نقد و بررسی Among Us

نقد و بررسی Among Us

بازی Among Us برای اولین بار در سال 2018 توسط استودیوی مستقل Innersloth عرضه شد اما درخشش اصلی خود را در 2020 کسب کرد. این استودیو بازی‌های کوچک دیگری را هم روانه بازار کرده است اما هیچکدام به موفقیت Among Us دست نیافتند. Among Us در ابتدا بر روی رایانه‌های شخصی، گوشی‌های اندرویدی و iOS عرضه شد اما هم‌اکنون بر روی تمامی کنسول‌های نسل هشتم و نهم و همچنین سرویس ایکس باکس گیم‌پس در دسترس است.

این بازی مدتی بعد از اپیدمی جهانی کرونا بر روی اکثر کانال‌های معروف توییچ و یوتیوب دیده می‌شد و هنوز بعد از حدود دو سال محبوب است. همچنین این بازی توانست عنوان محبوب‌ترین بازی چندنفره‌ی سال 2020 را به نام خود ثبت کند. محبوبیت امانگ آس به حدی رسیده است که Epic Games مودی را با کپی‌برداری از ایده آن به Fortnite اضافه کرد.

تریلر بازی among us

گیم‌پلی Among Us

هسته‌ی اصلی گیم‌پلی Among Us بر پایه بازی مافیا است که احتمالاً همه با آن آشنا هستید. درون گروهی از بازیکنان، یک یا تعدادی خیانتکار باید وانمود کنند که وظایف روزانه محول شده به آن‌ها را در بازی انجام می‌دهند و در عین حال، باید سایر افراد را مخفیانه بکشند. اگر یک جسد کشف شود، یکی از افراد می‌تواند آن را گزارش داده تا یک گفتگوی گروهی داشته باشند و تصمیم بگیرند چه کسی واقعاً Imposter یا همان خیانتکار است. افراد معمولی باید سریع‌تر ماموریت‌های خود را تکمیل کنند و در همین حین، حرکات سایر بازیکن‌ها را زیر نظر بگیرند. انتخاب این که کدام بازیکن در کدام تیم قرار داشته باشد، کاملاً توسط خود بازی و به صورت رندوم انجام می‌شود.

گیم پلی بازی among us
گیم پلی بازی among us

هر راند Among Us در کل دو پایان دارد. افراد عادی باید ماموریت‌های خود را به پایان برسانند یا بتوانند قبل از کم‌تر شدن تعدادشان از ایمپاسترها، آن‌ها را شناسایی و با رای‌گیری حذفشان کنند. اما خیانتکارها تنها باید با کشتن افراد عادی به پیروزی برسند. همچنین این گروه می‌توانند با خراب‌کاری در مپ، مانند قطع کردن برق یا قفل کردن تمامی درب‌ها برای مدتی خاص، در کار گروه عادی اختلال ایجاد کنند. همچنین دریچه‌هایی مخصوص گروه ایمپاستر در سراسر نقشه وجود دارد که می‌توانند با استفاده از آن‌ها به نقاط مختلف منتقل شوند.

هم‌اکنون 4 مپ یا نقشه در امانگ آس در دسترس است که هرکدام از آن‌ها حال و هوای متفاوتی دارند. نقشه اصلی و اولیه‌ی بازی، یک فضاپیمای متشکل از اتاقک‌های مختلف است. هر اتاق دارای فعالیت‌ها و ماموریت‌های مختلف برای افراد گروه است. هر بازیکن محدوده دید خاصی دارد و تنها می‌تواند اطراف کرکتر خود را ببیند. طراحی کرکترها و محیط کاملاً ساده و کارتونی است که جذابیت خاص خود را داد. کنترل بازی بر روی گوشی‌های هوشمند و کنسول‌ها کاملاً راحت طراحی شده است اما بازی با موس و کیبورد چندان راحت نیست.

امانگ آس فقط حالت آنلاین دارد و قابلیت پیوستن به سرورهای عمومی یا ساخت سرور شحصی در آن وجود دارد. ظرفیت هر سرور نهایتاً 10 نفر بود اما در طی آپدیتی که حدوداً اوایل تابستان 1400 منتشر شد، این تعداد به 15 نفر افزایش یافت. پیچیدگی و جذابیت بازی در تشخیص دروغ یا حقیقت برای افراد عادی گروه، و فریب بقیه توسط ایمپاسترهاست. خالق سرور یا همان Creator می‌تواند قوانین را شخصی‌سازی کند که در این زمینه سازندگان به خوبی تمامی موارد از جمله تعداد ایمپاسترها، زمان و تعداد ماموریت‌ها و … را جای داده‌اند.

بازی among us
بازی among us

شخصی‌سازی

هر شخصیت رنگ مخصوصی دارد که آن را در ابتدای بازی انتخاب می‌کنید. همچنین قابلیت شخصی‌سازی‌های محدود اما بامزه‌ای در بازی قرار دارند تا بتوانید خود را متمایزتر از بقیه درست کنید. علاوه بر شخصی‌سازی خود کرکتر، امکان انتخاب یک همراه یا حیوان خانگی کوچک دارید تا هرجایی به دنبال شما بیاید. اما این به اصطلاح پت (Pet) فقط جنبه فان دارد و تفاوتی در گیم‌پلی ایجاد نمی‌کند.

سخن آخر

اگر به انجام بازی مافیا در جمع علاقه دارید یا خواهان تجربه بازی تیمی و متفاوتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا Among Us را تجربه کنید. البته در نظر داشته باشید که می‌توانید با افراد غریبه و در سرورهای رندوم بازی کنید، اما از آن جایی که چت نوشتاری در بازی نمی‌تواند به جذابیت بحث‌های صوتی باشد، پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از برنامه‌های گفنگوی صوتی مانند دیسکورد، به انجام این بازی با دوستان یا خانواده خود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید