه و ساعت‌ها سرگرم کند.

سایت CogConnected: امتیاز 8.7 از 10

شاید بشه گفت که عنوان Grounded نتونسته چیزهای جدیدی رو در سبک بقا ارائه کند، اما با این حال یک بازی به شدت سرگرم‌کننده است و راه طولانی رو در جهت جلوه دادن چیزهای آشنا اما به روشی مختلف رو پیش می‌برد. اکتشاف در دنیای بازی Grounded بسیار جذاب است و به راحتی میشه ساعت‌ها در اون سرگرم شد. روند بازی کارش رو خیلی خوب انجام می‌دهد، اما مسیر چندان پیچیده‌ای ندارد، بنابراین شما همیشه آزاد هستید که به هر نوعی که دوست دارید وقت خودتون رو صرف کنید و از بازی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید