بررسی بازی Forza Horizon 5

بررسی بازی فورزا هورایزن 5

پس از گذشت سه سال از عرضه‌ی Forza Horizon 4، نسخه پنجم سری Forza Horizon (فورزا هورایزن) عرضه شد تا با پادشاه جدید سبک ریسینگ آشنا شویم. این عنوان در انحصار مایکروسافت می‌باشد و برای ویندوز، ایکس باکس‌های نسل 8 و 9 عرضه شد. همچنین نسخه Standard Edition از روز اول عرضه بر روی سرویس Xbox Game Pass در دسترس است. این اثر توانست میانگین امتیاز 91 را در وبسایت متاکریتیک ثبت کند و از دید این وبسایت، لقب بهترین بازی سال 2021 را کسب کرد.

همانند نسخه‌های گذشته، ساخت و توسعه‌ی Forza Horizon 5 هم برعهده استودیوی Playground Games بوده است. این استودیوی بریتانیایی در سال 2010 تاسیس شد و از سال 2018 از استودیوهای بازی‌سازی زیرمجموعه‌ی ایکس باکس به شمار می‌آید. نکته جالب این است که استودیوی Playground Games که تنها در سبک ریسینگ فعالیت کرده است، هم‌اکنون تیم مجزایی برای ساخت نسخه جدید سری قدیمی و محبوب Fable تدارک دیده است. این سری کاملا با فورتزا متفاوت است و در سبک نقش‌آفرینی می‌باشد.

جلوه‌های بصری و محیط Forza Horizon 5

هر کدام از المان‌های فورزا هورایزن 5، از گرافیک تا گیم‌پلی و حتی موسیقی، یک نقطه قوت مجزا محسوب می‌شوند که در نهایت این عنوان را به یک اثر کم‌نقص تبدیل کرده‌اند. نسخه پنجم Forza Horizon ما را به کشور مکزیک می‌برد. جایی که لذت رانندگی را در شرایط متفاوتی تجربه می‌کنید. می‌توانید در کنار یک کوه آتشفشان برانید یا به دل کوه‌های برفی بزنید و جاده‌های لغزنده را امتحان کنید. بافت محیط و خودروها از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و ریزترین جزئیات، حتی تیغ‌های ریز کاکتوس به زیبایی طراحی شده‌اند.

تکامل موتور بازی‌سازی منجر به خلق مناظری چشم‌نواز با نورپردازی فوق‌العاده شده است که هر گیمری را متحیر می‌سازد. در مجموع، طراحان جلوه‌های بصری فورتزا هورایزن به قدری در کار خود بی‌نظیر ظاهر شده‌اند که مرز واقعیت و بازی به کم‌ترین حد خود رسیده است. همچنین بهینه‌سازی بازی عالی است و حتی بر روی ایکس باکس وان و رایانه‌های متوسط به خوبی اجرا می‌شود.

تریلر فورزا هورایزن 5

گیم‌پلی و طراحی مراحل Forza Horizon 5

پس از به اتمام رساندن بخش افتتاحیه بازی، در ابتدا شما باید کارکتر خود را درست کنید که نسبت به نسخه قبلی، گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی دارد. همانند نسخه‌های پیشین، در سراسر مپ شاهد رویدادهای مختلفی هستیم که از تنوع بالایی برخوردار هستند. رویداد Showcase نیز جذاب‌تر از همیشه به مکزیک آمده است. در طی این رویداد، موظف هستیم تا با رقبایی که سوار وسایل نقلیه مختلف، از جمله هواپیما و موتور هستند مسابقه دهیم.

تنوع نقشه‌ی مکزیک تنها برای جذابیت‌های بصری نیست و مسابقات در هر شرایط آب و هوایی نقشه متفاوت هستند. نفشه این بازی نسبت به Forza Horizon 4 که در بریتانیا جریان داشت، حدود 50 درصد بزرگ‌تر شده است. تمامی منطق طبیعی و شهری مپ بازی بر اساس واقعیت طراحی شده‌اند و کاملاً حس و حال کشور مکزیک را به بازیکن منتقل می‌کند.

سیستم فصلی بازی در این نسخه نیز وجود دارد اما تغییراتی را به همراه داشته است. هر هفته، فصل بازی تغییر پیدا می‌کند اما به گستردگی فورتزا هورایزن 4 نیست و برخی از نقاط نقشه را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد. بخش داستانی بازی تنها در عرض 20 ساعت تکمیل می‌شود اما این تمام ماجرا نیست و سایر محتوای فورزا هورایزن 5 بسیار بیش‌تر از بخش داستانی است.

سیر تکامل بازی فورزا هورایزن
سیر تکامل بازی فورزا هورایزن

علاوه بر مسابقات و رویدادهای مختلف که هر کدام با هوشمندی تمام طراحی شده‌اند، چالش‌های متنوع و جذاب دیگری در این بازی قرار داده شده‌اند. برای مثال، در چالش Trailblazer، موظف به طی کردن مسافتی در زمان تعیین شده هستید و یا در بخش Danger Sign، از محل‌هایی که با علامت خطر مشخص شده‌اند باید پرش‌های بلندی انجام دهید.

در این عنوان 528 خودرو وجود دارد که از دسته‌بندی‌های مختلفی مانند کلاسیک، اسپرت و حتی آف‌رود هستند. طراحی داخلی و خارجی خودروها به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام شده است. شخصی‌سازی خودروها نیز عمیق‌تر از قبل شده و تیونینگ آن‌ها همانند نسخه چهارم، پر جزئیات و پیچیده است. یکی از موارد جدیدی که به بازی اضافه شده است، بخش Car Collection می‌باشد. در این قسمت، بازیکن‌ها کارت‌های مختلفی از هر شرکت تولیدکننده خودرو کسب می‌کنند که با جمع‌آوری مجموعه‌ی هر برند، جوایز مختلفی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

گیم پلی فورزا هورایزن 5

گیم پلی فورزا هورایزن 5

بخش آنلاین Forza Horizon 5

 امسال استودیوی Playground Games حالت‌های جدیدی را به بخش آنلاین Forza Horizon 5 اضافه کرده است. برای مثال، در بخش Horizon Tour، شش پلیر در مقابل شش راننده هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. برای رقابت با سایر بازیکنان، نیازمند ورود به بخش Horizon Open هستید که جایگزین Team Adventure و Online Adventure شده است. بخش جدیدی که برای اولین بار در سری شاهد آن هستیم، The Eliminator است. این حالت را می‌توان بتل رویال ماشینی نامید که در آن 96 نفر به رقابت می‌پردازند.

گرافیک خیره کننده فورزا هورایزن 5
گرافیک خیره کننده فورزا هورایزن 5

سخن آخر

می‌توان Forza Horizon 5 را یک شاهکار نسل نهمی نامید. عنوانی که یک فرمول موفق را به اوج تکامل خود رسانده است تا سری Horizon در رنک اول عناوین ریسینگ باقی بماند. در مقابل، سونی بازی Gran Turismo 7 را در سال 2022 عرضه خواهد کرد که انتظار داریم این اثر نیز کیفیت بسیار بالایی از همه لحاظ داشته باشد. البته سبک و سیاق این سری بیشتر شبیه به Forza Motorsport می‌باشد. Forza Horizon 5 به طور حتمی طرفداران بازی‌های مسابقه‌ای و ریسینگ را شگفت‌زده می‌کند و حتی اگر علاقه چندانی به بازی‌های این سبک ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت این عنوان را تجربه کنید تا شاید نظر شما تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید