بررسی کوتاه God of War Ragnarok؛ غول مرحله آخر پلی استیشن

God Of War Ragnarok

بالاخره بعد از کلی انتظار جدید‌ترین عنوان از سری محبوب گاد آف وار با اسم God of War Ragnarok در تاریخ 9 نوامبر 2022 عرضه شد و نه تنها به اندازه نسخه قبل خودش بلکه حتی بیشتر، تونست سیل نظرات مثبت منتقدان صنعت بازی رو به سمت خودش جلب کند. این بازی توسط استودیو Santa Monica ساخته شده و Sony Interactive Entertainment اون رو عرضه کرده است. این بازی مثل نسخه‎‌های قبل خودش به صورت کاملا انحصاری برای کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر شده و عملکرد خیلی خوبی رو هم بر روی هر دو کنسول از لحاظ گرافیکی و نرخ فریم ‌ریت داشته که واقعا تحسین برانگیز است.

همونطور که دیگه همه‌مون میدونیم عنوان God Of War Ragnarok رو باید مورد انتظارترین بازی سال 2022 دونست که به دنبال موفقیت خیره‌ کننده نسخه 2018 خودش، با توقعات بسیار بالایی روبرو بود اما خوشبختانه این نسخه به طور کامل تونست پاسخگوی انتظارات ما از این مجموعه باشد و با ارائه داستان کریتوس و آترئوس این بار در دنیایی بلند پروازانه‌تر سفری عمیق‌تر به قلب سرزمین‌های نورس داشته باشد و همون سطح مبارزات بی‌نظیر و داستان ‌سرایی بی‌تکرار رو ارائه دهد.

البته استودیوی Santa Monica در نسخه جدید از God Of War خیلی محافظه ‌کارانه رفتار کرده و ریسک نکرده که بخواد هسته گیم پلی رو تغییرات چشمگیری بده، اما خب یه سری تغییرات اندکی رو شما میتونید احساس کنید. با این وجود بدون شک قابلیت بازی کردن در نقش آترئوس در کنار تنوع بیشتر دشمنان باعث ارتقای همین سیستم گیم پلی مطمئن شده است. در ادامه با بررسی God Of War Ragnarok با من همراه باشید؛ چرا که تو این مقاله قراره یه نگاه کلی و سریع به بخش‌های مختلف شاهکار جدید شرکت Sony بندازیم و با هم به بررسی بازی God Of War Ragnarok بپردازیم.

همونطور که میدونید بازی God Of War Ragnarok دنباله بازی God of War، محصول سال 2018، محسوب می‌شود. این نسخه از سری بازی‌های God Of War تفاوت‌های بسیاری با آثار قبلی سری خدای جنگ داشته و در کنار بهره‌گیری از دوربین روی شانه، از یک سلاح کاملا جدید و پروتاگونیست تازه‌ای به نام آترئوس (پسر کریتوس) بهره می‌برد. در این اثر مشاهده کردیم که شخصیت کریتوس پس از کشتن خدایان یونان، به سراغ اساطیر نورس رفته است. حضور او در این دنیا با اتفاقات مختلف همراه بوده و در نهایت به آغاز رگناروک منجر میشود.

God Of War Ragnarok

بد نیست بدونید که معنی کلمه Ragnarok در اساطیر نورس به معنای پایان جهان و فرجام خدایان است. در قالب این رویداد جنگ‌های بزرگی درمی‌گیرد که به مرگ بسیاری از خدایان و نابودی 9 جهان نورس ختم می‌شود. بر این اساس در بازی God of War Ragnarok که آخرین بخش از حماسه نورس محسوب می‌شود، شاهد نبرد‌های بسیاری با خدایان و موجودات خیالی اساطیر منطقه اسکاندیناوی خواهیم بود.

اگه این جایین چون که میخواین بدونین God Of War Ragnarok مثل نخسه‌های قبلی خودش ارزش ساعت‌ها بازی کردن رو داره یا نه؟ بذارین خیالتون رو راحت کنم، معلومه نسخه آخر این بازی یعنی God Of War Ragnarok هنوز هم تونسته همون مسیر نسخه‌های قبل رو ادامه بده و همچنان یه بازی کاملا شگفت‌ انگیز باقی بموند. در نسخه قبل کریتوس سعی کرد گذشته‌ای که با شرم به اون نگاه می‌کرد و ازش یاد میکرد رو پشت سر بذاره و نویسندگان هم سعی می‌کنند اشتباهات نسخه قبلی رو دیگه تکرار نکنن، اونها سعی کردن که یه داستان پدر پسری برامون تعریف کنن ولی شخصیت کریتوس هنوز هم همون کریتوس است، چه جوانی که یاغی و خداکش بود، چه حالا که در کنار پسرش سعی می‌کنه نقش پدری رو به خوبی ایفا کند. خدای جنگ Ragnarok به خوبی تونسته تنش‌ رو در بازی برای ما حفظ کند، عنصری که تمام نسخه‌های قبلی بازی با خود یدک می‌کشیدند و دست به دست به بعدی منتقل می‌کردند. حال محیط بازی دوچندان شده، داستان بازی بزرگتر شده و درخت مهارت بازی هم پیچیده‌تر شده و ابزارها و وسایل بیشتری به بازی اضافه شده‌ است.

God Of War Ragnarok

بازی همه سعی خودشو کرده تا با بزرگ‌تر کردن و گسترده‌تر کردن تمام عناصر بازی سال 2018 ما رو راضی نگه داره و توازن و بالانس کردن بازی رو از یاد برده است. عوامل سازنده تنش رو در بازی حفظ کردن و اون رو به سطحی بالاتر رسوندن، داستان بازی هم در همین خط و مسیر حرکت می‌کند و سعی دارد ما رو در لحظات مختلف هیجان‌زده کرده و آدرنالین خونمون رو بالا ببرد.

داستان God Of War Ragnarok

خیلی خب بریم سراغ داستان بازی، داستان این سری از جایی شروع میشه که سه سال از وقایع نسخه قبل گذشته و شخصیت‌های کریتوس و آتریئوس در همون کلبه‌ی کوچولو خودشون دارن زندگی میکنن. آترئیوس دیگه یه پسر بچه نیست و بزرگ شده و قدرت‌های خداگونه‌ی خودش رو شناخته ولی با کمی مشکل طرز نگرش مواجه ‌شده، که پیشگویی مبهم انتهای نسخه 2018 بازی به او در این مورد کمکی نمی‌کند. کارهای گذشته‌شون هم براشون یه سری عواقبی داشته، Freya ملکه‌ی والکری‌های باشکوه و مادر خدای کشته شده Baldor، حالا دیگه از متحد به دشمن تبدیل شده و با نا امیدی دنبال گرفتنه انتقام است. خشم والدین! موضوع اصلی God Of War Ragnarok است. از یه طرف دیگه هم، ثور که فرزندش توسط کریتوس کشته شده نیز به دنبال گرفتن انتقام است. اما نویسندگان ثور رو مثل آیینه‌ای برای کریتوس به تصویر کشیدن که دو پدر رو با طرز فکر متفاوت در برابر هم قرار می‌دهد، نبردی که می‌تونه برای شما جذابیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اودین که All” Father”  هم چه در اساطیر و چه در بازی خطاب می‌شود، مانند رئیس و سردسته‌ی اوباش به نمایش گذاشته شده و ظاهرش با آن شنل که از پَرِ کلاغ‌هایش ساخته شده، او را مرموز جلوه می‌دهد.

شخصیت‌پردازی بازی

God Of War Ragnarok

به جز کرکتر Freya که شخصیت پردازی خوبی داره، بقیه کاراکترها و عناصر اساطیری اسکاندیناوی، بخاطر این موضوع که این بازی قرار است Ragnarok (روایت آخرالزمان اساطیر اسکاندیناوی) رو برای ما به تصویر بکشد، به طورِ عجله‌ای در بازی کار شده‌اند و متاسفانه از شخصیت‌ پردازی لازم برخوردار نیستن و صرفاً جهت تیکه و پاره شدن توسط کریتوس و پسرش در بازی قرار داده شده‌اند. اما صحنه‌پردازی‌ها و  سکانس‌های اکشن به خوبی کار شدن و شما رو به وجد خواهند آورد. اما حالا تو همین اوضاع تیک و پاره کردن شخصیت‌های دیگه بازی، شخصیتی سر راه شما قرار میگیره به نام Angrboda که با بقیه شخصیت‌های فرعی بازی فرق داره و صداپیشه و پس‌زمینه‌ی غمگین کاراکترش به خوبی شما رو به خودش جذب می‌کند، او و آترئیوس به خوبی با هم مَچ هستن و رابطه‌ی خوبی با هم برقرار می‌کنند که می‌تونه براتون بسیار جذاب باشد‌.

اما جدا از این موضوع که سازندگان میتونستن به یه سری از شخصیت‌های بازی بیشتر بها بدن، مشکل یه جای دیگه هم هست اون هم اینه که به بعضی از شخصیت‌ها که واقعا اصلا لازم نبوده خیلی بها دادن، البته دلیل این کار احتمالاً دادن قوس شخصیتی به اونهاست تا سعی کنن شما رو با دنیای بازی بیشتر درگیر کنن ولی خب، اگر اونها رو رد کنید، هیچ چیز خاصی رو از دست نمی‌دید. گرچه اگر دلیل نویسندگان بازی همین نکته باشه، کارشون خیلی هم منطقی نیست، چرا که کاراکترهای فرعی در بازی، زیاد حرف می‌زنن و زمان زیادی هم به اونها داده شده است که خیلی راحت با یک دیالوگ خوب می‌شد کاراکتر اونها رو شکل داد و این همه وقت تلف نکرد، ولی راگنارک انبوهی از دیالوگ‌های مختلف برای یک کاراکتر فرعی دارد که اصلاً هم درگیر‌کننده نیستند.

متاسفانه این مشکل رو تا حدودی هم میشه توی گیم‌پلی بازی هم مشاهده کرد و معماها بیشتر و بیشتر می‌شوند و می‌تونن هیجان رو از شما خیلی راحت بگیرند. همینطور گذاشتن راهنمایی برای هر معما هم دیگه اونها رو لوس کرده و کافی است تنها چند ثانیه صبر کنید تا Hint یا همون راهنمای معما به نمایش در بیاید تا بفهمید باید چه کاری انجام دهید.

دنیای God Of War Ragnarok

God Of War Ragnarok

به هر حال محیط بزرگ بازی، ویژگی‌های منحصر به ‌فردی هم با خودش به همراه داره، انگار یک پارک بزرگ رو می‌گردید که تم‌های متفاوتی در اون قرار گرفته است. سفر در طول کوهای بلند و باشکوه، گذر از میان معدن‌های باستانی، قایق سواری‌های مفرح، رفتن به سرزمین الف‌ها، کوتوله‌ها، حیات وحش پویاتر از قبل و جایی که می‌تونید حیوانات رو نوازش کنید. همچنان دوبرادر کوتوله به راحتی می‌تونن از یک قلمرو به قلمروی دیگر بروند و اونها رو همه جا خواهید دید.

پویایی محیط نگاهتون رو خیلی راحت جذب خودش میکنه، به قدری جزئیات در پس‌زمینه بازی در جریان هست که به احتمال زیاد مجبورتون میکنه صبر کنید و چند ثانیه‌ای هم که شده به اطراف نگاه کنید و از بودن در اون محیط فقط لذت ببرید. نکته‌ای که این محیط پویا رو برای شما چشم‌ نواز می‌کند این است که در واقع دارید در اساطیر اسکاندیناوی قدم می‌زنید و مناظری رو به نظاره خواهید نشست که فقط درباره‌ی اونها در قصه‌ها چیزهایی شنیده‌اید، اگه بخوام خیلی جمع و جور نظرمو راجب آخرین نسخه از سری بازی‌های گاد آف وار بگم، باید بگم که تونسته همون جذابیت نسخه قبلی خودش رو حفظ کنه و خط داستان بازی رو به زیبایی ادامه بده، اما جا داشت که خیلی بهتر باشه اما این چیزی از ارزش تجربه کردن این بازی کم نمیکنه.

سایت Screen Rant: امتیاز 90 از 100

عنوان God of War Ragnarok موفق شده که استاندارد جدیدی در عرصه گیم ایجاد کنه و تعادل درستی بین داستان‌گویی عمیق و گیم‌پلی هیجان‌انگیز به وجود بیاورد.

سایت Gamespot: امتیاز 95 از 100

شما به ازای هر ثانیه از خشونت در این بازی، یک لحظه احساسی که می‌تونید خیلی راحت با اون ارتباط برقرار کنید، وجود دارد. این که کدوم لحظه برای شما احساسی باشه ممکنه فرق داشته باشه اما چندین بخش در بازی وجود داشت که باعث شد اشک‌های من سرازیر شوند. اگه تمامی جنبه‌ها رو کنار بگذاریم، بازی God of War Ragnarok جایگاه تیم روایت سانتا مونیکا رو به عنوان یکی از بهترین‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی تثبیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید