برگ برنده ایکس باکس؛ نگاهی به بازی Starfield

بالاخره در جشن  Xbox and Bethesda، تاد هاوارد و بتسدا گیم از گیم‌پلی بازی مد نظرخود و نقش‌آفرینی Starfield رونمایی کردند.

استوری لاین همیشه از اهمیت بالایی در بازی‌های شرکت بتسدا برخورداربوده است. ولی داستان بازی Starfield در چه موردی است؟ این بازی جذاب در آینده ها به سر میبرد یعنی درسال ۲۳۳۰ میلادی پیش میرود. در آن زمان انسان در فضا به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده است و البته آن را به طور گسترده‌ای تحت امر خود کرده است. در ابتدای این گیم، کاراکتر اصلی داستان عضو گروه Constellation میشود.

این تیم آخرین گروه فضاییان در سیستم‌های مستقر به حساب می آیند و کار و ماموریت مهم شما، جمع‌کردن اشیا عجیب و مصنوعات مرموز است. این که چرا باید کاراکتر اصلی بازی این ماموریت را به انجام برساند و ماهیت این مصنوعات چیست، چیزی است که بتسدا توضیحات کاملی در این مورد نگفته است. در این بازی با جمعی گسترده و متنوع از کاراکتر ها(هیروها) و NPCها روبه رو خواهید شد.

این بازی نیز همانند تمامی بازی‌های نقش‌آفرینی بتسدا، جز تعدادی از طرف ها و گروه‌های گوناگون با تاریخچه، انگیزه‌ها و اهداف خاص و مختلف است. در این بازی پلیر ها با مسافران گرفته تا دزدهای دریایی و محافظان صلح و… برخورد میکنند و تفکرات و اقدامات شما آخر این داستان را به طریق های گوناگون میتواند رقم بزند.

کمپانی بتسدا همیشه به ساختن عنوان های نقش‌آفرینی بزرگ و غولپیکر شناخته میشود. و قاعدتا این عنوان برای بازی Starfield نیز صدق می‌کند. همینطور از طرفی این بازی مخصوص جست و جو و کشفیات واختراعات در فضا است و بزرگ بودن آن چیز عجیبی نیست. و اما وسعت و بزرگی چطور است؟ این توانایی را دارید که بیشتر از صد سیستم را که بیش از هزار سیاره را در‌بر‌می‌گیرد، جست و جو کنید.

و این به این معناست که می‌توانید در هر زمانی که بخواهید به هر گوشه از آن سیاره ها بروید و به طور آزادانه در آنجا به اکتشاف خود بپردازید. ولی به هر حال، چیزی که هنوز معلوم نیست این است که چقدر از این بازی به صورت رویه‌ای تولید می‌شود، زیرا با این اعداد، می‌توان فرض کرد که Starfield از تولید رویه‌ای استفاده می‌کند. به احتمال زیاد، سیارات خالی از سکنه که صرفاً برای جمع کردن منابع و هیچ چیز دیگری که به آن‌ها می‌روید، به‌صورت رویه‌ای ایجاد می‌شوند. این در صورتی است که سیارات مسکونی که تاد هاوارد به آن‌ها اشاره کرد، مکان‌های جدا و دست ساز شما با شخصیت‌ها، ماموریت‌ها و استوری های به خصوص خود خواهند بود.

طبیعی است که بتسدا در طول نمایشی ۱۵ دقیقه‌ای در در مراسم Xbox & Bethesda نمیتوانسته است به تمامی موارد و ریز جزعیات بازی Starfield بپردازد و طوری که معلوم میشود در طی ماه‌های آتی دیتاهای بیشتری ارائه میشود. اما با این وجود، بعضی از محیط‌ها و مکان‌های بازی مذکور نمایش داده است.

Starfield

سیستم‌های یک محیط یا مکان یا مجموعه‌ای از مکان‌ها و محیط‌ها هستند و اینطور به نظر می‌رسد که تنوع بسیار زیادی داشته باشند. از جمله مکان هایی که تابه اکنون در این بازی دیده شده است میشود به سیاره Kreet، ماه خشک سیاره Anselom و همینطور شهر New Atlantis، که مرکز سیاره‌ی Jemison هست، اشاره کرد. همینطور محیط های گوناگون این گیم، تنوع محیطی بسیار زیادی را منتشر کرده است که می‌شود به سیارات سرسبز دارای پوشش گیاهی و حیات وحش فوق‌العاده و همچنین سیارات خشک و شهرهای سایبرپانکی با نور نئون اشاره کرد.

مکانیزم‌های RPG و ساخت کاراکتر مورد هایی هستند که معمولا در بازی‌های نقش‌آفرینی بتسدا وجود داشته‌اند و این طور به نظر می آید که این موارد در Starfield رشد کرده‌اند. این بازی عمیق‌ترین ابزار ساخت کاراکتر ها را در تاریخچه بازی‌های بتسدا دارد که موجب امکان کنترل طیف گسترده‌ای از گزینه‌های گوناگون از جمله چهره، جنسیت، چشم‌ها، مو، طرز راه رفتن، رنگ پوست، نوع بدن و موارد دیگر را به شما می‌دهد.  در هنگام ساخت کاراکتر خویش، پیش‌زمینه‌ای را برای کاراکتر انتخاب کنید.

 

Starfield

پیش‌زمینه داستانی Starfield

با چند گزینه‌ی در دسترس، یک پیش‌زمینه‌ی داستانی مخصوص و توانایی جدید جداگانه ارائه می‌شود. به طور مثال پلیر این توانایی را دارد پیش‌زمینه‌ی گنگستر ، دیپلمات، آشپز و موارد دیگر را برای کاراکتر خود انتخاب کنید. همچنطور این توانایی رادارید توانایی های اختیاری همانند داشتن DNA بیگانه، همدلی، برون گرا بودن و موارد دیگر را به کاراکتر خود بدهید که هر کدام مزایت ها و عیوب مخصوص خود را خواهند داشت. مشخص است، بازی Starfield در حال آپگرید بخش نقش‌آفرینی خود به سطح جدیدی است.

با علم به این موضوع که Starfield یک موضوع و عنوان نقش‌آفرینی و علمی تخیلی هست، جای تعجبی نیست که سفینه‌ها میتوانند بخشی از گیم‌پلی  این بازی مهیج باشند. پلیرها در خلق جدید بتسدا گیم استودیوز Bethesda Game Studios خواهند توانست سفینه فضایی خود را بسازند. که شامل توانایی تصمیم‌گیری و تفکر در مورد شکل آن‌ها، استفاده از اجزای گوناگون یا حتی عضو های خدمت کاران سفینه‌های فضایی می‌شود.

و این طور که به نظر میرسد گزینه‌های شخصی‌ زیادی در این بخش وجود خواهد داشت تا آزادی عمل بسیار زیادی را در این موارد به پلیر ها بدهد. اگر نتوان به درستی از مزیت های سیستم بیلدینگ و شخصی‌سازی استفاده کرد، امکان دارد استفاده از آن‌ها چندان هیجان‌انگیز نباشد.

به هر حال، به نظر می آید توسعه‌دهندگان Starfield به درک خوبی از این موضوع رسیده بوده‌اند. پلیر ها در این عنوان توانایی پرواز با سفینه‌های خود رادارند. همچنین قابلیت (پرواز دستی)Manualدر گیم‌پلی بازی رونمایی شد و از جهتی دیگر، جنگ های فضایی با سفینه‌های دیگر امکان دارد. طرز خلق و شخصی‌سازی سفینه به طریق های گوناگون، هم بر پرواز و هم در فایت ها تاثیر گذار خواهد بود.

Starfield

در آینده نزدیک معلوم میشود که چه اتفاقی می افتد، اما هاوارد این توانایی را دارد که وظیفۀ تهیه‌کنندگی و طراحی پروژه‌های بعدی را عهده دار شود.اکنون چندین سال تا پخش The Elder Scrolls 6 فاصله داریم و هاوارد این را تایید کرده است که که تیم بتسدا این قصد را دارد که بعد از آن Fallout 5 را بسازد.

عنوان Starfield در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ یا همان۱۵ شهریور ۱۴۰۲ برای سیستم های شخصی و ایکس باکس سری ایکس/اس منتشر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید