بررسی بازی Thymesia؛ ترکیب طاعون و دارک سولز

Thymesia

این چند سال اخیر تعداد بازی‌هایی که آن‌ها را بر اساس آنچه که میازاکی پایه گذاشته، که اصطلاحاً به آن سولز-لایک میگن، افزایش چشم گیری پیدا کردن و در این مدت شاهده تجارتی چشم‌گیر بودیم که نصیب همین بازی‌های سولز-لایک کوچک و بزرگ می‌شد. زمانی که بخوایم در رابطه با عنوان جدید Thymesia صحبت کنیم باید مقداری از سری محبوب و جذاب دارک سولز (Dark Souls) فاصله بگیریم، و بیشتر به سمت عناوینی مثل سکیرو (Sekiro: Shadows Die Twice) برویم و در ادامه خواهم گفت چرا؟ پس با ما همراه شوید تا بیشتر با بازی Thymesia آشنا شویم.

اگر تا به الان نگاهی به بازی Thymesia انداخته باشید مطمئنا متوجه این موضوع شدین که این بازی به طور واضح از دو عنوان شناخته شده‌ی From Software یعنی: Bloodborne (محیط تاریک و ترسناک آن) و Sekiro: Shadows Die Twice  ( گام‌های سریع و تمرکز بر روی دوئل) الهام گرفته است. مانند عنوان Bloodborne، بازی Thymesia نیز در رابطه با یک جنگجوی کاملاً تنها است که در یک دنیای طاعون زده سرگردانه و به دنبال راهی برای فرار از این دنیا و نجات جون خودش است، دنیایی که همه افراد مبتلا در آن به گونه‌ای به یک قاتل دیوانه و تشنه به خون تبدیل شدند، پس طبیعتاً هر کسی با یک نگاه میتونه شباهت زیاد دنیای این اثر رو به بازی Bloddborne رو به وضوح ببیند.

همونطور که بالاتر گفتیم بازی Thymesia هم مثل بسیاری از بازی‌های سولزلایک دیگه، شما رو بارها داخل موقعیتی عجیب و غریب بدون توضیح قرار میده و به شما اجازه میده تا در طی مسیر کشف دنیای بازی و کشتن تمامی افرادی که در آنجا پیدا می‌کنید، کم کم به این نتیجه برسید که با چه چیزی روبرو هستید.Thymesia

دنیای سیاه Thymesia

به طور کلی اگه بخوایم خیلی خلاصه و ساده بگیم که شما در بازی Thymesia  با چه چیزی روبرو خواهید شد باید بگیم که یک دنیای طاعون زده که نه به انسان ها و نه به حیوانات رحم داشته و اونها رو به طور کلی تغییر داده و حالا تنها چیزی که از اونها به جای مونده فقط یک سری هیولاهای ترسناک است و شما وظیفه دارید که هرطور که شده سعی کنید جلوی این طاعون را بگیرید.

در طی مسیر بازی با NPC های زیادی روبرو نخواهید شد و همین دو، سه شخصیتی هم که با آن‌ها روبرو میشوید تاثیر چندانی در روند داستان ندارند. علاوه بر آن نتیجه‌ی تعامل داستان و محیط اصلا جالب نیست و صرفاً شاهد یک بازی با یک روند خطی محض هستیم که در آن باید خاطرات جدید را انتخاب کنید، به انتهای آن‌ها برسید و پایان. در نتیجه میشه گفت که سازندگان بازی Thymesia به راحتی تمام پتانسیل و فرصت‌هایی که در روند داستان‌سرایی وجود داشته را نادیده گرفته‌‌اند. روی طراحی محیط‌های بازی نیز اون قدرها هم که باید وقت گذاشته نشده چرا که از نظر طراحی، نورپردازی و رنگ ‌بندی اکثراً با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند و تنها چیزی که به چشم شما می‌آید چیزی جز محیط‌های تنگ و تاریک و مخوف نخواهد بود.

و نکته بدتر این داستان این است که با این که اکثر محیط‌های بازی کوچک و تنگ هستند، اما با این حال بازی بارها شما را به همان محیط‌های تکراری برمیگرداند تا شما با دشمنانی جدید در همان محیط‌های قدیمی مبارزه کنید و موضوع عذاب‌آور این است که، اگر که شما نخواهید این مأموریت‌های فرعی رو انجام بدید، متاسفانه چندتا باس‌فایت جذاب و بخش‌هایی از خاطرات شخصیت اصلی داستان را نیز از دست خواهید داد.

اما برخلاف داشتن محیط‌های تکراری و یکسان، قشنگ مشخص است که استودیو سازنده بازی یعنی OverBoarder برای طراحی انیمیشن‌ها و سناریو‌های مبارزات باس فایت‌ها وقت و ظرافت زیادی به خرج داده‌ و خوشبختانه سینماتیک‌هایی که در مواجهه با باس‌فایت‌ها پخش می‌شوند بسیار تماشایی و هیجان‌انگیز هستند و حتی قبل از رسیدن به هر باس فایت در طول مسیر رفرنس‌های جالبی به آن‌ها داده می‌شود که باعث میشود شما برای ملاقات با آن باس‌فایت مشتاق‌ بشوید.

مکانیزم‌های گیم‌پلی

Thymesia

الان که با داستان کلی بازی و رنگ و بوی آن آشنا شدید وقت این رسیده که نگاهی به گیم‌پلی بازی نیز بیاندازیم، اگر بخواهیم در یک جمله گیم‌پلی این عنوان را بیان کنیم باید گفت که گیم‌پلی بازی Thymesia  ساختاری تهاجمی دارد. که شاید شما با شنیدن این موضوع نه تنها ناراحت نشوید بلکه حتی خوشحال هم بشید اما صبر کنید چرا که این ساختار تهاجمی شاید در ابتدا برای شما بسیار دلنشین و جذاب به نظر برسد، اما متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی درست به آن در ادامه‌ی مسیر بازی باعث می‌شود تا هیچ گونه پختگی در گیم‌پلی بازی مشاهده نکنیم.

نکته‌ای که شاید برای برخی از شما ها یک نکته مثبت باشد این است که در عنوان Thymesia شما ترس و هیجانی که از شکست خوردن در سایر آثار سولزلایک داشتید رو نخواهید داشت اما با وجود لذت بخش بودن این موضوع، متاسفانه بعد از مدتی شما به خودتون میاید و میبینید گیم‌پلی بازی Thymesia شما را در شرایطی تکراری و فاقد هرگونه چالش خاصی رها کرده است و حتی ممکن است که شما هیچ لزومی برای بررسی و امتحان کردن آیتم‌ها و عناصر مختلف نقش آفرینی در بازی نبینید که خب این یک ضعف بسیار بزرگ در این سبک به حساب می‌آید.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه این اثر در گیم‌پلی نسبت به گیم‌پلی سایر عناوین سولزلایک این است که در گیم‌پلی بازی Thymesia  نوار Stamina حذف شده است که بدون شک همین موضوع تاثیر بسیاری در تهاجمی شدن روند گیم‌پلی بازی دارد. علاوه بر آن شما در این بازی قابلیت دفاع به کمک سپر رو ندارید و تنها براساس سیستم Dodge یا همون جا خالی دادن میتونید حملات دشمن‌ها رو دفع کنید. از سمتی این بازی گیم‌پلی یک بازی سولزلایک را ندارد و بیشتر شبیه به بازی‌های هک اند اسلش است اما این اثر هرگز به خاطر ژانر انتخاب شده‌اش نمی‌تواند در ردیف آثار هک اند اسلش قرار بگیرد و به همین دلیل این امر موجب عدم هویت درست این بازی شده است.

نقد برخی منتقدین از Thymesia

Thymesia

قبل از رسیدن به یک جمع بندی در رابطه با بازی Thymesia گفتم بهتره که از نگاه برخی از منتقدین نیز به این اثر نگاهی انداخته باشیم:

وبسایت GameSpot:

از نظر گیم اسپات، همانطور که من هم گفتم ایده‌ها و مکانیک‌های بازی در هنگام مبارزه با برخی از باس فایت‌ها بسیار به یاد ماندنی و عالی به نظر می‌رسند، اما این در حالی است که بر روی برخی از المان‌های بازی به طور کلی خوب کار نشده‌ است. به گفته گیم اسپات Thymesia توانسته که با ایجاد یکسری تغییرات در منابع الهامش یک تجربه‌ای شاید کوتاه اما هوشمند و ارزشمند در سبک سولزلایک ایجاد کند.

وبسایت Destructoid:

طبق گفته‌ها Destructoid این اثر از بیان منابع الهام خود خجالت نمی‌کشد و مقایسه این بازی با عناوین شاهکار سولزبورن هم به این بازی تا حدودی کمک کرده و هم آسیب زده. اما با وجود این موضوع میتوان گفت که هر طرفدار سولزلایکی که بخواد مشکلات کمبود بودجه را نادیده بگیرد، برای اون این بازی یک اثر عالی برای گذراندن یک آخر هفته‌ی غم‌انگیز خواهد بود. طبیعتاً بازی در برخی از بخش‌های کلیدی مشکلاتی دارد، اما کنترل راضی‌کننThymesiaده، مبارزهای لذت بخش و اتمسفر سنگین بازی ارزش تجربه کردن رو دارند.

سخن پایانی

 

در آخر میشه گفت که بازی به عنوان یک اثر سولزلایک می‌تونه طرفدارای این سبک رو راضی کند. مبارزهای بازی از نظر خیلی‌ها جذاب بوده‌ و از طرفی هم مشکلاتی مثل نبود یک داستان جذاب، باگ‌های فنی و طراحی مراحل نه چندان باکیفیت هم به گوش می رسد، اما یک نکته فوق‌العاده مهم که نباید اون رو فراموش کنیم اینه که این بازی توسط تنها 7 نفر ساخته شده پس نمیشه توقع یک اثر AAA از اون داشت.

نکات مثبت بازی Thymesia :

  • گیم‌پلی تهاجمی و مبارزات درگیر‌کننده
  • باس‌فایت‌های مطلوب با سینماتیک‌های جذاب
  • تنوع قابل قبول دشمن‌ها

نکات منفی:

  • محیط‌های کوچک و نه‌چندان متنوع بازی
  • گرافیک فنی متوسط
  • عدم خلاقیت هنری در دیزاین مراحل و مکان‌ها
  • داستانی ضعیف با تعداد شخصیت‌های کم‌

دیدگاهتان را بنویسید