معرفی بازی MultiVersus؛ هیجان رایگان

MultiVersus

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که ممکن است چه اتفاقی بیافتد اگر که قهرمانان دنیای DC با قهرمانان بامزه‌ی کارتون‌های دوران کودکی ما در یک دنیا با یکدیگر مبارزه کنند؟ شاید تا مدتی پیش این موضوع کاملاً یک تصور دور از ذهن بود و اگر در دورانی که کارتون‌های  Adventure Times، Looney Tunes یا تام و جری را مشاهده می‌کردیم، شخصی از ما می‌پرسید که میدونستی شخصیت‌های این کارتون‌ها قرار است سال‌ها بعد با ابرقهرمان‌هایی مثل سوپرمن و بتمن بجنگند، بدون شک به آن شخص می‌‌خندیدیم.

اما دیگه مهم نیست که این تصور چه قدر به دور از ذهن بوده است چرا که این اتفاق به شکل یک بازی ویدیویی به نام MultiVersus رخ داده است و این بازی یک اثر کاملاً دیوانه وار است.

شاید بتوان گفت که بحث جهان‌های موازی امروزه چه در میان بازی‌های ویدیویی و چه در میان فیلم‌های سینمایی بسیار داغ است و وجود بی‌نهایت دنیا با حالت‌های مختلفی که در هر کدام شرایط می‌تواند متفاوت باشد را تا به حال بارها در فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم و حتی در بازی‌های ویدیویی نیز تلفیق دنیاهای مختلف چند باری اتفاق افتاده و شاهد تداخل و تعامل کاراکترهای محبوب سری بازی‌هایی در آن‌ها بوده‌ایم در نتیجه ایده‌ی ساخت چنین بازی‌ای یک ایده‌ی کاملاً جدید هم نبوده است اما تا به حال هرگز یک عنوان سکوبازی مبارزه‌ای یا همان Platform Fighting با این شخصیت‌های محبوب و این گرافیک بامزه‌‌ نداشته‌ایم.

اما نکته‌ای که باعث نگرانی یک سری از طرفداران این بازی شده بود این موضوع بود که از آن جایی که بازی قرار بود رایگان عرضه بشود، ممکن بود دوباره شاهد یک سری مشکلات باشیم که برای اکثر بازی‌های رایگان رخ میدهد مثل پشتیبانی ناقص، عدم جذب بازیکن، قطع پشتیبانی و به‌روزرسانی دیر به دیر و صده‌ها مورد دیگر. اما خب الان که مدتی از انتشار بازی میگذره چه به سر بازی آمده است؟ آیا بازی MultiVersus از آن کیفیت مناسبی که گفته بودیم برخوردار شد؟ یا خیر؟ در این مقاله قرار است به بررسی این بازی بامزه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

دنیای جذاب MultiVersus

MultiVersus

خب اگر که مثل همیشه بخواهیم با داستان بازی شروع کنیم باید بگوییم که خوشبختانه یا متاسفانه هیچ حالت داستانی‌ای در این بازی وجود ندارد یعنی حتی یک داستان کوتاه و ساده هم دیده نمیشود که شاید بتواند دلیل دوره هم جمع شدن این کرکتر‌های محبوب را کمی توضیح دهد. اما به هر حال این تصمیم سازندگان بوده و نمیتوان خیلی از این موضوع ناراحت شد چرا که شاید سازندگان هیچ وقتی را روی حالت داستانی بازی نگذاشته‌ باشند اما روی دیگر قسمت‌های بازی بسیار کار کرده‌اند و یک مود ناقص به آن اضافه نکرده‌اند.

اما به شخصه احساس میکنم که پتانسیل زیادی را اینجا از دست داده‌اند چرا که مطمئناً همه ما دوست داشتیم که ببینیم جمع شدن این همه شخصیت عالی و محبوب باعث خلق یک داستان کمدی جالب شده‌اند. اما در کل قسمت شرح داستان بازی در نقد و بررسی ما از MultiVersus وجود نخواهد داشت.

در نگاه اول به بازی MultiVersus ممکن است شما را به یاد بازی Nickelodeon All-Star Brawl بیاندازد و شاید تا حدودی این دو بازی به یک دیگر نزدیک باشند اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت ویژه‌ای کنید این است که صدا گذاری اکثر کاراکترهای حاضر در بازی توسط صدا پیشه‌های اصلی خودشان صورت گرفته است، که ما چنین چیزی را در بازی Nickelodeon All-Star Brawl ندیدیم و همین موضوع میتواند جذابیت بازی را به راحتی چند برابر کند. پس با توجه به این نکته در عنوان جدید وارنر بروز برای مثال اگر که شما با شخصیت آریا استارک بازی کنید صدای میسی ویلیامز را خواهید شنید.

صدا گذاری شخصیت بتمن هم به دست کوین کانروی انجام شده است که در سری انیمیشن‌های بتمن در دهه 90 ایفای نقش کرده است. بر اساس چیزی که قبل از عرضه بازی داریم می‌بینیم، با توجه به این جزئیات کوچک اما جذاب به احتمال خیلی زیاد عنوان MultiVersus میتواند در میان بزرگ‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین کراس اورهای تاریخ جایی برای خود باز کند.

اما نوبتی هم باشد نوبت به گیم‌پلی جداب بازی میرسد، گیم‌پلی MultiVersus با این که خیلی ساده طراحی شده است، اما میتواند کاملاً پیچیده باشد. میتوان گفت که در این اثر شما با یک یادگیری آسان اما تسلط سخت واقعی روبرو هستید که در بعضی اوقات می‌تواند حتی شما را برای به دست آوردن تسلط کامل به گیم‌پلی بازی ناامید کند. اما چه چیزی باعث این ویژگی عجیب گیم‌پلی بازی MultiVersus شده است؟

گیم‌پلی MultiVersus

MultiVersus

همانطور که گفتیم گیم‌پلی بازی به قدری ساده است که در چند خط میتوان آن را به طور کلی توضیح داد:

شما با هر قهرمانی که در حال بازی کردن باشید با فشردن یک دکمه کرکترتان ضربۀ مشت را به دشمنان وارد می‌کند و با فشردن دکمه‌ی دوم قابلیت مخصوص آن قهرمان را فعال میشود، میماند 2 دکمه دیگر که با یکی جاخالی خواهید داد و با دیگری شخصیت شما می‌پرد و تمام؛ کل گیم‌پلی بازی در همین 4 دکمه خلاصه شده است.

اما زیبایی گیم‌پلی بازی وقتی است که بر اساس استفاده شما از جهت‌ها و ترکیب این دکمه‌ها اتفاق‌های خاصی رخ میدهد. همین موضوع میتواند نقش اساسی در مرگ یا زندگی شما داشته باشد چرا که شما باید به خوبی بدانید که چه زمانی از قابلیت مخصوص خود استفاده کنید یا ضربات مشت و قابلیت خود را چه موقع و با کدام جهت‌ها ترکیب کنید تا حریف خود را به بیرون از مپ پرتاب کنید.

یکی دیگر از نکات جدید و جذاب گیم‌پلی بازی MultiVersus که میتواند آن را از عناوین هم سبک خود پیشرفته‌تر کند؛ پرک‌ها (Perks) هستند، که علاوه بر بیشتر کردن جذابیت بازی میتواند تاثیر زیادی بر روی نتیجه مسابقات شما نیز بگذارد. هر کدام از شخصیت‌های بازی سه دسته پرک منحصر به فرد دارند که به پرک‌های حمله‌ای، دفاعی و Non-Damage (مانند سرعت حرکت و جاخالی) تقسیم می‌شوند، که شما برای آزاد کردن این پرک‌های خاص باید به سطح مشخصی برسید که این موضوع تنها با بازی کردن با آن شخصیت ممکن است رخ دهد.

جدا از این سه دسته‌ای که نام برده شدند، هر کرکتر بازی 2 الی 3 Signature Perk نیز دارد. که این پرک‌ها‌ی اساسی کاملا مختص آن شخصیت هستند و براساس ویژگی‌های او طراحی شده‌اند. نکته دیگری که باید به آن نیز دقت کنید این است که اگر شما و هم‌تیمی‌تان، هر دو از یک یا چند پرک مشترک استفاده کنید آن پرک‌ها تقویت شده و اثر بیشتری بر روی شخصیت شما یا حریف‌هایتان میگذارد.

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، این بازی یک اثر در سبک مبارزه‌ی سکوبازی است که در این سبک معروف‌ترین عناوین، Brawlhalla و Smash Bros هستند اما بر اساس گفته‌های تیم سازندگان بازی MultiVersus در این عنوان تیم سازنده بیشتر تمرکز خود را بر روی مبارزات 2 به 2 گذاشته‌اند. البته برای بازیکنانی که ترجیح آن‌ها تنها مبارزه کردن است هم تیم سازنده گزینه مبارزات تک به تک را در منوی بازی قرار داده است و شاید بازی تیمی گزینه بهتری به‌نظر برسد، اما بازی شما را مجبور نخواهد کرد که فقط این مد را بازی کنید.

در این سبک بازی‌ها، شما شاهد حضور 4 قهرمان یا بیشتر در یک میدان نبرد هستید که در یک مبارزۀ دوبعدی سکوبازی باید یکدیگر را از بین ببرند و برنده این مسابقات این گونه انتخاب میشوند که تیم یا فرد باقی‌مانده در محیط بازی پیروز مسابقه اعلام خواهد شد.

شخصیت‌های قابل بازی MultiVersus

MultiVersus

شخصیت‌های بسیاری را همین الان هم میتوان در بازی دید مثل آریا استارک، بتمن، باگز بانی، هارلی کویین، شگی، جیک، سوپرمن، واندر وومن و تام و جری و … اما به دلیل ماهیت و ساختار این عنوان، دنیای بازی MultiVersus دائم در حال گسترش خواهد بود و کاراکترها و دنیاهای جدیدی به آن اضافه خواهد شد، چرا که قرار نیست این بازی به همین تعداد شخصیت اکتفا کند و طبق گفته سازندگان قرار است به شکل تدریجی شخصیت‌های متفاوت بسیاری به MultiVersus اضافه شود و در آینده تعداد بیشتری از کاراکترهای محبوب و کارتونی به جمع آن‌ها ملحق می‌شوند تا با استفاده از قابلیت‌های جدید و منحصر به فرد هرکدام بتوانید تجربه لذت بخشی داشته باشید.

در لیست زیر تعدادی از شخصیت‌های فعلی این بازی به همراه صداپیشه‌ی هر کدام قرار داده‌ایم:

Batman (از جهان DC) – صداپیشگی کوین کانروی با

Superman (از جهان DC) – صداپیشگی جورج نیوبرن با

Wonder Woman (از جهان DC) – با صداپیشگی ابی تروت

Harley Quinn (از جهان DC) – صداپیشگی تارا استرانگ با

Shaggy (از Scooby-Doo) – با صداپیشگی متیو لیلارد

Bugs Bunny (از Looney Tunes) – صداپیشگی توسط اریک باوزا با

Arya Stark (از Game of Thrones) – صداپیشگی میزی ویلیامز با

Jake the Dog (از Adventure Time) – با صداپیشگی جان دی ماجی

Finn the Human (از Adventure Time) -با صداپیشگی جرمی شادا

Steven Universe (از Steven Universe) – با صداپیشگی دانیل دیونر

تام و جری  –  با صداپیشگی اریک باوزا

Velma (از Scooby-Doo) – با صداپیشگی کیت موکوچی

شیطان تاسمانی، با نام مستعار Taz (از Looney Tunes) – با صداپیشگی جیم کامینگز

سخن آخرMultiVersus

در آخر باید به یکی از جذاب‌ترین نکات بازی اشاره کنیم یعنی وجود میدان‌های نبرد زیبا و چشم‌نوازی بازی که هر کدام از این محیط‌ها مربوط به یکی از دنیاهای شخصیت‌های بازی هستند، برای مثال غار بتمن، خانه‌های نفرین‌شده در سریال اسکوبی دو، قلعه درختی و… که هر کدام از این محیط‌ها به شکلی زیبا و کارتونی طراحی شده‌اند و ویژگی خاص خود را دارند برای مثال در خانه‌ی نفرین شده اسکوبی دو شما ابتدا باید دیوار‌های خانه را خراب کنید تا بعد از آن بتوانید حریف‌تان را به بیرون از میحط پرتاب کنید.

فعلاً نزدیک به 7 میدان مسابقه برای مسابقات دو الی چهار نفره و تقریباً 3 میدان مسابقه ویژه مسابقات دو نفره توسط تیم سازندگان طراحی شده است که البته میدان‎های دونفره نیز همان میدان‌های چهارنفره هستند اما با یک سری تغییراتی که آن ها را مخصوص مسابقات دونفره کرده است. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ممکن است در طول بازی آیتم‌هایی بر روی زمین و یا در آسمان ظاهر ‌شوند که شما با گرفتن آن‌ها می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید