نگاهی اجمالی بر Call Of Duty Vanguard

نگاهی اجمالی بر کالاف دیوتی ونگارد

می‌توان سری Call Of Duty را یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین سری‌های شوتر اول شخص دانست. این سری به صورت سالانه عرضه می‌شود و شرکت Activision، برای امسال گیمرها را با Call Of Duty Vanguard به روایتی دیگر از جنگ جهانی دوم برده است. بازی‌های زیادی از این جنگ ساخته شده است و قبلاً در همین سری Call Of Duty شاهد روایت آن بوده‌ایم. بنابراین تمرکز سازندگان بر روی خلق عنوانی متفاوت از سایر بازی‌های این دوران بوده است.

امسال رقیب دیرینه‌ی کالاف دیوتی، یعنی بتلفیلد نیز با عنوان Battlefield 2042 پا به میدان رقابت گذاشته است. این اثر آینده‌ای نزدیک را به تصویر می‌کشد و فاقد بخش داستانی یا همان کمپین می‌باشد. با وجود این که اتمسفر این دو نسخه هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند، اما همچنان رقابت سنتی بین آن‌ها در جریان است. بنابراین انتظارات طرفداران از Call Of Duty Vanguard به شدت بالا است و در این مقاله نگاهی به جوانب مختلف این بازی خواهیم داشت.

بخش داستانی Call Of Duty Vanguard

مکانیک گیم‌پلی و گان‌پلی COD Modern Warfare در این نسخه نیز حفظ شده است. اما شاهد ویژگی‌های جدیدی همچون شلیک از پشت سنگر هستیم. بخش کمپین بازی به شدت کوتاه است و می‌توان آن را در حدود 6 ساعت به پایان رساند. داستان بازی روایتگر گروهی 4 نفره از ملیت‌های مختلف است که در تلاش هستند تا به توطئه‌ی نازی‌ها پی برده و آن را از بین ببرند. بازی به 9 مرحله تقسیم شده است و ما را در نقش این 4 شخصیت می‌برد.

هرکدام از این کرکترها ویژگی خاصی را به گیم‌پلی می‌افزاید. نفر اول گروه، آرتور کینگز است که قابلیت کنترل تیم و فرماندهی را دارد. که البته این دستورها چندان قابل استفاده نیستند و موارد محدودی هستند که می‌توانید به تیم خود دستور دهید. نفر بعدی پولینا پتروا است که قابلیت اصلی او حرکت سریع و بالا رفتن از موانع و دیوارهاست و یک اسنایپر حرفه‌ای است. سایر اعضا، وید جکسون و لوکاس ریگز هستند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها به ترتیب شلیک به صورت اسلو موشن (صحنه آهسته) و تخصص در استفاه از مواد منفجره است.

بررسی بازی call of duty vaguard
بررسی بازی call of duty vaguard

نویسنده‌ها بر روی گویش صداگذارها و ریشه ملیتی شخصیت‌های اصلی بازی توجه خاصی داشته‌اند. بنابراین تمام تلاش خود را برای نزدیکی داستان به واقعیت انجام داده‌اند. همچنین گروه نویسندگی این بازی برنامه‌هایی برای ساخت دو دنباله داستانی دارند که ممکن است در آینده شاهد آن‌ها باشیم.

استودیوی Sledgehammer Games از نسخه به‌روز شده‌ی موتور گرافیکی IW برای ساخت این عنوان استفاده کرده است. Call Of Duty Vanguard بر روی نسل هشتم از لحاظ کیفیت بافت‌ها و نورپردازی شباهت زیادی به کلد وار دارد. اما بر روی نسل نهم و رایانه‌های شخصی شاهد شروع یک انقلاب گرافیکی در بازی‌های شوتر هستیم. همچنین بر روی کنسول PS5 از قابلیت‌های دوال سنس مانند Adaptive Triggers به خوبی استفاده شده است.

تریلر کالاف دیوتی ونگارد

بخش چند نفره

استودیوی Sledgehammer Games از فرمول موفق Modern Warfare و Cold War استفاده کرده است و تنها به تکامل آن پرداخته است. در این نسخه شاهد ارتقای Gunsmith جهت شخصی‌سازی اسلحه‌ها هستیم که شکل کلی آن شبیه به قبل است. همانطور که انتظار داشتیم، ریتم مولتی‌پلیر ونگارد از نسخه‌های قبلی کندتر است و باید دقت بیشتری در شلیک‌های خود داشته باشید. به صورت کلی 16 مپ در دسترس بخش‌های معمولی مولتی‌پلیر Call Of Duty Vanguard است.

شاهد 9 مود مختلف در قسمت آنلاین هستیم که دو مورد از آن‌ها، یعنی Champion Hill و Patrol برای اولین بار در این سری قرار گرفته‌اند. حالت Champion Hill را می‌توان ترکیبی از بتل رویال و Gunfight دانست. بازیکن‌ها در این حالت در قالب 8 تیم نهایتاً 3 نفره قرار می‌گیرند و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. بخش Patrol شباهت زیادی به حالت Hardpoint دارد که در آن، بازیکن‌ها باید کنترل یک منطقه خاص تعریف شده توسط بازی را در دست بگیرند. تفاوت Patrol و Hardpoint در این است که در Patrol منطقه مورد نظر ثابت نبوده و درحال حرکت می‌باشد.

بخش زامبی Call Of Duty Vanguard

تغییر در بخش زامبی کالاف دیوتی، از نسخه Cold War شروع شد و در این نسخه نیز ادامه دارد. در نسخه‌های قدیمی این سری، بازیکن‌ها باید به دنبال ایستر اگ‌هایی جهت پیشرفت در بازی می‌گشتند اما حال باید در طی موج‌های مختلف زامبی‌ها، ماموریت‌هایی را به اتمام برسانند. ماموریت‌ها شامل جمع‌آوری آیتم‌های مختلف، حفاظت از یک منطقه خاص و… است که طراحی آن‌ها هیجان بخش زامبی را حفظ کرده است. البته این تغییر ممکن است به مذاق طرفداران قدیمی سری خوش نیاید.

نگاهی اجمالی بر کالاف دیوتی ونگارد
نگاهی اجمالی بر کالاف دیوتی ونگارد

آیا Call Of Duty Vanguard ارزش تجربه دارد؟

هر نسخه از کالاف دیوتی، بدنه اصلی گیم‌پلی و سبک گرافیکی این سری را حفظ می‌کند. حتی در بخش مولتی‌پلیر نیز شاهد مودهای نام آشنا هستیم که طرفداران قدیمی کاملاً با آن‌ها آشنا هستند. بنابراین اگر جزو علاقه‌مندان این سری محبوب هستید و اتمسفر جنگ جهانی را می‌پسندید، می‌توانید Call Of Duty Vanguard را در لیست خرید خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید