نگاهی به بازی (16) Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI

بازی Final Fantasy XVI در تازیخ 1تیر سال1402 منتشر شده و طرفداران این مجموعه از نسخه جدید این بازی استقبال کردند. بازی Final Fantasy XVI درحال حاضر روی کنسول PS5است و به گفته سازندگان بازی قرار است بر روی PC نیز عرضه شود اما به زمان زیادی نیاز دارد. و همانطور که در PS5 تجربه کردیم ، باید حق بدهیم که این پروژه به زمان زیادی نیاز دارد.این بازی تشابه زیادی به عناوین Hack N’ Slash از جمله سری Devil May Cry دارد و گیم‌پلی بازی ترکیبی از Magic و Melee است.

داستان این بازی بسیار شگفت انگیز و پیچیده است و می‌تواند شما را ساعت ها سرگرم کند فراز و نشیب های زیادی که در این داستان وجود دارد، جهان سراسر فانتزی و تخیلی آن و گرافیک بالای این بازی شما را حیرت زده می‌کند. بازی Final Fantasy XVI از سال ۲۰۱۵ در حال ساخت بوده است، در آن زمان همه چیز به صورت Concept Art بوده و بازی فقط بر روی کاغذ در حال شکل‌گیری بوده است. و افرادی که روی نسخه های قدیمی این بازی کار کرده بودند، به تیم سازنده‌ پیوستند.

پروسه ساخت Final Fantasy XVI

با شروع ویروس کرونا تقریباً بیشتر کارمندان Creative Business Unit III مجبور به دورکاری شدند. و نتوانستند این بازی را برروی PS4 عرضه کنند و در حال حاضر شما فقط میتوانید بر روی PS5 این بازی را تجربه کنید یکی از فرق های مهم بازی Final Fantasy XVI سیستم گیم‌پلی Real-Time بازی است. برای یک بازی بزرگی که تاریخچه‌ی بزرگی هم دارد تغییر گیم‌پلی‌ای که تمامی FF هارا با آن می‌شناسیم، قطعا سخت و دشوار است و می‌تواند ریسک بسیار بزرگی تلقی شود.

Final Fantasy XVI

زمانی که درمورد ریسک بزرگ حرف میزنیم این را بدانید که سازنده این بازی Naoki Yoshida در نظرسنجی‌ای در یکی از Communityهای بازی از طرفداران بین گیم‌پلی Action پویا ونوبتی و Real-Time پرسید تا علاقه گیمرهای سر‌سخت بازی را در نظر بگیرد. از آنجا که پروتوکل های Square Enix نیز نسبت به قبل تغییراتی داشته است، یوشیدا تصمیم گرفت نظر اکثر مخاطبان را به FFجلب کند و در این راستا مارکت و درخواست‌های مشتریان و فروش هرچه بیشتر را در نظر گرفت و در آخر Action را برگزید.

اما نمی‌خواست آزمون و خطا کند و سبکی که در آن تبحر ندارد را پیاده‌سازی کند، پس سراغ کسی رفت که درکار خود نظیر نداشت، Ryota Suzuki، طراح کهنه‌کار بازی های DMC5 در Capcom، آن شخص بود. یوشیدا درخواستی فرستاد که Suzuki نتوانست آن را رد کند. Suzuki تیم خود جمع‌آوری کرد و به تیم Creative Business Unit III از Hack N’Slash گفت Square Enix بازی اکشن همزمان کم ندارد ولی این مود را بر روی بازی‌ای به عظمت FF و با این سرمایه عظیم و تاریخچه‌ای قوی، امتحان نکرده بود.

اگر تاکنون سری بازی های  FF را تجربه نکرده اید، حال بهترین فرصت است که این بازی را تجربه کنید و ازین بابت خیالتان راحت باشد که سری بازی‌ها FF داستان مشابهی ندارند و میتوانید هرکدام را که می‌خواهید تجربه کنید.

داستان و دنیای Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI

حال با بازی‌ای روبه‌رو هستیم که دیگر نباید نگران استراتژی ریختن باشید و آنها را با توجه به ابیلیتی‌ها هر طور که می‌خواهید شکست دهید و از بین ببرید. در تمامی دو قاره‌یِ Ash و Storm، کریستال‌های جادویی، کریستال‌های مادر، پخش هستند که انرژی aether را برای گروه های مختلف فراهم می‌کنند و موجب رشد تمدن میشود، ولی استفاده بیش از حد از آنها موجب تحجر استفاده‌کنندگان جادو می‌شود.

در دنیای گیم، تمدنی از نظر فناوری ساختاری پیشرفته و افسانه‌ای وجود داشت که آسمان‌ها را هم فتح کرده و در آنجا تمدن ساخته بود، و مدتی بر کل جهان تسلط داشت. 1500 سال قبل از به وجود آمدن بازی، جنگی بزرگ باعث فروپاشی این تمدن شد و آثار به جا مانده از آن در تمام Valisthea پراکنده شد.

یکی از قوی ترین نیروهای Valisthea، Eikon است. موجوداتی جادویی که از طریق انسان‌ها که Dominantها نامیده می‌شوند، رشد میکنند. هر Eikon بیانگر یک عنصر است و تا بحال دیده نشده اند که آنها با یکدیگر جدال کنند. حال Eikon به نام Ifrit در تلاش است برعکس این جریان را ثابت کند‌ و تعادل را از این موجودات بگیرد. ما در بازی نقش فردی به نام Clive را داریم پسر بزرگ خاندان Rosaria ولی از آنجا که Dominant نیست، جانشینی به برادر کوچکترش Joshua که حامل Eikon ققنوس یا Phoenix است رسیده است. حال Clive حکم بادیگارد Joshua را دارد و در کنار آنها Torgal سگ وفادار آنها به همراه Jill Warrick گروگان سیاسی است در نزد خاندان Rosaria هست.

ولی به Clive و Joshua نزدیک است و رابطه ای صمیمی همچون خواهر را برای آنها دارد. کمی با وضعیت سیاسی آن آشنا شویم، کشورهای Valisthea تشکیل میشوند از: دوکنشین اعظم Rosaria، امپراتوری مقدس Sanbreque و جمهوری Dhalmekian که در قاره‌ی Storm قرار گرفته اند. پادشاهی Waloed که بر قاره ی Ash مسلط است، بین قاره‌های Ash و Storm قلمرو کریستال خنثی وجود دارد این میان یک سرزمین دورافتاده وجود دارد که Iron Kingdom (پادشاهی پولاد) نام دارد که سرزمینی کاملاً جدا از دیگر سرزمین ها است و توسط Cristallian Orthodox اداره می‌شود.

در این میان Dominantها در زمینه های سیاسی و نظامی نقش اصلی برخوردارند که می‌توانند بدون کریستال‌ها از جادو استفاده کنند. البته بیشتر در معرض تحجر قرار دارند، Dominantها بسته به محل تولد، رفتارهای گوناگونی با آنها می‌شود. در مکان هایی آنها را مورد ستایش قرار میدهند و رهبر سیاسی آنجا می‌کنند، در جایی با آنها مدارا می‌کنند و در جایی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و ممکن است حتی اعدام ‌شوند‌ و در نهایت همانند سربازی در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینهایی که بیان کردیم پیش‌زمینه و تاریخِچه جهان بازی هارا نشانمان دادند و میبینید که با دنیایی بسیار پر و غنی از لحاظ داستانی طرف هستیم.

Final Fantasy XVI

داستان Final Fantasy XVI را کلیشه‌های رایجی تشکیل می‌دهند: عطش قدرت ، انتقام‌جویی، سلطه‌جویی، دیکتاتوری حاکمان زورگو، تعصبات اما در این میان کورسوی امیدی برای آزادی انسان از دستان بد هنوز وجود دارد… این بازی نیز همچون دیگر بازی‌های PS5 دو حالت پردازش دارد، Performance Mode یا Frame Rate و Graphic Mode، در حالت Graphic Mode گیم بر روی ۳۰ فریم قفل می‌شود. از آنجا که مبارزه ها سریع و سنگین هستند به شخصه دچار مشکل خاصی نشدم، به آسانی می‌توانستم ضربات دشمنان را دنبال کنم و اگر Evade را گم نمی‌کردم جاخالی می‌دادم.

اختلاف درحالت Performance Mode است، جایی که فریم‌ ریت آزاد ولی بر روی ۶۰ فریم قفل نیست و بین ۴۰ تا ۶۰ فریم درحال تغییر است در صورتی که Cutsceneها بر روی ۳۰ فریم در هر دو حالت قفل هستند. در حالت Performance که باشید وقتی وارد Cutscene می‌شوید، تفاوت تصویر را به وضوح درمی‌یابید. در کل بهتر است بازی را برروی Graphic Mode قرار دهید تا همواره در هر شرایطی بازی روی 30فریم قفل شود. این مورد در کل ایراد محسوب نمی‌شود ولی از آنجا که سازندگان قول یک بازی از همه لحاظ بهینه را داده بودند، این شنیده ها می‌تواند شما را ازدست سازندگان دلسرد کند.

دیدگاهتان را بنویسید