مقایسه 2 فروشگاه استیم و اپیک گیمز

مقایسه استیم و اپیک گیمز

اگه که قرار باشه در مورد صنعت گیمینگ و تاریخچه اون صحبت کنیم، بدون شک قسمت زیادی از گذشته این عرصه متعلق به کامپیوترهای شخصی و PC گیمرهاست و هنوز که هنوز با گذشت این همه سال و روی کار اومدن کنسول‌های بازی مختلف باز هم محبوب‌ترین پلتفرم برای بازی‌های ویدیویی چیزی نیست جز کامپیوترهای شخصی، پس سرمایه داران صنعت گیم نمیتونن به راحتی بیخیال خواسته‌ها و علاقه این دسته از گیمرها بشن و به اون‌ها بی توجهی کنند. اولین شرکتی که به علاقه و خواسته‌های PC گیمرها توجه نشون داد شرکت Valve بود، این شرکت با راه‌ اندازی فروشگاه خودش یعنی استیم توی تموم این سال‌ها تونسته بود خودش رو به عنوان بزرگترین  فروشگاه خرید بازی‌های کامپیوتری معرفی کنه و مدت‌ها بود که هیچ شرکتی پیدا نشده بود که بتونه خدمات استیم رو به گیمرها بده یا حداقل به شکلی بهتر اون‌ها رو ارائه کنه و میشه گفت که خیلی وقت بود که هیچ فروشگاهی نتونسته بود به گرد پای‌ فروشگاه استیم برسد، تا این که شرکت اپیک گیمز پا به میدون گذاشت.

شاید در نگاه اول خدمات هر دو فروشگاه تا حد بسیاری یکی به نظر برسه اما مطمئن باشید دقیقاً اینطور نیست و من امروز اینجام که از جنبه‌های مختلف این دو تا فروشگاه و مورد بررسی قرار بدم و بالاخره به جواب این سوال برسیم که ” بهترین فروشگاه بازی‌های کامپیوتری کدومه ؟” پس اگه که شما هم دنبال پاسخ این سوال هستید، با من همراه شوید.

فروشگاه استیم

مقایسه استیم و اپیک گیمز

همونطور که میدونید استیم علاوه بر این که یک پلتفرم فروش بازی‌های دیجیتال کامپیوتری است، ارائه کننده سرویس اجرای بازی‌های کامپیوتری به صورت چند نفره یا همون multiplayer هم است، که به دست سازندگان فرنچایزهای محبوبی مثل Left 4 Dead، Team Fortress و Counter Strike ساخته شده است. که تا الان تونسته با داشتن بیش‌ترین تعداد بازی عرضه شده و همچنین تخفیف‌های بی‌نظیر به بهشتی برای PC گیمرها تبدیل بشود. جدا از خرید و فروش بازی‌های کامپیوتری، استیم به عنوان نوعی شبکه اجتماعی‌ برای گیمرها شناخته شده است که به کمک اون شما میتونید به بی‌شمار بازی‌ دسترسی داشته باشید و از هر نقطه دنیا، با هر شخصی در هر جای دیگه دنیا به راحتی بازی کنید و از اون جذاب‌تر در Steam Community با طرفدارهای هر بازی گفت و گو کنید و نظرتون رو با بقیه گیمرها به اشتراک بذارید.

فروشگاه اپیک گیمز

مقایسه استیم و اپیک گیمز

شرکت اپیک گیمز در مراسم The Game Awards سال 2018 به شکل رسمی افتتاح فروشگاه آنلاین بازی‌های خودش رو اعلام کرد و در تاریخ 4 دسامبر همون سال (13 آذر سال 1397) بود که، فروشگاه اپیک گیمز کار خودش رو شروع کرد. این پلتفرم که به دست خالقین موتور گرافیکی Unreal Engine و بازی محبوب فورتنایت راه اندازی شده است، به شما اجازه میده تا به وسیله مرورگرتون یا با استفاده از لانچر رسمی خودش (در قالب یک نرم‌افزار مشابه استیم) به فروشگاه اپیک گیمز دسترسی پیدا کنید و از خدمات اون استفاده کنید.

خب این حرکت کمپانی بزرگ اپیک گیمز یک کار غیر عادی نبود چون تا به امروز خیلی از ناشران بزرگ دیگه‌ای هم فروشگاهای دیجیتالی خودشون رو راه اندازی کردن، اما نکته اینجاست که اکثر این ناشران تنها بازی‌های خودشون رو داخل فروشگاهشون قرار دادند، ولی فروشگاه اپیک گیمز این طوری نبود. اپیک گیمز تونست جدا از بازی‌های انحصاری خودش تعداد زیادی از عناوین جدید انحصاری، مستقل‌های خوش نام و حتی بازی‌های AAA مورد انتظار گیمرها رو هم ارائه بدهد. و جدا از همه این داستان‌ها فروشگاه اپیک گیمز ها مثل استیم به شما امکان دوست یابی و صحبت کردن با سایر گیمرها رو هم میدهد.

حالا که نگاهی کوتاه به هر دو فروشگاه داشتیم نوبت این رسیده که بریم سراغ تفاوت‌هاشون و ببینیم کدومشون سرویس و امکانات اجتماعی بهتری رو به ما ارائه میکند.

آیا استیم عناوین بیشتری رو برای فروش دارد؟

طبیعتاً مهم‌ترین فاکتور برای برنده شدن در رقابت استیم و اپیک گیمز، تعداد عناوین منتشر شده است، که خب اگر بخوایم صرفاً تعداد رو بررسی کنیم فروشگاه استیم با ارائه بیشتر از سی هزار بازی، اون هم در هر سبکی اپیک گیمز رو خیلی راحت شکست میده، اما خب باید به این نکته هم دقت کنید که، بخش زیادی از این بازی‌ها، عناوینی بی‌ارزش و کم کیفیت هستن که همین موضوع ممکنه باعث بشه که استیم یک پلتفرم سطحی و شاید حتی ارزون به چشم بیاد.

اما داخل فروشگاه اپیک گیمز شاید انتخاب‌های شما خیلی کمتر از انتخاب‌هاتون داخل استیم باشه، اما حداقل میدونید که هر بازی‌ای رو که انتخاب کنید، اون از عناوین AAA یا مستقل با کیفیت صنعت گیمینگ است. شاید با گذشت زمان این محدودیت‌های اپیک گیمز بتونه براش دردسر ساز بشه اما به طور کلی میشه گفت که فروشگاه اپیک گیمز شاید انتخاب‌های کمتری به شما بده اما بدون شک همه این انتخاب‌ها بازی‌های باکیفیتی هستند.

کدوم یک از فروشگاه‌ها برای ما اقتصادی‌تر است؟

مقایسه استیم و اپیک گیمز

مهمترین فاکتور بعد از تعداد عناوین، قیمت فروش بازی‌هاست که خب شاید برای ما ایرانی‌ها این موضوع شاید حتی از تعداد عناوین هم مهم‌تر باشد.

اگر بخوایم به طور کلی نگاه کنیم اصولاً قیمت گذاری بازی‌ها در هر دو فروشگاه به یک صورت انجام میگیرد اما از اونجایی که فروشگاه استیم ارزهای محلی رو تحت پوشش قرار میده و راه‌های پرداخت بیشتری نسبت به فروشگاه اپیک گیمز داره، معمولاً اکثر بازی‌ها بر روی استیم ارزون‌تر محاسبه میشوند، که همین موضوع دلیل علاقه اکثر گیمرهای ایرانی به پلتفرم استیم است، چرا که در فروشگاه اپیک گیمز از قیمت خام دلاری استفاده میشه و تنها برای مناطقی معدودی پرداخت محلی داره، که برای همین استیم برای گیمرها اقتصادی‌تر است به ویژه برای گیمرهای ایرانی.

کدوم یکی پلتفرم بهتری برای ارتباط با بقیه گیمرهاست؟

درسته که اپیک گیمز از روز راه اندازی فروشگاهش کاری نبوده که برای بهبود اون نکرده باشه اما هنوزم نتونسته به کیفیت و سطح تعامل استیم حتی یه ذره نزدیک بشود. درسته که اپیک گیمز به کاربرای خودش اجازه میده که دوستای خودشون رو اضافه کنن و با اون‌ها صحبت کنن اما با این حال یک سری موارد خیلی ساده رو هم رعایت نکرده، مثلا داخل اپیک گیمز چیزی به عنوان پروفایل منحصر به فرد وجود نداره، بازی‌ها هیچ سیستم نقد و بررسی ندارن و اصلا میشه گفت که فروشگاه اپیک گیمز هیچ نوع مکانی برای به اشتراک گذاری نظرات نداره، برای همین هم استیم تنها با همون بخش Steam Community خودش خیلی راحت تو این زمینه رقابت رو برنده میشود.

بالاخره کدومشون بهتر از اون یکیه؟

مقایسه استیم و اپیک گیمز

لازم نیست که حتما ریاضیمون خوب باشه که متوجه بشیم فروشگاه استیم با اختلاف این رقابت و میبرد، اما خب باید هم اینطور باشه چرا که فروشگاه استیم برای یه مدت واقعاً طولانی به تنهایی اولین و محبوب‌ترین پلتفرم فروش و انتشار بازی‌های کامپیوتری بوده است و طی این سال‌ها و با تجربه‌هایی که بدست آورده تونسته خودش رو به یک محیط کاربر پسندانه و فعال در صنعت گیم تبدیل کند.

حالا جدا از تجربه و قدمت استیم، این فروشگاه به شکل عجیبی پر شده از عناوین گوناگون در هر سبکی، به شکلی که مهم نیست سلیقه شما چی باشه بدون شک بازی دلخواه خودتون رو خیلی راحت میتونید تو استیم پیدا کنید.

خب شاید هر روز تعداد زیادی بازی بی‌کیفیت به این فروشگاه اضافه شود، اما هنوز هم بیشمار بازی عالی برای پیدا کردن وجود داره که فقط کافیه شما کلمه کلیدی اون رو سرچ کنید یا از فیلترهای بی‌نظیر استیم استفاده کنید تا براتون لیستی طولانی از بازی‌های موجود در سبک دلخواهتون رو نمایش بدهد. در کل شاید اپیک گیمز در ظاهر شیک‌تر باشه و هر ماه تعداد زیادی عناوین انحصاری و با کیفیت منتشر کند اما بدون شک اونها پتانسیل لازم برای رقابت با  استیم رو ندارند، اما به هر حال هر کدوم از این دو فروشگاه تخفیف‌ها و خوبی‌های خاص خودش رو داره که همین موضوع باعث شده که اکثر گیمرها از هر دوی این پلتفرم‌ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید