پیش نمایش بازی Starfield؛ کاوش بیکران

استارفیلد

سری Fallout به فضا می‌رود؟ مدت زیادی از انتشار پیش‌نمایش عنوان Starfield نگذشته است و زمانی که تریلر این بازی به نمایش گذاشته شد این سوالی بود که در ذهن خیلی از بازیکنان و منتقدین شکل گرفت اما چرا؟ بیاید با هم نگاهی به پیش‌نمایش بازی Starfield بیندازیم و ببینیم آیا باید منتظر یک شاهکار باشیم یا خیر؟ اول از هر چیز دیگری باید ببینیم چرا این پیش‌نمایش این قدر ما را به یاد سری Fallout انداخت؟

اتمسفر کلی Starfield

استارفیلد

متاسفانه برخلاف وعده‌هایی که شرکت Bethesda به مخاطبان خودش داده بود مبنی بر این که انجین داخلی خود را بهبود می‌بخشند، که منظورشون از انجین داخلی موتور بازی‌سازی Creation Engine بود، عنوان Starfield چه به ظاهر و چه در باطن بسیار نزدیک به ساخته‌های پیشین Bethesda بود. شاید بگویید خب این یک امر کاملاً طبیعی است چرا که شرکت سازنده هر دو بازی یکی است، بله این موضوع که Starfield دارای DNA آثار پیشین Bethesda باشد، یک موضوع کاملا منطقی و قابل قبول از سمت ما است اما آنقدر این بازی شباهت‌هایش به سری Fallout زیاد بوده است که دیگر کار از یک DNA ساده گذشته است و خیلی راحت میتوان عنوان “فالوت در فضا” را به این بازی اختصاص داد. از ساختار کلی جهان آن گرفته تا کلیت ساخت یک پایگاه. جدا از آن موضوعی که خیلی از طرفداران این استودیو را نگران کرده است، این بود که نویسنده‌ی Starfield نیز همان نویسنده‌ی آثار پیشین Bethesda است، پس متاسفانه شاید نباید انتظار یک داستان گیرا و پرجزئیات را از این تیم داشته باشیم.

در کل اگر بخواهیم این جا به نتیجه‌ای برسیم متاسفانه تا به حال شاهد هیچ نکته خاصی در میان اطلاعات موجود از این عنوان نبوده‌ایم که بخواهد Starfield را از خط کلی آثار پیشین Bethesda جدا کند، اما از طرفی باید به این موضوع نیز توجه کنیم که این عنوان بعد از 25 سال اولین فرنچایز جدید Bethesda خواهد بود. استدیویی که برایمان بازیهای موفق و بزرگی مثل سری Skyrim و Fallout را خلق کرده است، پس مطمئناً هم تجربه کافی و هم توانایی خلق همچین اثر بزرگی را دارد. پس شاید روز عرضه شاهد یکسری شباهت‌ها بین این عنوان و سایر آثار این استودیو باشیم اما مطمئناً شاهد یک بازی نقش آفرینی بزرگ در فضا خواهیم بود که به شخصه خیلی مشتاق عرضه آن هستم. طبق صحبت‌های کارگردان بازی استارفیلد این بازی قرار است سبکی مشابه بازی Skyrim داشته باشد اما در محیطی بسیار بزرگتر در فضا و همچنین گفته شده است که این عنوان قرار است تنها به صورتSingle Player و داستان محور عرضه شود و بخش آنلاین یا مولتی‌پلیر نخواهد داشت.

استارفیلد

بعد از خرید استودیو Bethesda آن هم با مبلغی باورنکردنی توسط مایکروسافت اکثراً حدس زدند که بازی‌های بزرگ آینده این استودیو به انحصار مایکروسافت درخواهد آمد و خب درست هم حدس زدند. قرار شده است که اکثر بازی‌های جدید این استودیو به صورت انحصاری برای ویندوز و ایکس‌باکس منتشر شوند که همین موضوع باعث خوشحالی زیاد کاربران سرویس گیم‌پس ایکس‌باکس شده است.

تریلر پیش‌نمایش بازی

بگذارید کمی خود تریلر منتشر شده از بازی را بررسی کنیم چرا که تا پیش از نمایش تابستانه مایکروسافت ما هیچ ایده‌ی خاصی نسبت به بازی Starfield در ذهنمان نداشتیم اما حال با انتشار پیش‌نمایش گیم‌پلی و اطلاعات بیشتری که از این بازی به نمایش گذاشته شده اکنون تقریباً می‌دانیم که باید منتظر چه بازیی باشیم. تاد هاوارد، کارگردان بازی استارفیلد، در این پیش‌نمایش ما را به سیاره‌ای با نام Kreet در سال 2330 میلادی برد و تصویری از حالت اول شخص و همچنین سوم شخص این بازی و گان‌پلی آن را به ما نمایش داد که بسیار جذاب به نظر می‌رسید. جدا از آن در این ویدیو شاهد یک شهر بسیار بزرگ و شلوغ با نام نیو آتلانتیس بودیم که بازیکنان در این شهر می‌توانند مأموریت‌های مختلف را دریافت کنند و ماجراجویی خود را آغاز کنند.

در این بازی جاه طلبانه با یک جهان بسیار بزرگ برای ماجراجویی و گشت و گذار روبرو هستیم. با بیش از صدها سیاره که هرکدام از آن ها موجودات محلی، منابع متنوع قابل استخراج و یا دشمنانی و داستان‌های خاص خودشان را دارند، که همین موضوع باعث شده است که بازیکنان بتوانند به راحتی در دنیا بازی استارفیلد غرق شوند.

همانطور که بالاتر خیلی خلاصه گفته شد، در گیم‌پلی بازی بازیکن با گروهی از دزدان برخورد کرد که همین موضوع باعث شد ما قسمتی از تیراندازی هم به حالت اول شخص و هم سوم شخص را مشاهده کنیم. با این که گیم‌پلی روان و خوب به نظر می‌رسید اما واقعا نمی‌توان با توجه به آن در مورد گیم‌پلی این بازی به طور کامل صحبت کرد و نظر داد و باید منتظر گیم‌پلی‌های بیشتر و متنوع‌تر از بازی باشیم تا بتوانیم به یک نظر جامع در رابطه با گیم‌پلی استارفیلد برسیم.

گشت‌وگذار در Starfield

بعد از آن، ما شاهد گشت و گذار و اکتشاف در فضا بودیم که میتوانیم در این رابطه به توانایی پرواز با سفینه خود، نبرد فضایی، فرود آمدن در هر نقطه دلخواه از یک سیاره و حتی کاوش چندین سیستم ستاره‌ای جدید، که هر کدام از آن‌ها نیز دارای سیارات متعددی هستند اشاره کنیم، که به گفته تاد هاوارد استارفیلد 100 سیستم و 1000 سیاره برای کاوش خواهد داشت که رقم بزرگی است. هاوارد علاوه بر اکتشاف صدها سیاره، مبارزات و خلق شخصیت را در استارفیلد به طور کامل به نمایش گذاشت. شما در عنوان استارفیلد می‌توانید یک شخصیت کاملاً منحصر به ‌فرد با داستانی خاص خود آن شخصیت را خلق کنید و با انتخاب‌های مختلف داستان که در طول مسیر کرکتر شما با آن روبرو می‌شود شخصیتتان و سرنوشت او و یا حتی دیگران را رقم بزنید.

استارفیلد

همچنین در طول نمایش ما به قدری با روند داستان، محیط بزرگ و باشکوه بازی، موجودات عجیب و غریب دایناسور مانند آن آشنا شدیم و دیدیم که چگونگی روایت‌ داستان بر اساس‌ انتخاب‌های بازیکن صورت می‌گیرد و به دنبال آن با شخصی‌سازی کرکتر چه از نظر ظاهری، کلاس‌ها و چه از نظر مهارت‌های مختلف آشنا شدیم. و جذاب‌تر از آن شخصی‌سازی عمیق و جذاب سفینه فضایی بازیکن بود که این بخش از بخش‌هایی بود که همه مخاطبان را به وجد آورد. شما علاوه بر این که قادر خواهید بود سفینه خود را از لحاظ ظاهری شخصی‌سازی کنید، می‌توانید از لحاظ قدرتی نیز آن را ارتقا دهید تا بتوانید به کمک سفینه خود راحت‌تر با داشمنانتان مبارزه کنید.

سخن آخر

Starfield

در پایان باید گفت به طور کلی پیش‌نمایش بازی Starfield شاید آن چیزی نبود که طرفداران استودیو Bethesda انتظارش را داشتند اما مطمئناً پیش‌نمایشی جذاب و امیدوار کننده‌ای بود و حال باید منتظر باشیم ببینیم که آیا این استودیو قادر خواهد بود که به تمامی وعده‌های داده شده خود عمل کند و به کمک بازی استارفیلد به دوران اوج خود بازگردد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید