بدترین بازی های پلی استیشن پلاس

بدترین بازی های پلی استیشن پلاس

اصولا بد و خوب اموری نسبی هستند که بستگی به سلایق شخصی، نوع نگرش‌ها و امیال و احساسات دارند. مثلا برای معرفی بدترین یا بهترین بازی‌های ویدیویی می‌توان بر اساس یک سری از معیارها و فاکتورها عمل نمود که باز آنها هم می‌توانند نسبی باشند. لذا ما در این مقاله از کافه گیم می‌خواهیم تا بر اساس برخی از مهمترین معیار و ملاک‌های شناخته شده به معرفی بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس بپردازیم. همچنین ممکن است به جهت همین نسبی بودن خوب و بد، بازی‌هایی در این لیست وجود داشته باشند که برای برخی از بازیکنان به عنوان یک بازی بد تلقی نشوند. با این حال اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید در ادامه همراه ما باشید.

چگونه بازی‌های بد تشخیص داده می‌شوند؟

شناخت بازی‌های بد کمک می‌کند تا از صرف وقت خود برای بازی کردن آنها اجتناب کنید. با این حال ممکن است همین بازی‌های بد نیز مورد پسند برخی بازیکنان قرار بگیرد و این نشان می‌دهد که این یک چيز نسبی است. در عین حال برای تشخیص بهترین یا بدترین بازی‌های ویدویی، از جمله در شناخت بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس می توان بر اساس معیارها و فاکتورهای مختلف عمل کرد که برخی از مهمترین آنها عبارت است از:

  • با خواندن نقدها و نظرات یا تجربیات و بررسی‌های مختلف انجام گرفته می‌توان از بازی‌ها و بد و خوب آنها شناخت حاصل کرد.
  • ارزیابی‌ها و امتیازاتی که بازی‌ها دریافت کرده‌اند نیز می‌تواند باعث شناخت خوب و بد بازی‌ها گردد.
  • بر اساس مقایسه‌هایی که با بازی‌های مشابه یا سایر بازی‌ها شده است.
  • در بیشتر بازی‌ها که امکان تست و آزمایش رایگان بازی‌ها را می‌دهند، می‌توان خوب و بد بازی را تشخیص داد که البته این مبتنی بر تجربه شخصی است.

بدترین بازی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

و اما شاید از آن دسته از بازیکنانی باشید که بازی‌های زیادی انجام نداده باشید و حال این سوال را بپرسید که اصلا بدترین بازی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در پاسخ می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد که نشان دهنده یک بازی بد هستند. بر این اساس اگر بخواهیم به مهمترین این موارد اشاره کنیم، آنها عبارت است از:

  • یکی از مواردی که می‌تواند نشان‌دهنده یک بازی بد باشد، گرافیک نامناسب است. زیرا گرافیک پایین، ضعیف یا ناکافی می‌تواند تجربه بصری بازی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • همچنین از کنترلرهای بازی می‌توان به خوب یا بد بودن بازی پی برد. زیرا کنترلرها باید روان و قابل فهم باشند و اگر پیچیده، ناقص یا نامناسب باشند به تجربه ناخوشایند بازی کمک می‌کنند.
  • اگر داستان بازی ضعیف باشد و نتواند بازیکن را جذب کند، به عنوان یک بازی بد در نظر گرفته می‌شود.
  • باگ و مشکلات فنی هم می‌تواند از جمله دلایل بد بودن یک بازی به شمار آید. زیرا باعث اختلال جریان بازی می‌شود.
  • بازی نباید تکراری و خسته‌کننده باشد، زیرا این باعث می‌شود تا یک بازی مطلوب نباشد و در دسته بازی‌های بد قرار بگیرد.
  • اگر در یک بازی به لحاظ سطح دشواری یا چالش‌ها و پاداش‌ها تعادل ایجاد نشود، یعنی خیلی سخت یا خیلی آسان باشد، تجربه بازی ناخوشایندی ایجاد می‌شود و به اصطلاح با بازی بدی مواجه خواهیم بود.

معرفی بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس

در این بخش قصد داریم تا به معرفی بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس بپردازیم. البته این بدترین همانطور که در بخش‌های مختلف این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، نسبی بوده و ممکن است برای برخی جزو بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس به حساب نیاید. اما از نظر اغلب بازیکنان و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این لیست بازی‌ها که در ادامه معرفی خواهیم کرد، جزو بدترین بازی‌های پلی استیشن هستند. آنها عبارت است از:

  • بازی Proteus

بازی‌های به سبک شبیه‌سازهای پیاده‌روی ممکن است مورد پسند برخی بازیکنان قرار بگیرد و در این زمینه بازی Journey با توجه به‌ رویکرد مینی‌مالیستی آن به طراحی بازی، به راحتی یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۲ بود. بنابراین بازی Proteus هرگز نباید در لیست بازی‌های رایگان اگوست ۲۰۱۴ پلی استیشن پلاس قرار می‌گرفت. اصلی‌ترین دلیلش نیز این بود که مردم حتی موافق نبودند که واقعا بتوان آن را یک بازی دانست. این یک کارت قرمز به این بازی بود و کارت قرمز مهمتر دیگر اینکه نقادان از آن برای تعریف آن به عنوان یک بازی استفاده کردند. قابلیت پیاده‌روی در بازی به عنوان انجام یک عمل در نظر گرفته شد و تماشای فصول، هدف قابل دستیابی بازی بود. شما می‌بایست در این جزیره تخیلی به عنوان کاوشگر قدم بزنید و آن را بررسی کنید. هیچ هدف خاصی در این بازی وجود ندارد و تنها باید از زیبایی‌های جزیره لذت ببرید.

بازی Proteus پلی استیشن
بازی Proteus پلی استیشن با گرفیک افتضاح
  • بازی Race The Sun

آیا تا به حال حوصله‌تان سررفته که بخواهید یکی از آن بازی‌های بی‌شمار فلش کوچک را به صورت آنلاین بازی کنید که یک هواپیما صاف می‌رود و هرچه از موانع عبور کند، امتیاز شما افزایش می‌یابد و همینطور بیشتر دوام می‌آورید؟ خوب تبریک می‌گوییم شما یک بازی شبیه Race The sun را بازی کرده‌اید. در این بازی شما باید یک خورشید را که در حال غروب کردن است دنبال کنید و از موانع مختلفی که در مسیرتان قرار دارد دوری کنید. این ممکن است کمی سخت باشد که با توجه به گرافیک 3D و گیم‌پلی با شصت فریم در ثانیه‌ای که این بازی داشت، اما در بهترین حالت همچنان فقط یک بازی فلش ارتقاء یافته بود. با قیمت حدود ۱۰ دلار نیز احتمالا در لیست خرید افراد زیادی نبود. به علاوه وقتی آن را بازی کنید، پس از حدود ۳۰ دقیقه همه چیز این بازی را دیده‌اید.

بازی Race The Sun پلی استیشن
گیم پلی بازی Race The Sun که یک هواپیما را در حال پرواز نشان میدهد
  • بازی Sportsfriends

این بازی که در لیست بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس ما قرار گرفته است، یک مجموعه از بازی‌های کوچک با سبک بازی رترو است که برای بازی محلی با یک گروه از دوستان طراحی شده است و هیچ‌گونه حالت آنلاینی ندارد. عدم وجود حالت آنلاین در یک بازی با طراحی چندنفره، بدون شک یک مسئله است. هرچند که توسعه‌دهندگان آن اعلام کردند که می‌خواستند بازی به صورت محلی بازی شود تا به ایجاد جو بازی با بازیکن مهمان کمک کند. حتی امکان بازی با کامپیوتر وجود نداشت. یا باید یک دوستی می‌داشتید که مایل به بازی باشد، یا هیچ‌ کاری نمی‌توانستید انجام دهید. لذا انتشار یک بازی در سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس که حتی نمی‌توانید آن را بازی کنید، مگر اینکه بازیکن مهمان داشته باشید، کاری اشتباه و ناپسند بود. در واقع یک بازی بی استفاده است تا زمانی که افرادی مایل به بازی داشته باشید.

  • بازی Secret Ponchos

متاسفانه بازی Secret Ponchos نیز که در لیست بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس ما قرار گرفته است، بازی خوبی بود اما وقتی در پلی استیشن پلاس رایگان شد، راهی براي پخش آن وجود نداشت. یک بازی چندنفره مثل Sportsfriends بود که فقط می‌توانستید آن را به صورت آنلاین با دیگران بازی کنید. همچنین وقتی وارد بازی می‌شدید، انگار هیچ کس دیگری در حال بازی نبود. هیچ سروری حاوی بازیکن دیگری هم نبود. شما فقط می‌توانستید در یک نقشه خالی دور بزنید به هر چیزی شلیک کنید. این درحالی است که برای ورود یک بازیکن دیگر می‌بایست خیلی منتظر بمانید.

در زمان‌های مختلف نیز این بازی امتحان شد که همین حالت یعنی هیچ کس برای بازی وجود نداشت. حال اینکه هیچ راهی هم برای بازی این بازی چندنفره آنلاین به صورت تکی وجود ندارد. با این حال این بازی ممکن است برای تعدادی از افراد که آن را در زمان اولیه انتشار بر روی کامپیوتر شخصی بازی نموده و تجربه کرده‌اند، سرگرم کننده بوده باشد.

بازی Secret Ponchos پلی استیشن
کاراکتر بازی Secret Ponchos که پشت یک جعبه پنهان شده
  • بازی 2012 Foosball

از دیگر بازی‌ها که ما تصمیم گرفتیم تا آن را در لیست بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس قرار دهیم، بازی Foosball 2012 است. دریافت یک بازی ورزشی مانند NBA 2k13 که از نظر منتقدین از پیش محکوم شده بود، مطمئنا یک ناامیدی بزرگ برای مشترکان بود، اما حداقل می‌توانستید برای مدت کوتاهی از آن لذت ببرید. اما این موضوع نمی‌تواند در مورد انتشار بازی Foosball 2012 درست باشد. چون یک بازی دیجیتالی از آن بازی معروف باری است که شما چوب‌ها را به سمت یکدیگر می‌چرخانید و سعی می‌کنید با توپ به دروازه حریف خود گل بزنید. حتی اینکه یک بازی دیجیتالی از فوتبال دستی وجود داشته باشد، به تنهایی یک موضوع شگفت‌انگیز است، اما اینکه سونی تصمیم گرفت تا آن را برای مشترکان خود ارائه دهد، بیش از حد دیوانه‌وار است. حتی یک مجموعه از بازی‌های باری مثل دارت یا بیلیارد نیست، بلکه فقط فوتبال دستی است.

  • بازی Frogger

اکثر ما دایناسورهای بازی یعنی بازی Frogger اصلی را در آتاری بازی کرده‌ایم و مطمئنا سرگرم‌کننده بود. سپس ده‌ها سال بعد، سونی از یک نسخه تقریبا مشابه نسخه اصلی به عنوان انگیزه‌ای برای تشویق مردم به عضویت استفاده کرد. حال اینکه تفاوت بزرگ این نسخه با نسخه اصلی که در لیست بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس ما قرار گرفته است، اضافه شدن حالت چندنفره بود. مثلا با دیگر بازیکنان در یک رقابت برای عبور از جاده رقابت کنید و همراه با چندین حالت دیگر بازی بود. منتها به شرطی که می‌توانستید دوستان یا اعضای خانواده خود را مجبور کنید که یک بازی چند دهه‌ای را با شما بازی کنند.

البته با یک ایده مانند Frogger چندنفره، منطقی است که حالت آنلاین برای بازی با قورباغه‌های دیگر در سراسر جهان وجود نداشته باشد. واقعا شما نمی‌توانستید آنلاین بازی کنید. احتمالا اهمیتی هم نداشت زیرا کمتر کسی آن را بازی می‌کرد. اما خوب بود حداقل گزینه‌ای برای بازی آنلاین وجود داشته باشد، وقتی برای بار اول منتشر شد. به جز این مورد، تقریبا تجربه بازی دقیقا همانند سال‌های گذشته بود. فقط گرافیک‌های کمی بروزتر داشت. با این حال هیچکس در جهان یک PS3 برای بازی Frogger نخرید.

بازی Land Of The Minis

سونی در آغاز سرویس خود برای جلوگیری از اینکه کل کاتالوگ بازی‌های خود را در سه ماه اول بر روی PS3 و PSP هدیه دهد، بیشتر از نیمی از مجموعه بازی‌های فوری را با کلاسیک‌های پلی استیشن ۱ و بازی‌های مینی پر کرد. بازی‌های پلی استیشن ۱ عالی بودند و این ناراحت‌کننده است که نمی‌توانند بر روی پلی استیشن ۴ اجرا شوند. اما بازی‌های مینی فرق داشتند و اکثر اوقات این بازی‌ها حتی در سطح بازی‌های فلشی که بتوانید به صورت آنلاین و رایگان بازی کنید نبودند. سونی نیز تا به حال فقط یک دلار برای آنها درخواست کرده است. از این رو بازی‌های مینی واقعا طرفدار نداشتند و بازی Lord Of The Minis  نیز یکی از ضعیف‌ترین آنها بود که در لیست بدترین بازی‌های پلی استیشن ما قرار می‌گیرد.

  • بازی DLC Zen Pinball 2

همه ناراحت شدند وقتی مایکروسافت بازی پینبال رایگان را از سیستم عامل‌های جدیدش حذف کرد. اما به جز تعداد معدودی کسی واقعا به نابودی آن اهمیت نمی‌داد. حال اینکه وقتی سونی DLC Zen Pinball 2 را در مجموعه بازی‌های فوری خود قرار داد، این افراد حداقل بخشی از نیازهای پینبال خود را تامین کردند. این بازی به طور فنی یک بازی رایگان بود. با این حال وقتی سونی نسخه جنگ ستارگان Zen Pinball را اضافه کرد، می‌توانستید سه نوع مختلف آن را بازی کنید. اما به معنای واقعی کلمه همه چیز پشت یک دیوار پرداخت قفل شده بودند. در واقع تنها انتشار بخشی از یک بازی با مشترکین شما خوب هماهنگ نمی‌شود. انگار که آنها دستمزد مشترکی را برای دسترسی به یک نسخه نمایشی پرداخت می‌کردند. با این انتخاب که برای باز کردن قفل بازی واقعی، بعدا هزینه بیشتری پرداخت کنند جالب نبود.

بازی DLC Zen Pinball 2 پلی استیشن
شخصیت های South Park در بازی DLC Zen Pinball 2 پلی استیشن

بازی Hydrophobia

بازی Hydrophobia که در لیست ما به عنوان‌ بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس قرار گرفته است، یک بازی با تخفیف بزرگ بود که به نظر می‌رسید برای مدت‌ها به این شکل به فروش می‌رفت. ماه به ماه می‌توانستید این بازی را فقط با پرداخت ۲ دلار خریداری کنید. اما انبوه نقدهای ضعیف آن همیشه مردم را از خرید آن باز می‌داشت. بنابراین وقتی که بالاخره این بازی به پلی استیشن پلاس رسید، مردم باید مشتاق بودند ببینند این همه سر و صدا در مورد این بازی چیست؟ چیزی که آنها پیدا کردند، بازی‌ای بود که به جز اثرات آبی آن در همه زمینه‌ها کاملا متوسط بود. سرگرم‌کننده هم نبود. با این حال وقتی نتوانستند با همین قیمت ارزان هم آن را خوب بفروشند، آن را در پلی استیشن پلاس به صورت رایگان عرضه کردند.

  • بازی Hohokum

ایده اصلی بازی Hohokum که ما آن را یکی از بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس می‌دانیم، اکتشاف بود. اما سبک زیبای آن باعث شد همه چیز با هم ترکیب شود تا جایی که هیچ چیز برجسته نشود. شما به معنای واقعی کلمه از جایی به جای دیگر شناور می‌شوید و پس از چند دقیقه شاید به هدف آرامش دست یابید. اما هرگز بازی از این فراتر نمی رود و به نوعی بی‌هدف است.

جمع‌بندی

در پایان باید به این نکته یادآوری کنیم که لیست معرفی بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس در این مقاله، بر اساس یک سری از ارزیابی‌ها و نقدها و نظرات مختلف گردآوری شده است. اما در عین حال ممکن است برخی از بازی‌های این لیست از نظر تعدادی افراد در لیست بدترین بازی‌ها قرار نگیرد. به هر حال آنچه پرواضح است ما در این مقاله از کافه گیم، لیستی از بازی‌هایی را معرفی کرده‌ایم که از نظر اکثریت بازیکنان و منتقدان در دسته بدترین بازی‌های پلی استیشن پلاس قرار می‌گیرند. با این حال نظر شما چیست؟ شما هم ‌می‌توانید نظرات خود را  در خصوص این لیست با کافه گیم به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید